http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pedeutologiczna lekcja z biografii Innego, czyli przywracając pamięć Wacławy Świętek
  • Strona domowa
  • /
  • Pedeutologiczna lekcja z biografii Innego, czyli przywracając pamięć Wacławy Świętek
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 50 Nr 2 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Pedeutologiczna lekcja z biografii Innego, czyli przywracając pamięć Wacławy Świętek

Autor

  • Kinga Majchrzak-Ptak Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-8616-9824
  • Izabela Symonowicz-Jabłońska Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-2300-7988

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.014

Abstrakt

Celem artykułu jest utrwalenie pamięci o docent Wacławie Świętek, kobiecie, która współtworzyła Instytut Pedagogiczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, będąc uosobieniem określenia „nauczyciel z powołania”. Dowodząc tezy, że doświadczenia opisywanej pedagożki mogą stanowić źródło biograficznego uczenia się, być inspiracją do (auto)refleksji o pedeutologicznym charakterze, zwrócono uwagę, że była ona nie tylko akademiczką, ale też praktyczką, nauczycielką nauczania zintegrowanego, metodyczką nauczania języka polskiego oraz działaczką społeczną i oświatową. W tekście zaprezentowano ścieżkę edukacyjną, ukazano przełomowe momenty z życia prywatnego, zawodowego i naukowego Świętek oraz przywołano osoby, które wpłynęły na rozwój jej drogi badawczej i osobistej. Równocześnie odniesiono się do koncepcji pamięci ponadjednostkowej. Osadzając prezentowany przypadek w szerszym kontekście teoretycznym, przybliżono cztery obszary pamięci zbiorowej zaproponowane przez Jana Assmanna: pamięć mimetyczną, pamięć rzeczy, pamięć komunikacyjną, pamięć kulturową. Przeprowadzone dociekania pozwalają wnioskować, że życiorys Świętek dowodzi istnienia uniwersalnych kompetencji, które powinny wyróżniać każdego nauczyciela bez względu na okoliczności. Jednocześnie w końcowej części tekstu zaproponowano rozwiązanie umożliwiające zachowanie pamięci o nieuhonorowanych dotąd tradycyjnymi miejscami pamięci przedstawicielach i przedstawicielkach społeczności akademickiej, aby jej zapis mógł stanowić przyczynek do uczenia (się).

Bibliografia

Assmann, A. „Cannon and Archive”. In: A Companion to Cultural Memory Studies, eds. A. Erll, A. Nünning, 97–108. Berlin–New York: Walter de Gruyter, 2010.

Assmann, J. 2003. „Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa”. Tłum. S. Dyroff, R. Żytyniec. Borussia. Kultura. Historia. Literatura 29: 11–18.

Assmann, J. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach, 35. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.

Golka, M. 2003. „Kryzys autorytetów w cywilizacji współczesnej”. Przegląd Socjologiczny 52: 53–70.

Górniewicz, J. Memoria Universitatis – pamięć uniwersytetu. Szkice humanistyczne. 94. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2016.

Hopf, A., Świętek, W. 1995. „Kontrowersje wokół wychowania seksualnego dzieci w młodszym wieku szkolnym”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika 21: 5–15.

Jastrząb, J. 1995. „Jubileusz 50-lecia pracy w zawodzie nauczycielskim Wacławy Świętek”. Wychowanie na co Dzień 6: 30–32.

Kalembka, S., red. Pracownicy nauki i dydaktyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 1945–2004. Materiały do biografii. Opracowali: H. Duczkowska-Moraczewska, M. Gołębiowski, R. Karpiesiuk, B. Kierzkowska, E. Talarczyk, E. Wiśniewska. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2006.

Kaźmierska, K. Biografia i pamięć. Na przykładzie pokoleniowego doświadczenia ocalonych z Zagłady. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, 2008.

Majchrzak-Ptak, K. Miejsca pamięci na UMK – perspektywa kobieca. W: Niewidzia(l)ne. Kobiety i historia Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, red. A. Derra, A. M. Kola, W. Piasek, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2000, s. 177–190.

Majchrzak-Ptak, K. Przywracając pamięć miejscom. O badaniu i uczeniu się w działaniu w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2020.

Maruszewski, T. Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

Rodek, V. 2022. „Uczenie się z biografii Innego – na przykładzie refleksji studentów pedagogiki: ‘Moje osobiste spotkanie z życiem i twórczością Natalii Tułasiewicz’ ”. Biografistyka Pedagogiczna 1: 289–309.

Rubacha, K. Metodologia badań nad edukacją. Seria: Pedagogika wobec współczesności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Rubin, D. C., ed., Remembering Our Past. Studies in Autobiographical Memory. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Walzer, H. „Communicative Memory”. In: Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook, eds. A. Erll, A. Nünning, 285–300. New York: Walter de Gruyter, 2008.

Źródła internetowe:

Lewandowska I., Oral History. http://historicus.umk.pl/modules/wfchannel/index.php?pagenum=5 (dostęp: 15.02.2019).

Zmarła dr Wacława Świętek. https://www.umk.pl/wiadomosci/?id=201608 11141719 (dostęp: 15.02.2019).

Publikacje docent Wacławy Świętek

Awgulowa, Janina; Świętek, Wacława, Inscenizacja w klasach I–IV, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1974; wyd. 2 zm. i rozsz.

Awgulowa, Janina; Świętek, Wacława, Inscenizacje w klasach początkowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

Awgulowa, Janina; Świętek, Wacława, Małe formy sceniczne w pracy przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.

Hopf, Arnulf; Świętek, Wacława, „Kontrowersje wokół wychowania seksualnego dzieci w młodszym wieku szkolnym”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika 21(1995): 5–15.

Kowalik-Olubińska, Małgorzata; Świętek, Wacława, Uczymy inaczej: nauczanie zintegrowane w klasach niższych: poradnik dydaktyczny dla nauczyciela, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, „O aktywności edukacyjnej dzieci młodszych związanej z wierszem”. Wychowanie na co Dzień 2006, nr 4/5, dod. Wkładka Metodyczna nr 4/5, s. I–V.

Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, „Obcowanie z wierszem”. Życie Szkoły [R.] 64, nr 8 (2009), s. 27–31.

Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Inspirowanie wypowiedzi pisemnych w klasach I–III, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989.

Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Lektura w klasach I–III, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.

Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Praca z tekstem w klasach I–III, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.

Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Urządzenie klasy szkolnej dla uczniów najmłodszych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1977.

Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej: książka pedagogiczno-metodyczna dla nauczycieli klas I–III szkoły podstawowej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2006.

Puppenspiele aus aller Welt für die Jüngsten / [hrsg. Inge Borde-Klein und Marga Arndt; Ill. von Sigrun Pfitzenreuter]. Arndt, Marga Opracowanie; Borde-Klein, Inge (1917–2006) Opracowanie; Pfitzenreuter, Sigrun (1941–) Ilustracje; Kownacka, Maria (1894–1982); Krzemieniecka, Lucyna (1907–1955); Januszewska, Hanna (1905–1980); Świętek, Wacława (1924–) Opracowanie; Awgulowa, Janina (1921–2016) Opracowanie; Świrszczyńska, Anna (1909–1984). 1984.

Reisekutsche: Reime, Gedichte, Rätsel, Märchen Erzählungen, Spiele und Lieder aus sozialistischen Ländern für Kindergarten, Hort und Familie / hrsg. von Waltraut Singer und Marga Arndt; Ill. von Renate Totzke-Israel. Singer, Waltraut Redakcja; Arndt, Marga Redakcja; Totzke-Israel, Renate Il.;

Wrzosek, Johanna. Tłumaczenie; Świętek, Wacława. Oprac.; Awgulowa, Janina. Oprac. Volk und Wissen, Berlin 1987.

Świętek, Wacława, „Biblioteka szkolna na rzecz najmłodszych uczniów”. Wychowanie na co Dzień 1995, nr 10/11, s. 13–14.

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-11-13

Jak cytować

1.
MAJCHRZAK-PTAK, Kinga & SYMONOWICZ-JABŁOŃSKA, Izabela. Pedeutologiczna lekcja z biografii Innego, czyli przywracając pamięć Wacławy Świętek. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 13 listopad 2025, T. 50, nr 2, s. 113–128. [udostępniono 16.12.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2025.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 50 Nr 2 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 43
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa