Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Acerca de
    • Equipo editorial
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Declaración de privacidad
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

La controversia giuridica (rîb) di 2 Sam 11,27b-12,15a
  • Inicio
  • /
  • La controversia giuridica (rîb) di 2 Sam 11,27b-12,15a
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 9 Núm. 3 (2016): Biblical Thomism II /
  4. Varia

La controversia giuridica (rîb) di 2 Sam 11,27b-12,15a

Autores/as

  • Stanisław Iwańczak Rzym

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2016.027

Palabras clave

kontrowersja prawna, rîb, spór, oskarżenie, samooskarżenie, oskarżyciel, oskarżony, sędzia, sąd, winny, wina, grzech, spowiedź-wyznanie, przebaczenie, sprawiedliwość, przypowieść, Bóg, król Dawid, prorok Natan

Resumen

Kontrowersja prawna (rîb) w 2 Sm 11,27b-12,15a

Studium 2 Sm 11,27b-12,15a, którego próba została podjęta w niniejszym artykule, przedstawia ciekawy przykład rîb, który jest sporem (kontrowersją) zaistniałym między dwoma stronami prawnymi i składającym się z trzech faz (lub trzech elementów): oskarżenia, zeznania oskarżonego oraz pojednania (por. Tabela I). W pierwszej fazie oskarżeniowej tej kontrowersji znajduje się potrójne oskarżenie razem ze swoją gradacją (stopniowaniem) ze strony Boga, Natana i Dawida. Część oskarżycielska znajdująca się w wersetach 2 Sm 11,27b-12,12 jest bardzo bogata i interesująca pod względem rîb oraz procesu prawnego (por. Tabela II). Ten potrójny proces oskarżycielski w 2 Sm (A=11,27b; B=12,1b-4; C=12,5b) ze swoim stopniowaniem (ze strony Boga, proroka i króla) oraz ze swoim powtórzeniem (A1=12,7b-12; B1=12,7a; C1=12,6a) prowadzi do wyznania (przyznania się) Dawida (12,13a), to znaczy do zeznania oskarżonego, które jest drugą częścią (fazą) kontrowersji prawnej. Natomiast wiersze 13b-14 są trzecim i ostatnim etapem (fazą) rîb w 2 Sm 12, który wyraża pojednanie między Bogiem i Dawidem. Bóg (oskarżyciel) poprzez Natana (oskarżyciela) udziela przebaczenia Dawidowi (oskarżonemu i samooskarżycielowi).
Z analizy 2 Sm 11,27b-12,15a wynika, że Bóg w rîb nie objawia się (nie ukazuje się) jako surowy sędzia między dwoma stronami w konflikcie, ale jako oskarżyciel (oskarżający), który nie chce zwyciężyć czy też pokonać upokarzając oskarżonego, lecz przekonać go do poprawy i do zmiany jego postępowania. Bóg zachowuje się jako jedna ze stron przymierza, jako jego uczestnik, który pragnie raczej zbawić i uratować niż potępić czy skazać swojego winnego sprzymierzeńca (sojusznika). Przed oskarżycielem-miłosiernym oskarżony-niesprawiedliwy otwiera się i uznaje się za winnego, przyznaje się do własnego grzechu (winy, wykroczenia) i otrzymuje na koniec od niego przebaczenie. Proces rîb kończy się pojednaniem dwóch stron, oskarżyciela i oskarżonego.
Rozpoznać i wyznać własny grzech, jak to uczynił Dawid (2 Sm 12,13a), jest wielkim aktem uwielbienia Pana dlatego, że przyznanie się do grzechów i ich wyznanie staje się równocześnie wyznaniem wiary w Boga. Ten kto się spowiada składa najpiękniejszą ofiarę Bogu, a jednocześnie manifestuje najlepszy gest (postawę) przed Panem bowiem wielkość człowieka wyraża się właśnie wtedy kiedy wypowiada on prawdę o samym sobie. Serce skruszone, otwarte, szczere, pokorne podczas spowiedzi nie tylko prosi o przebaczenie Boga, ale także pozwala samemu Bogu wybawić i uwolnić grzesznika od konsekwencji grzechu oraz od jego nieszczęśliwych następstw. Oto prawdziwe oblicze Bożego miłosierdzia, które opiera się na sprawiedliwości ludzkiej zgodnej ze sprawiedliwością Bożą, a które ukazuje się w kontrowersji prawnej czyli w rîb.

Citas

Anderson A. A., 2 Samue l(WBC 11), Dallas 1989.

Auld A. G., I & II Samuel, Louisville 2011.

Auld A. G., Eynikel E., For and against David: Story and History in the Books of Samuel, Leuven 2010.

Bodi D., The demise of the warlord: a new look at the David story, Sheffield 2010.

Bovati P., I rîb profetici, Roma 1997.

Bovati P., Ristabilire la giustizia. Procedure, vocabolario, orientamento, Roma 2005.

Costacurta B., Lo scettro e la spada. Davide diventa re (2 Sam 2-12), Bologna 2006.

Firth D., 1 and 2 Samuel: A Kingdom Comes, Sheffield 2013.

Gioda S., Dizionario, sinonimi e contrari, Roma 1992.

Gordon R.P., 1 & 2 Samuel, Sheffield 1984.

Haag H., Dizionario biblico, Torino 1960.

Janzen D., The condemnation of David’s “taking” in 2 Samuel 12:1-14, JBL (2012), pp. 209-220.

Jones G. H., The Nathan narratives (JSOT.SS 80), Sheffield 1990.

Joüon P.P., Grammaire de l’hébreu biblique, Roma 1987 (ristampa).

Koenig S. M., Isn’t this Bathsheba? A study in characterization, Eugene 2011.

Lambdin T. O., Introduction to biblical Hebrew, London 1990.

McCarter P. K., II Samuel (AB 9), New York 1984.

McKenzie J. L., Dizionario biblico, Assisi 1978.

Oswald W., Nathan der Prophet: Eine Untersuchung zu 2 Samuel 7 und 12 und 1 Könige 1, Zürich 20.

Ravasi G., Il Libro dei Salmi, vol. I, Bologna 1981.

Ravasi G., Il Libro dei Salmi, vol. II, Bologna 1988.

Ravasi G., Samuele, in: Nuovo Dizionario di Teologia Biblica, Torino 1988, 1418.

Schipper J., Did David overinterpret Nathan’s parable in 2 Samuel 12:1-6?, JBL 126.2 (2007), pp. 383-407.

Schökel A., Trenta Salmi, Bologna 1982.

Sicre J.L., I profeti d’Israele e il loro messaggio, Roma 1989.

Simon H., The poor man’s ewe-lamb. An example of a juridical parable, Bib 48 (1967), pp. 207-242.

Vella J., La giustizia forense di Dio, Brescia 1964.

Vogels W., David et son histoire. 1 Samuel 16,1 – 1 Rois 2,11, Montréal 2003.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Descargas

  • PDF (Italiano)

Publicado

2017-02-10

Cómo citar

1.
IWAŃCZAK, Stanisław. La controversia giuridica (rîb) di 2 Sam 11,27b-12,15a. Biblica et Patristica Thoruniensia. Online. 10 febrero 2017. Vol. 9, no. 3, pp. 163-181. [Accessed 1 julio 2025]. DOI 10.12775/BPTh.2016.027.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 9 Núm. 3 (2016): Biblical Thomism II

Sección

Varia

Licencia

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 1304
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

kontrowersja prawna, rîb, spór, oskarżenie, samooskarżenie, oskarżyciel, oskarżony, sędzia, sąd, winny, wina, grzech, spowiedź-wyznanie, przebaczenie, sprawiedliwość, przypowieść, Bóg, król Dawid, prorok Natan
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop