Christocentric Exegesis in The Letters of St. Jerome. Based on Selected Examples
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2024.002Słowa kluczowe
Hieronim, egzegeza Pisma Świętego, alegoria, prosopologia, typologia, sens dosłownyAbstrakt
Egzegeza chrystocentryczna zawarta w Listach św. Hieronima. Analiza przykładowych Listów
Artykuł prezentuje przykłady egzegezy typologicznej, prosopologicznej oraz alegorycznej zawartej w Listach Hieronima ze Strydonu. Dotyczą one interpretacji chrystocentrycznej – ukazują w jaki sposób Chrystus jest obecny w przywołanych tekstach. Przeprowadzając swoją egzegezę chrystocentryczną Mnich z Betlejem korzysta z dzieł Orygenesa oraz łączy ze sobą bogactwo szkoły aleksandryjskiej i antiocheńskiej. To wszystko sprawia, że interpretacja Strydończyka jest niezwykle głęboka i charakteryzuje się szczególnym odniesieniem do Chrystusa. Egzegeza obecna w Listach wpisuje się w egzegezę innych Ojców Kościoła. Trzeba podkreślić, że interpretacja biblijna Autora Wulgaty w sposób szczególny przyczyniła się do rozwoju chrystologii i eschatologii.
Bibliografia
Cavallera, Ferdinand. 1922. Saint Jerome, sa vie et son oeuvre: premiere partie. Vol. 1–2. (Regesta hieronymiana.) Louvain–Paris: Champion.
Eusebius. 1904. “Onomasticon.” In Griechischen Christlichen Schriftsteller der ersten drei Jahrhunderte, edited by Erich Klostermann. Vol. 11/1. Leipzig: Berlin–Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Furst, Alfons. 2011. “Origen: Exegesis and Philosophy in Early Christian Alexandria.” In Interpreting the Bible and Aristotle in late antiquity: the Alexandrian commentary tradition between Rome and Baghdad, edited by Josef Lossl and John Watt, 13–32. Farnham: Ashgate.
Grant, Robert. 1957. The Letter and the Spirit. London: S.P.C.K.
Grutzmacher, Georg. 1901–1908. Hieronymus: Eine Biographische Studie zur alten Kirchengeschichte. Vol. 1–3. Berlin: Dieterich.
Haefeli, Leo. 1923: Cäsarea am Meer: Topographie und Geschichte der Stadt nach Josephus und Apostelgeschichte. Munster: Aschendorf.
Hieronymus. 1910–1918. “Epistulae.” In Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum, edited by Isidorus Hilberg. Vol. 54–56. Vindobonae–Lipsiae: Academiae Litterarum Caesareae.
Jay, Pierre. 2004. “Jerome (ca. 347–419/420).” In Handbook of Patristic Exegesis, The Bible in Ancient Christianity, edited by Charles Kannengiesser, 1094–1133. Leiden–Boston: Brill.
Kelly, John Norman Davidson. 1975. Jerome: His Life, Writings, and Controversies. London: Duckworth.
Kelly, John Norman Davidson. 1985. Early Christian Doctrines. London: A. & C. Black.
Kinzig, Wolfram. 2003. “Jewish and ‘Judaizing’ Eschatologies in Jerome.” In Jewish Culture and Society under the Christian Roman Empire, edited by Richard Kalmin and Seth Schwartz, 409–29. Leuven: Peeters.
Kritzinger, Jacobus. 2019. “Teaching and illustrating the exegetical method of St Jerome: Letter 21 as a case study.” In die skriflig / In Luce Verbi. Tydskrif van die Gereformeerde Teologiese Vereniging 53, no. 2: 1–7.
Lubac, Henri de. 1947. “Typologie et allégorisme.” Recherches de Science Religieuse: 180–226.
Margarino, Sara. 2010. “Girolamo sapiente agricoltore della terra promessa. Esegesi profetica del fico, della vite e dell’ulivo.” Auctores Nostri 8: 231–249.
Newman, Hillel. 2001. “Jerome’s Judaizers.” Journal of Early Christian Studies 9, no. 4: 421–52.
Niehoff, Maren. 2011. Jewish exegesis and Homeric scholarship in Alexandria. Cambridge: Cambridge University Press.
Nigro, Giovanni. 2019. “L’esegesi geronimiana del Salmo 44 LXX (“Ep”. 65 Hilberg).” Vetera Christianorum 56: 139–56.
O’Connell, John. 1948. The eschatology of Saint Jerome. Mundelein: Seminarium Sanctae Mariae ad Lacum.
Origenes. 1978 “De principiis.” In Source Chrétiennes edited by Henri Crouzel and Manlio Simonetti. Vol. 252. Paris: Cerf.
Paczkowski, Mieczysław. 2005. “Chrystologia Hieronima na tle teologii palestyńskiej przełomu IV i V wieku.” Vox Patrum 48: 159–86.
Paczkowski, Mieczysław. 2020. “Krytyka millenarystycznego obrazu Jerozolimy u św. Hieronima ze Strydonu.” Vox Patrum 75: 345–74.
Perrone, Lorenzo. 1999. “Four Gospels, Four Councils – One Lord Jesus Christ. The Patristic Developments of Christology within the Church of Palestine.” Liber Annuus 49: 358–98.
Prosper Aquitanus. 1982. “Epitoma chronicon.” In Monumenta Germaniae historica (500–1000), edited by Theodor Mommsen, Berlin: apud Weidmannos.
Simonetti, Manilo. 1985. Lettera e/o allegoria: un contributo alla storia dell’esegesi patristica, Roma: Institutum Patristicum Augustinianum.
Simonetti, Manilo. 2008 “Millenarismo.” In Nuovo dizionario patristico e di antichita cristiane, edited by Angelo di Berardino, 3280–82. Vol. 2. Genova: Marietti.
Sterling, Gregory. 2017. “The School of Moses in Alexandria: an Attempt to Reconstruck the School of Philo.” In Second Temple Jewish paideia in context, edited by Jason Zurawski, Gabriele Boccaccini, 141–66. (Beihefte zur Zeitschrift fur die neutestamentliche Wissenschaft, 228.) Berlin: De Gruyter.
Szram, Mariusz. 2012. “Inspiracje judeohelleńską egzegezą Filona Aleksandryjskiego w pismach św. Hieronima.” Vox Patrum 57: 659–65.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Michał Łukaszczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 158
Liczba cytowań: 0