http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Organizacje młodzieżowe i społeczna inkluzja: dyskurs i praktyki partycypacyjne
  • Strona domowa
  • /
  • Organizacje młodzieżowe i społeczna inkluzja: dyskurs i praktyki partycypacyjne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Organizacje młodzieżowe i społeczna inkluzja: dyskurs i praktyki partycypacyjne

Autor

  • Celina Czech-Włodarczyk Wydział Pedagogiki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0002-1134-7021
  • Magdalena Cuprjak Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-0927-4927

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.004

Słowa kluczowe

inkluzja społeczna, dyskurs, organizacje młodzieżowe, praktyki partycypacyjne, strategia jakościowa

Abstrakt

W niniejszym artykule analizujemy, jak organizacje młodzieżowe działające w Polsce kształtują i realizują działania inkluzyjne w swoim dyskursie i praktykach partycypacyjnych. Wcześniejsze badania wykazały, że w dyskursie organizacji można odnaleźć różne stopnie inkluzji społecznej, od formalnego dostępu do równych szans po pełne wykorzystanie potencjału młodych ludzi. Do badania wybrałyśmy cztery organizacje młodzieżowe: AIESEC Polska, CI UNESCO, ATD Czwarty Świat oraz CIM Horyzonty, których dokumenty i wpisy internetowe poddano jakościowej analizie treści. Ustalenia wskazują, że najwięcej wskaźników inkluzji pojawiło się w przypadku organizacji ATD Czwarty Świat, a w dyskursie dominowały aspekty związane z dostępem, uczestnictwem i rozwojem potencjału ludzkiego. Wyniki podkreślają potrzebę świadomego kształtowania praktyk inkluzywnych, aby unikać powierzchownej symbolicznej inkluzji i zapewnić rzeczywiste wsparcie marginalizowanych grup młodzieży, co stanowi klucz do skutecznej integracji społecznej.

Bibliografia

Angermuller, J., Maingueneau, D., Wodak, R. (red.). The discourse studies reader: Main currents in theory and analysis. Amsterdam–Philadelphia: John Benjamin, 2014.

Broda-Wysocki, P. Wykluczenie i inkluzja społeczna. Paradygmaty i próby definicji. Warszawa: IPiSS, 2012. Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030, ONZ, https://www.un.org.pl/.

Cuprjak, M., Czech-Włodarczyk, C. 2023. “Levels and Forms of Political Participation in Selected Youth Organisations Operating in Poland”.

Przegląd Badań Edukacyjnych 2(40): 159–177. http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2022.023.

Dryżałowska, G. 2019. „Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej”. Kultura i Edukacja 1(123): 91–107.

Dryżałowska, G., Kuleta-Hulboj, M., Naumik, A., Skura, M., Steinhagen, A. M. Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018.

Dykcik, W. „Wykluczanie, dyskryminacja i marginalizacja godności oraz praw osób z głębszą i złożoną niepełnosprawnością jako problem społeczny i pedagogiczny”. W: Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, red. U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2008.

Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., Kyngäs, H. 2014. „Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness”. Sage Open 4(1). http://dx.doi.org/10.1177/2158244014522633.

Hsieh, H.-F., Shannon S. E. 2005. “Three Approaches to Qualitative Content Analysis”. Qualitative Health Research, 15(9): 1277–1288. http://dx.doi.org/10.1177/1049732305276687.

Gibbs, G. Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

Gidley, J., Hampson, G., Wheeler, L., Bereded-Samuel, E. 2010. „Social inclusion: Context, theory and practice”. The Australasian Journal of University-Community Engagement 1(5): 6–36.

Guba, E., Lincoln, Y. The SAGE Handbook of Qualitative Research. California–London–New Delhi–Singapore: SAGE Publications, Inc., 2005.

Hardy, C., Phillips, N. W. 2004. “Discourse and power”. W: The SAGE Handbook of Organizational Discourse, red. D. Grant, C. Hardy, C. Oswick, L. Putnam, 299–316. SAGE Publication. http://dx.doi.org/10.4135/9781848608122.n14.

Jarczyńska, J. 2017. „Empowerment w pracy socjalnej jako skuteczne podejście stosowane w rozwiązywaniu problemów społecznych”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika 2(XXXIV): 121–137. http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.018.

Kargulowa, A. 2015. „Poradnictwo w(y)pisane w neoliberalizm”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2(70): 7–21.

Nikitorowicz, J., Guziuk-Tkacz, M. 2021. „Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym”. Edukacja Międzykulturowa 2(15): 23–36. http://dx.doi.org/10.15804/em.2021.02.01.

Ostrowicka, H. Problematyzacje. Studia nad dyskursem w badaniach edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2022.

Potter, W. J., Levine-Donnerstein, D. 1999. “Rethinking validity and reliability in content analysis”. Journal of Applied Communication Research 27: 258–284.

Potulicka, E., Rutkowiak, J. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”, 2010.

Rapley, T. Doing conversation, discourse and document analysis. London: SAGE Publications Ltd., 2007.

Rubacha, K. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Silver, H. 2015. “The Contexts of Social Inclusion”. DESA Working Paper 144, https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2641272.

Stoiński, A. 2018. „Przeobrażenia idei sprawiedliwości społecznej, część III: Sprawiedliwość społeczna jako idea solidarności i równości”. Roczniki Filozoficzne 1(LXVI): 115–132. http://dx.doi.org/10.18290/rf.2018.66.1-7.

Witten, U. Inklusion und Religionspädagogik. Eine Wechselseitige Erschließung. Stuttgart: Kohlhammer Verlag, 2021.

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-10-15

Jak cytować

1.
CZECH-WŁODARCZYK, Celina & CUPRJAK, Magdalena. Organizacje młodzieżowe i społeczna inkluzja: dyskurs i praktyki partycypacyjne. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 15 październik 2025, T. 49, nr 1, s. 79–103. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2025.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 96
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

inkluzja społeczna, dyskurs, organizacje młodzieżowe, praktyki partycypacyjne, strategia jakościowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa