http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Educating children about the problem of dementia at school and in the local environment
  • Home
  • /
  • Educating children about the problem of dementia at school and in the local environment
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 34 (2017) /
  4. ARTICLES

Educating children about the problem of dementia at school and in the local environment

Authors

  • Karolina Kramkowska doktorantka w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.019

Keywords

child education, dementia, school, local environment

Abstract

The problem of dementia is one of the leading health and social problems in the world. Difficult disease requires support informal carers. A specific area of family support in the disease is to support the child. Needs a holistic understanding of the support needs of the Child came the British initiative of the Alzheimer‘s Association – Dementia Friends. In a holistic way it supports and integrates Environment Family and School to optimize the functioning of the child in a difficult situation. Best Practices in the UK can become an inspiration for the practice of social work in Poland, indicating the number of System Solutions to enable the support of the Family.

References

Barcikowska- Kotowicz Maria., „Obraz kliniczny choroby Alzheimera- charakterystyka trzech stadiów choroby”. W: Andrzej Szczudlik, „Sytuacja osób chorych na chorobę Alzheimera w Polsce. Raport RPO”, 19- 21. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2014.

Dementia - a public health priority. Genewa: World Health Organization, 2012.

Gabrylewicz, Tomasz. „Konsekwencje zdrowotne i społeczne łagodnych zaburzeń poznawczych”, W: Choroby otępienne. Teoria i praktyka, red. Jerzy Leszek, 365, Wrocław: Continuo, 2003.

Grochmal –Bach, Bożena. Cierpienie osób z otępieniem typu Alzheimera, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2007.

Janocha, Witold. Rodzina z osobą niepełnosprawną w społecznym systemie wsparcia, Kielce, 2009.

Janowicz Anna. „Rola opiekunów nieformalnych w opiece u kresu życia. Przyczynek do badań w ramach projektu European Palliative Care Academy (EUPCA)”. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne 4, 2 (2014): 161-167.

Kacperczyk, Anna. Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006.

Kaczan Radosław, Smoczyńska Karolina, Bąbiak Iwona. Jaka pomoc i dla kogo? Wsparcie indywidualne i instytucjonalne a aktywizacja zawodowa osób z ograniczeniem sprawności, Warszawa: Wydawnictwo SWPS, 2008.

Kłoszewska Iwona. „Rola opiekuna chorych z otępieniem”, Polski Przegląd Neurologiczny 2 (2007): 105-109.

Kramkowska, Karolina. „Poszukiwania sensu życia w rodzinie osoby doświadczającej przewlekłych chorób demencyjnych mózgu”. Paedagogia Christiana 2/36 (2015): 254-255

Marynowicz – Hetka, Ewa. Pedagogika społeczna, t. 2, Warszawa: PWN, 2007.

Nowicka, Agnieszka. Opieka i wsparcie osób z chorobą Alzheimera i ich opiekunów rodzinnych w Polsce. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 2015.

Sęk, Helena, Cieślak, Roman. Wparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN, 2005.

Terelak Jan. „Przeciążenie jako źródło stresu”, W: Psychologia stresu, red. Jan Terelak, 190-194. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA, 2001.

Tyszka, Zbigniew. „Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa”, W: Pedagogika społeczna, pod red. Tadeusz Pilch, Irena Lepalczyk, 137. Warszawa: Żak, 1995.

WHO Library Cataloguing-in-Publication Data:Dementia: a public health priority, WHO 2012.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-03-05

How to Cite

1.
KRAMKOWSKA, Karolina. Educating children about the problem of dementia at school and in the local environment. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 5 March 2018. Vol. 34, pp. 139-151. [Accessed 23 December 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2017.019.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 34 (2017)

Section

ARTICLES

Stats

Number of views and downloads: 890
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

child education, dementia, school, local environment
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop