http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Youth Organizations and Social Inclusion: Discourse and Participatory Practices
  • Home
  • /
  • Youth Organizations and Social Inclusion: Discourse and Participatory Practices
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 49 No. 1 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTICLES

Youth Organizations and Social Inclusion: Discourse and Participatory Practices

Authors

  • Celina Czech-Włodarczyk Wydział Pedagogiki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0002-1134-7021
  • Magdalena Cuprjak Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-0927-4927

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.004

Keywords

social inclusion, discourse, youth organizations,

Abstract

In this article we analyse how youth organisations operating in Poland shape and implement inclusive activities in their discourse and participatory practices. Previous studies have shown that different levels of social inclusion can be found in the discourse of organizations, from formal access to equal opportunities to the full use of young people’s potential. We selected four youth
organizations for the study: AIESEC Polska, CI UNESCO, ATD Czwarty Świat and CIM Horyzonty, whose documents and online posts were subjected to qualitative content analysis. The findings indicate that the highest number of inclusion indicators appeared in the case of ATD Czwarty Świat, and the discourse was dominated by aspects related to access, participation and development
of human potential. The results emphasize the need for conscious shaping of inclusive practices in order to avoid superficial symbolic inclusion and provide real support for marginalized groups of youth, which is key to effective social integration.

References

Angermuller, J., Maingueneau, D., Wodak, R. (red.). The discourse studies reader: Main currents in theory and analysis. Amsterdam–Philadelphia: John Benjamin, 2014.

Broda-Wysocki, P. Wykluczenie i inkluzja społeczna. Paradygmaty i próby definicji. Warszawa: IPiSS, 2012. Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030, ONZ, https://www.un.org.pl/.

Cuprjak, M., Czech-Włodarczyk, C. 2023. “Levels and Forms of Political Participation in Selected Youth Organisations Operating in Poland”.

Przegląd Badań Edukacyjnych 2(40): 159–177. http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2022.023.

Dryżałowska, G. 2019. „Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej”. Kultura i Edukacja 1(123): 91–107.

Dryżałowska, G., Kuleta-Hulboj, M., Naumik, A., Skura, M., Steinhagen, A. M. Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018.

Dykcik, W. „Wykluczanie, dyskryminacja i marginalizacja godności oraz praw osób z głębszą i złożoną niepełnosprawnością jako problem społeczny i pedagogiczny”. W: Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, red. U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2008.

Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., Kyngäs, H. 2014. „Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness”. Sage Open 4(1). http://dx.doi.org/10.1177/2158244014522633.

Hsieh, H.-F., Shannon S. E. 2005. “Three Approaches to Qualitative Content Analysis”. Qualitative Health Research, 15(9): 1277–1288. http://dx.doi.org/10.1177/1049732305276687.

Gibbs, G. Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

Gidley, J., Hampson, G., Wheeler, L., Bereded-Samuel, E. 2010. „Social inclusion: Context, theory and practice”. The Australasian Journal of University-Community Engagement 1(5): 6–36.

Guba, E., Lincoln, Y. The SAGE Handbook of Qualitative Research. California–London–New Delhi–Singapore: SAGE Publications, Inc., 2005.

Hardy, C., Phillips, N. W. 2004. “Discourse and power”. W: The SAGE Handbook of Organizational Discourse, red. D. Grant, C. Hardy, C. Oswick, L. Putnam, 299–316. SAGE Publication. http://dx.doi.org/10.4135/9781848608122.n14.

Jarczyńska, J. 2017. „Empowerment w pracy socjalnej jako skuteczne podejście stosowane w rozwiązywaniu problemów społecznych”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika 2(XXXIV): 121–137. http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.018.

Kargulowa, A. 2015. „Poradnictwo w(y)pisane w neoliberalizm”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2(70): 7–21.

Nikitorowicz, J., Guziuk-Tkacz, M. 2021. „Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym”. Edukacja Międzykulturowa 2(15): 23–36. http://dx.doi.org/10.15804/em.2021.02.01.

Ostrowicka, H. Problematyzacje. Studia nad dyskursem w badaniach edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2022.

Potter, W. J., Levine-Donnerstein, D. 1999. “Rethinking validity and reliability in content analysis”. Journal of Applied Communication Research 27: 258–284.

Potulicka, E., Rutkowiak, J. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”, 2010.

Rapley, T. Doing conversation, discourse and document analysis. London: SAGE Publications Ltd., 2007.

Rubacha, K. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Silver, H. 2015. “The Contexts of Social Inclusion”. DESA Working Paper 144, https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2641272.

Stoiński, A. 2018. „Przeobrażenia idei sprawiedliwości społecznej, część III: Sprawiedliwość społeczna jako idea solidarności i równości”. Roczniki Filozoficzne 1(LXVI): 115–132. http://dx.doi.org/10.18290/rf.2018.66.1-7.

Witten, U. Inklusion und Religionspädagogik. Eine Wechselseitige Erschließung. Stuttgart: Kohlhammer Verlag, 2021.

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-10-15

How to Cite

1.
CZECH-WŁODARCZYK, Celina and CUPRJAK, Magdalena. Youth Organizations and Social Inclusion: Discourse and Participatory Practices. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 15 October 2025. Vol. 49, no. 1, pp. 79-103. [Accessed 28 December 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2025.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 49 No. 1 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Section

ARTICLES

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 96
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

social inclusion, discourse, youth organizations,
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop