Struktura J 13,1-17 i jej przełożenie na interpretację chrystologiczno-soteriologiczną, chrzcielną oraz etyczną
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2022.014Schlagworte
Ewangelia Jana, obmycie nóg, struktura, narracja, chrystologia, chrzest, etyka, ekumenizmAbstract
W artykule została przeanalizowana struktura opisu obmycia nóg: J 13,1–17. Tekst ten ma budowę ramową (ww. 1.3 i 17), składa się z dwóch równoległych wobec siebie części (4–10a oraz 12–16), z których każda kończy się podsumowującą sentencją (ww. 10a oraz 16). Na podstawie owych ram i sentencji zaproponowano interpretację tekstu z perspektywy chrystologiczno-soteriologicznej, chrzcielnej i etycznej. Wszystkie trzy perspektywy nakładają się na siebie, ale też pozwalają zwrócić uwagę na różne aspekty tekstu. W podsumowaniu wnioski wynikające z przyjęcia tych trzech perspektyw są przekładane na płaszczyznę ekumeniczną.
Literaturhinweise
Anderson, Paul N., Felix Just, and Tom Thatcher. 2009. John, Jesus and History II: Aspects of Historicity in the Fourth Gospel. Atlanta: Society of Biblical Literature.
Bauckham, Richard. 2007. The Testimony of the Beloved Disciple: Narrative, History and Theology in the Gospel of John. Grand Rapids: Baker.
Blaine, Bradford B. 2007. Peter in the Gospel of John: The Making of an Authentic Disciple. Leiden: Brill.
Brown, Raymond E. 1970. The Gospel According to John XIII–XXI (Anchor Bible 29A), Garden City: Doubleday.
Bultmann, Rudolf. 1963. Das Evangelium des Johannes. Berlin: Evangelisches Verlagsanstalt.
Chrzest znakiem jedności. Deklaracja Kościołów w Polsce na progu Trzeciego Tysiąclecia. 2000 https://ekumenia.pl/czytelnia/dokumenty-ekumeniczne/sakrament-chrztu-znakiem-jednosci/ [dostęp: 4.06.2022].
Harrison, James R. 2013. “The Imitation of Great Man in Antiquity: Paul’s Inversion of a Cultural Icon.” W Christian Origins and Greco-Roman Culture, edited by Stanley S. Rorter and Andrew W. Pitts, 213–254. Leiden: Brill.
Hochstedler, Andrew J. 2016. “Knowledge as an Interpretative Key for Foot Washing in John 13:2–20.” Miscellanea Francescana 116: 399–421.
Köstenberger Andreas J. 2004. John. (Baker Exegetical Commentary on the New Testament). Grand Rapids: Baker. [ePUB].
Kruse, Colin G., 2008. John: An Introduction and Commentary, Nottingham: Inter–Varsity Press [ePUB].
Luter, Marcin. 1992. Przedmowy do ksiąg biblijnych. Tłumaczenie Jerzy Krzyszpień. Warszawa: Towarzystwo Ogród Ksiąg.
Luterańska tożsamość i ekumenizm. 2020. Tłumaczenie Dariusz Bruncz. Warszawa: Wydawnictwo Warto.
Mędala, Stanisław. 2001. Chrystologia Ewangelii św. Jana. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Mędala, Stanisław. 2010, Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 13–21. (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament IV/2. Częstochowa: Edycja św. Pawła.
Moloney, Francis J. 1986. “The Structure and Massage of John 13:1–38”. Australian Biblical Review 34: 1–16.
Neyrey, Jerome H. and Eric Rowe. 2008. “Telling Time in the Fourth Gospel.” HTS Teologiese Studies/Theological Studies 64 no. 1: 291–320.
Paciorek, Antoni. 2000. Ewangelia umiłowanego ucznia. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Parsenios, George L. 2014. First, Second and Third John. Grand Rapids: Baker.
Rahmsdorf, Olivia. 2019. „You shall not wash my feet (John 13:8): Time and Ethics in Peter’s Interactions with Jesus in the Johannine Narrative.” Journal for the Study of the New Testament 41 no. 4: 458– 477.
Siegert, Folker. 2008. Das Evangelium des Johannes in seiner ursprünglichen Gestalt: Wiederherstellung und Kommentar. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Thomas, John Christopher. 1991. Foot Washing in John 13 and the Johannine Community (Journal for the Study of the New Testament, Supplement Series 61) Sheffield: Sheffield Academic Press.
Watt van der, Jan. 2017. “The Meaning of Jesus Washing the Feet of His Disciples (John 13).” Neotestamentica 51 no. 1: 25–39.
Zachara, Maciej. 2013. Obmycie nóg jako ryt chrzcielny, cz 2. https://triduum.liturgia.pl/Obmycie-nog-jako-ryt-chrzcielny-cz-2/ [dostęp: 5.06.2022].
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2022 Kalina Wojciechowska
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 340
Number of citations: 0