http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Edukacja dzieci w zakresie problemu demencji w szkole i środowisku lokalnym
  • Strona domowa
  • /
  • Edukacja dzieci w zakresie problemu demencji w szkole i środowisku lokalnym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 34 (2017) /
  4. ARTYKUŁY

Edukacja dzieci w zakresie problemu demencji w szkole i środowisku lokalnym

Autor

  • Karolina Kramkowska doktorantka w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.019

Słowa kluczowe

edukacja dzieci, demencja, szkoła, środowisko lokalne

Abstrakt

Problem chorób demencyjnych mózgu jest jednym z wiodących problemów zdrowotnych na świecie. Jednym ze specyficznych obszarów wsparcia rodziny w procesie chorobowym jest edukacja dziecka, o którym często zapomina się, przypisując dziecku cechę osoby, która i tak nie jest w stanie zrozumieć, co dzieje się bliskim mu członkiem rodziny. Naprzeciw potrzebom holistycznego rozumienia potrzeb dziecka, związanych z chorobą mózgu bliskiej osoby, wyszła brytyjska inicjatywa Alzheimer’s Society – Dementia Friends. W sposób całościowy wspiera i integruje środowisko rodzinne oraz szkolne dla optymalizowania funkcjonowania dziecka w sytuacji trudnej. Dobre praktyki w Wielkiej Brytanii mogą stać się inspiracją dla praktyki pracy socjalnej w Polsce, wskazując szereg rozwiązań systemowych umożliwiających wsparcie rodziny, w tym dzieci, które na swój własny sposób przeżywają chorobę bliskiej osoby i zmiany temu towarzyszące.

Bibliografia

Barcikowska- Kotowicz Maria., „Obraz kliniczny choroby Alzheimera- charakterystyka trzech stadiów choroby”. W: Andrzej Szczudlik, „Sytuacja osób chorych na chorobę Alzheimera w Polsce. Raport RPO”, 19- 21. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2014.

Dementia - a public health priority. Genewa: World Health Organization, 2012.

Gabrylewicz, Tomasz. „Konsekwencje zdrowotne i społeczne łagodnych zaburzeń poznawczych”, W: Choroby otępienne. Teoria i praktyka, red. Jerzy Leszek, 365, Wrocław: Continuo, 2003.

Grochmal –Bach, Bożena. Cierpienie osób z otępieniem typu Alzheimera, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2007.

Janocha, Witold. Rodzina z osobą niepełnosprawną w społecznym systemie wsparcia, Kielce, 2009.

Janowicz Anna. „Rola opiekunów nieformalnych w opiece u kresu życia. Przyczynek do badań w ramach projektu European Palliative Care Academy (EUPCA)”. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne 4, 2 (2014): 161-167.

Kacperczyk, Anna. Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006.

Kaczan Radosław, Smoczyńska Karolina, Bąbiak Iwona. Jaka pomoc i dla kogo? Wsparcie indywidualne i instytucjonalne a aktywizacja zawodowa osób z ograniczeniem sprawności, Warszawa: Wydawnictwo SWPS, 2008.

Kłoszewska Iwona. „Rola opiekuna chorych z otępieniem”, Polski Przegląd Neurologiczny 2 (2007): 105-109.

Kramkowska, Karolina. „Poszukiwania sensu życia w rodzinie osoby doświadczającej przewlekłych chorób demencyjnych mózgu”. Paedagogia Christiana 2/36 (2015): 254-255

Marynowicz – Hetka, Ewa. Pedagogika społeczna, t. 2, Warszawa: PWN, 2007.

Nowicka, Agnieszka. Opieka i wsparcie osób z chorobą Alzheimera i ich opiekunów rodzinnych w Polsce. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 2015.

Sęk, Helena, Cieślak, Roman. Wparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN, 2005.

Terelak Jan. „Przeciążenie jako źródło stresu”, W: Psychologia stresu, red. Jan Terelak, 190-194. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA, 2001.

Tyszka, Zbigniew. „Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa”, W: Pedagogika społeczna, pod red. Tadeusz Pilch, Irena Lepalczyk, 137. Warszawa: Żak, 1995.

WHO Library Cataloguing-in-Publication Data:Dementia: a public health priority, WHO 2012.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

1.
KRAMKOWSKA, Karolina. Edukacja dzieci w zakresie problemu demencji w szkole i środowisku lokalnym. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 5 marzec 2018, T. 34, s. 139–151. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2017.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 34 (2017)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 763
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja dzieci, demencja, szkoła, środowisko lokalne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa