Hymn o Bogu Stwórcy (Rdz 1,1–2,4a) w interpretacji Księgi Jubileuszów (Jub 2)
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2011.006Słowa kluczowe
Księga Rodzaju, historia stworzenia, Bóg – Stworzycie, Księga Jubileuszy, interpretacja historii stworzenia, stworzenie aniołów, wybranie Izraela, szabatAbstrakt
Opis stworzenia świata znajdujący się w Księdze Jubileuszów (Jub 2) wzoruje się na heksaemeronie z Rdz 1,1–2,4a i stanowi jego interpretację mającą na celu wyeksponowanie kilku tematów, które są ważne dla autora Jub 2. Są nimi: stworzenie, szabat i wybranie Izraela. W obu kompozycjach ogólna struktura jest taka sama, a więc podział materiału według schematu sześciu dni stwórczej działalności Boga i siódmego dnia Jego odpoczynku. Jednakże w Jub 2 cały opis jest poprzedzony wstępem, gdzie jest mowa o tym, że relację o stworzeniu przekazuje Mojżeszowi na górze Synaj anioł w imieniu Boga (Jub 2,1), zaś sekcja poświęcona szabatowi jest znacznie dłuższa i zawiera o wiele więcej szczegółów niż w Rdz 2,2–3 (Jub 2,17–33). Autor Jub 2 włącza również materiał z Rdz 2, czego przykładem jest wzmianka o ogrodzie Eden (2,7) oraz nazywanie Boga „Panem” (np. 2,7.9.25). Obok licznych podobieństw i różnic, w Jub 2 pojawiają się dwa motywy zasługujące na szczególną uwagę, a których brak w Rdz 1,1–2,4a, mianowicie stworzenie aniołów w pierwszym dniu (Jub 2,2) i ogrodu Eden w trzecim dniu (Jub 2,7). Ze szczególnym naciskiem autor Jub 2 wyraża prawdę o Bogu jako jedynym Stwórcy wszystkiego, co wyrażają zawsze bezpośrednio do Niego odnoszone czasowniki, m.in. „stworzył”, „uczynił”, ustanowił”. W celu uniknięcia wszelkich dwuznaczności, autor Jub 2 unika wzmianek o tym, że ziemia wydaje rośliny (por. Rdz 1,12), wody istoty pływające (por. Rdz 1,20), a ziemia istoty żyjące na niej (por. Rdz 1,24). Zwieńczeniem całego dzieła stworzenia jest powołanie do istnienia człowieka – mężczyzny i kobiety. Według autora Jub 2 Bóg nie zasięga „rady” aniołów w sprawie stworzenia człowieka (por. Rdz 1,26), chociaż zostali oni stworzeni już w pierwszym dniu. Ich funkcją jest błogosławienie i wychwalanie Boga za wspaniałe dzieło stworzenia, jak również zachowywanie razem z Nim szabatu. Autor Jub 2 z niezwykłą emfazą uwypukla rolę i znaczenie słońca, od którego zależą wszystkie ustalenia kalendarzowe. Dominująca pozycja słońca została wyeksponowana poprzez całkowite odrzucenie księżyca w wyznaczaniu czasu. Tylko słońce – razem z szabatem – zostało nazwane „wielkim znakiem” (Jub 2,9).Całe opowiadanie o stworzeniu w Jub 2 służy wyeksponowaniu dwóch tematów, mianowicie szabatu i wybrania Izraela. Poprzez połącznie ich z dziełem stworzenia autor Jub 2 wyraża myśl, że zostały ustanowione przez Boga już od samego „początku”. Pomiędzy nimi istnieje łączność, którą autor wyraża za pomocą symboliki liczb: po dokonaniu 22 dzieł w czasie sześciu dni stworzenia Bóg odpoczął w dniu szabatu, zaś po 22 przywódcach nastał Jakub i jego poHymn o Bogu Stwórcy Rdz 1,1–2,4a) w interpretacji Księgi Jubileuszów (Jub 2) 149 tomstwo, które zachowuje szabat. Błogosławiony i święty jest zarówno szabat, jak i Izrael. Bóg wybrał Izraela spośród wszystkich narodów, aby ten zachowywał szabat, a dzięki temu, że Izrael zachowuje szabat, Bóg go uświęca i zapewnia mu swoje błogosławieństwo. Księga Jubileuszów jest świadectwem bardzo radykalnego przekonania charakterystycznego dla okresu Drugiej Świątyni, że zachowywanie szabatu jest podstawowym czynnikiem określającym tożsamość Izraela w relacji do Boga oraz powodem wybrania Izraela, czego rezultatem jest jego wyjątkowy status wśród wszystkich narodów (zob. Jub 2,21.31).
Bibliografia
Brzegowy T., Czytając Heksaemeron (Rdz 1,1-2,3), w: W. Chrostowski (red.), Jak śmierć potężna jest miłość. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Juliana Warzechy SAC (1944-2009), Warszawa-Ząbki 2009.
Charles R. H., The Book of Jubilees or the Little Genesis, London 1902.
Crawford S. W., Rewriting Scripture in Second Temple Times (SDSSRL), Grand Rapids-Cambridge 2008.
Denis A. M., Fragmenta pseudepigraphorum quae supersunt graeca (PVTG 3), Leiden 1970.
Endres J., Biblical Interpretation in the Book of Jubilees (CBQMS 18), Washington 1987, 238-249.
Flint W., Noncanonical Writings in the Dead Sea Scrolls: Apocrypha, Other Previously Known Writings, Pseudepigrapha, w: P. W. Flint (red.), The Bible at Qum- ran. Text, Shape, and Interpretation (SDSSRL), Grand Rapids-Cambridge 2001.
Kondracki A., Księga Jubileuszów, w: R. Rubinkiewicz (red.), Apokryfy Starego Testamentu, Warszawa 1999, 262-342.
Muchowski P., Komentarze do rękopisów znad Morza Martwego (Seria Judaica i Hebraica, 1), Poznań 2005.
Segal M., The Book of Jubilees: Rewritten Bible, Redaction, Ideology and Theology (JSJSup 117), Leiden 2007, 1-41.
Steck O. H., Die Aufnahme von Genesis 1 in Jubiläen 2 und 4. Ezra 6, JSJ 8 (1977), 154-182.
van Ruiten J. T. G. A. M., Primaeval History Interpreted: The Rewriting of Genesis 1-11 in the Book of Jubilees (JSJSup 66), Leiden 2000, 18-27.
VanderKam J. C., Genesis 1 in Jubilees 2, w: tenże, From Revelation to Canon. Studies in the Hebrew Bible and Second Temple Literature, Boston-Leiden 2002.
VanderKam J. C., Textual and Historical Studies in the Book of Jubilees (HSM 14), Missoula 1977, 207-285.
VanderKam J. C., The Book of Jubilees. A Critical Text (CSCO 510; Scriptores Aethiopici 87), t. I, Louvain 1989.
VanderKam J. C., The Manuscript Tradition of the Book of Jubilees, w: G. Boccaccini, i in. (red.), Enoch and the Mosaic Torah: The Evidence of Jubilees, Grand Rapids-Cambridge 2009, 3-21.
VanderKam J. C., The Origins and Purposes of the Book of Jubilees, w: M. Albani i in. (red.), Studies in the Book of Jubilees (TSAJ 65), Tübingen 1997.
VanderKam J. C., Milik J. T., Jubilees, w: H. Attridge, i in. (red.), Qumran Cave 4.VIII: Parabiblical Texts, Part 1 (DJD 13), Oxford 1994.
Wintermute O. S., Jubilees, 55-58; L. Fusella, Libro dei Giubilei, w: P. Sacchi (red.), Apocrifi dell'Antico Testamento (TEA Religioni e Miti, 17), Milano 2002, 126-131.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1836
Liczba cytowań: 0