Pedeutologiczna lekcja z biografii Innego, czyli przywracając pamięć Wacławy Świętek
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.014Abstrakt
Celem artykułu jest utrwalenie pamięci o docent Wacławie Świętek, kobiecie, która współtworzyła Instytut Pedagogiczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, będąc uosobieniem określenia „nauczyciel z powołania”. Dowodząc tezy, że doświadczenia opisywanej pedagożki mogą stanowić źródło biograficznego uczenia się, być inspiracją do (auto)refleksji o pedeutologicznym charakterze, zwrócono uwagę, że była ona nie tylko akademiczką, ale też praktyczką, nauczycielką nauczania zintegrowanego, metodyczką nauczania języka polskiego oraz działaczką społeczną i oświatową. W tekście zaprezentowano ścieżkę edukacyjną, ukazano przełomowe momenty z życia prywatnego, zawodowego i naukowego Świętek oraz przywołano osoby, które wpłynęły na rozwój jej drogi badawczej i osobistej. Równocześnie odniesiono się do koncepcji pamięci ponadjednostkowej. Osadzając prezentowany przypadek w szerszym kontekście teoretycznym, przybliżono cztery obszary pamięci zbiorowej zaproponowane przez Jana Assmanna: pamięć mimetyczną, pamięć rzeczy, pamięć komunikacyjną, pamięć kulturową. Przeprowadzone dociekania pozwalają wnioskować, że życiorys Świętek dowodzi istnienia uniwersalnych kompetencji, które powinny wyróżniać każdego nauczyciela bez względu na okoliczności. Jednocześnie w końcowej części tekstu zaproponowano rozwiązanie umożliwiające zachowanie pamięci o nieuhonorowanych dotąd tradycyjnymi miejscami pamięci przedstawicielach i przedstawicielkach społeczności akademickiej, aby jej zapis mógł stanowić przyczynek do uczenia (się).
Bibliografia
Assmann, A. „Cannon and Archive”. In: A Companion to Cultural Memory Studies, eds. A. Erll, A. Nünning, 97–108. Berlin–New York: Walter de Gruyter, 2010.
Assmann, J. 2003. „Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa”. Tłum. S. Dyroff, R. Żytyniec. Borussia. Kultura. Historia. Literatura 29: 11–18.
Assmann, J. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach, 35. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.
Golka, M. 2003. „Kryzys autorytetów w cywilizacji współczesnej”. Przegląd Socjologiczny 52: 53–70.
Górniewicz, J. Memoria Universitatis – pamięć uniwersytetu. Szkice humanistyczne. 94. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2016.
Hopf, A., Świętek, W. 1995. „Kontrowersje wokół wychowania seksualnego dzieci w młodszym wieku szkolnym”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika 21: 5–15.
Jastrząb, J. 1995. „Jubileusz 50-lecia pracy w zawodzie nauczycielskim Wacławy Świętek”. Wychowanie na co Dzień 6: 30–32.
Kalembka, S., red. Pracownicy nauki i dydaktyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 1945–2004. Materiały do biografii. Opracowali: H. Duczkowska-Moraczewska, M. Gołębiowski, R. Karpiesiuk, B. Kierzkowska, E. Talarczyk, E. Wiśniewska. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2006.
Kaźmierska, K. Biografia i pamięć. Na przykładzie pokoleniowego doświadczenia ocalonych z Zagłady. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, 2008.
Majchrzak-Ptak, K. Miejsca pamięci na UMK – perspektywa kobieca. W: Niewidzia(l)ne. Kobiety i historia Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, red. A. Derra, A. M. Kola, W. Piasek, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2000, s. 177–190.
Majchrzak-Ptak, K. Przywracając pamięć miejscom. O badaniu i uczeniu się w działaniu w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2020.
Maruszewski, T. Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.
Rodek, V. 2022. „Uczenie się z biografii Innego – na przykładzie refleksji studentów pedagogiki: ‘Moje osobiste spotkanie z życiem i twórczością Natalii Tułasiewicz’ ”. Biografistyka Pedagogiczna 1: 289–309.
Rubacha, K. Metodologia badań nad edukacją. Seria: Pedagogika wobec współczesności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Rubin, D. C., ed., Remembering Our Past. Studies in Autobiographical Memory. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
Walzer, H. „Communicative Memory”. In: Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook, eds. A. Erll, A. Nünning, 285–300. New York: Walter de Gruyter, 2008.
Źródła internetowe:
Lewandowska I., Oral History. http://historicus.umk.pl/modules/wfchannel/index.php?pagenum=5 (dostęp: 15.02.2019).
Zmarła dr Wacława Świętek. https://www.umk.pl/wiadomosci/?id=201608 11141719 (dostęp: 15.02.2019).
Publikacje docent Wacławy Świętek
Awgulowa, Janina; Świętek, Wacława, Inscenizacja w klasach I–IV, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1974; wyd. 2 zm. i rozsz.
Awgulowa, Janina; Świętek, Wacława, Inscenizacje w klasach początkowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Awgulowa, Janina; Świętek, Wacława, Małe formy sceniczne w pracy przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Hopf, Arnulf; Świętek, Wacława, „Kontrowersje wokół wychowania seksualnego dzieci w młodszym wieku szkolnym”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika 21(1995): 5–15.
Kowalik-Olubińska, Małgorzata; Świętek, Wacława, Uczymy inaczej: nauczanie zintegrowane w klasach niższych: poradnik dydaktyczny dla nauczyciela, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.
Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, „O aktywności edukacyjnej dzieci młodszych związanej z wierszem”. Wychowanie na co Dzień 2006, nr 4/5, dod. Wkładka Metodyczna nr 4/5, s. I–V.
Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, „Obcowanie z wierszem”. Życie Szkoły [R.] 64, nr 8 (2009), s. 27–31.
Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Inspirowanie wypowiedzi pisemnych w klasach I–III, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989.
Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Lektura w klasach I–III, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.
Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Praca z tekstem w klasach I–III, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Urządzenie klasy szkolnej dla uczniów najmłodszych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1977.
Lenartowska, Krystyna; Świętek, Wacława, Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej: książka pedagogiczno-metodyczna dla nauczycieli klas I–III szkoły podstawowej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2006.
Puppenspiele aus aller Welt für die Jüngsten / [hrsg. Inge Borde-Klein und Marga Arndt; Ill. von Sigrun Pfitzenreuter]. Arndt, Marga Opracowanie; Borde-Klein, Inge (1917–2006) Opracowanie; Pfitzenreuter, Sigrun (1941–) Ilustracje; Kownacka, Maria (1894–1982); Krzemieniecka, Lucyna (1907–1955); Januszewska, Hanna (1905–1980); Świętek, Wacława (1924–) Opracowanie; Awgulowa, Janina (1921–2016) Opracowanie; Świrszczyńska, Anna (1909–1984). 1984.
Reisekutsche: Reime, Gedichte, Rätsel, Märchen Erzählungen, Spiele und Lieder aus sozialistischen Ländern für Kindergarten, Hort und Familie / hrsg. von Waltraut Singer und Marga Arndt; Ill. von Renate Totzke-Israel. Singer, Waltraut Redakcja; Arndt, Marga Redakcja; Totzke-Israel, Renate Il.;
Wrzosek, Johanna. Tłumaczenie; Świętek, Wacława. Oprac.; Awgulowa, Janina. Oprac. Volk und Wissen, Berlin 1987.
Świętek, Wacława, „Biblioteka szkolna na rzecz najmłodszych uczniów”. Wychowanie na co Dzień 1995, nr 10/11, s. 13–14.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 43
Liczba cytowań: 0