Educating children about the problem of dementia at school and in the local environment
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.019Keywords
child education, dementia, school, local environmentAbstract
The problem of dementia is one of the leading health and social problems in the world. Difficult disease requires support informal carers. A specific area of family support in the disease is to support the child. Needs a holistic understanding of the support needs of the Child came the British initiative of the Alzheimer‘s Association – Dementia Friends. In a holistic way it supports and integrates Environment Family and School to optimize the functioning of the child in a difficult situation. Best Practices in the UK can become an inspiration for the practice of social work in Poland, indicating the number of System Solutions to enable the support of the Family.
References
Barcikowska- Kotowicz Maria., „Obraz kliniczny choroby Alzheimera- charakterystyka trzech stadiów choroby”. W: Andrzej Szczudlik, „Sytuacja osób chorych na chorobę Alzheimera w Polsce. Raport RPO”, 19- 21. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2014.
Dementia - a public health priority. Genewa: World Health Organization, 2012.
Gabrylewicz, Tomasz. „Konsekwencje zdrowotne i społeczne łagodnych zaburzeń poznawczych”, W: Choroby otępienne. Teoria i praktyka, red. Jerzy Leszek, 365, Wrocław: Continuo, 2003.
Grochmal –Bach, Bożena. Cierpienie osób z otępieniem typu Alzheimera, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2007.
Janocha, Witold. Rodzina z osobą niepełnosprawną w społecznym systemie wsparcia, Kielce, 2009.
Janowicz Anna. „Rola opiekunów nieformalnych w opiece u kresu życia. Przyczynek do badań w ramach projektu European Palliative Care Academy (EUPCA)”. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne 4, 2 (2014): 161-167.
Kacperczyk, Anna. Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006.
Kaczan Radosław, Smoczyńska Karolina, Bąbiak Iwona. Jaka pomoc i dla kogo? Wsparcie indywidualne i instytucjonalne a aktywizacja zawodowa osób z ograniczeniem sprawności, Warszawa: Wydawnictwo SWPS, 2008.
Kłoszewska Iwona. „Rola opiekuna chorych z otępieniem”, Polski Przegląd Neurologiczny 2 (2007): 105-109.
Kramkowska, Karolina. „Poszukiwania sensu życia w rodzinie osoby doświadczającej przewlekłych chorób demencyjnych mózgu”. Paedagogia Christiana 2/36 (2015): 254-255
Marynowicz – Hetka, Ewa. Pedagogika społeczna, t. 2, Warszawa: PWN, 2007.
Nowicka, Agnieszka. Opieka i wsparcie osób z chorobą Alzheimera i ich opiekunów rodzinnych w Polsce. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 2015.
Sęk, Helena, Cieślak, Roman. Wparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN, 2005.
Terelak Jan. „Przeciążenie jako źródło stresu”, W: Psychologia stresu, red. Jan Terelak, 190-194. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA, 2001.
Tyszka, Zbigniew. „Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa”, W: Pedagogika społeczna, pod red. Tadeusz Pilch, Irena Lepalczyk, 137. Warszawa: Żak, 1995.
WHO Library Cataloguing-in-Publication Data:Dementia: a public health priority, WHO 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 539
Number of citations: 0