Youth Organizations and Social Inclusion: Discourse and Participatory Practices
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.004Keywords
social inclusion, discourse, youth organizations,Abstract
In this article we analyse how youth organisations operating in Poland shape and implement inclusive activities in their discourse and participatory practices. Previous studies have shown that different levels of social inclusion can be found in the discourse of organizations, from formal access to equal opportunities to the full use of young people’s potential. We selected four youth
organizations for the study: AIESEC Polska, CI UNESCO, ATD Czwarty Świat and CIM Horyzonty, whose documents and online posts were subjected to qualitative content analysis. The findings indicate that the highest number of inclusion indicators appeared in the case of ATD Czwarty Świat, and the discourse was dominated by aspects related to access, participation and development
of human potential. The results emphasize the need for conscious shaping of inclusive practices in order to avoid superficial symbolic inclusion and provide real support for marginalized groups of youth, which is key to effective social integration.
References
Angermuller, J., Maingueneau, D., Wodak, R. (red.). The discourse studies reader: Main currents in theory and analysis. Amsterdam–Philadelphia: John Benjamin, 2014.
Broda-Wysocki, P. Wykluczenie i inkluzja społeczna. Paradygmaty i próby definicji. Warszawa: IPiSS, 2012. Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030, ONZ, https://www.un.org.pl/.
Cuprjak, M., Czech-Włodarczyk, C. 2023. “Levels and Forms of Political Participation in Selected Youth Organisations Operating in Poland”.
Przegląd Badań Edukacyjnych 2(40): 159–177. http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2022.023.
Dryżałowska, G. 2019. „Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej”. Kultura i Edukacja 1(123): 91–107.
Dryżałowska, G., Kuleta-Hulboj, M., Naumik, A., Skura, M., Steinhagen, A. M. Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018.
Dykcik, W. „Wykluczanie, dyskryminacja i marginalizacja godności oraz praw osób z głębszą i złożoną niepełnosprawnością jako problem społeczny i pedagogiczny”. W: Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, red. U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2008.
Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., Kyngäs, H. 2014. „Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness”. Sage Open 4(1). http://dx.doi.org/10.1177/2158244014522633.
Hsieh, H.-F., Shannon S. E. 2005. “Three Approaches to Qualitative Content Analysis”. Qualitative Health Research, 15(9): 1277–1288. http://dx.doi.org/10.1177/1049732305276687.
Gibbs, G. Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Gidley, J., Hampson, G., Wheeler, L., Bereded-Samuel, E. 2010. „Social inclusion: Context, theory and practice”. The Australasian Journal of University-Community Engagement 1(5): 6–36.
Guba, E., Lincoln, Y. The SAGE Handbook of Qualitative Research. California–London–New Delhi–Singapore: SAGE Publications, Inc., 2005.
Hardy, C., Phillips, N. W. 2004. “Discourse and power”. W: The SAGE Handbook of Organizational Discourse, red. D. Grant, C. Hardy, C. Oswick, L. Putnam, 299–316. SAGE Publication. http://dx.doi.org/10.4135/9781848608122.n14.
Jarczyńska, J. 2017. „Empowerment w pracy socjalnej jako skuteczne podejście stosowane w rozwiązywaniu problemów społecznych”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika 2(XXXIV): 121–137. http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.018.
Kargulowa, A. 2015. „Poradnictwo w(y)pisane w neoliberalizm”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2(70): 7–21.
Nikitorowicz, J., Guziuk-Tkacz, M. 2021. „Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym”. Edukacja Międzykulturowa 2(15): 23–36. http://dx.doi.org/10.15804/em.2021.02.01.
Ostrowicka, H. Problematyzacje. Studia nad dyskursem w badaniach edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2022.
Potter, W. J., Levine-Donnerstein, D. 1999. “Rethinking validity and reliability in content analysis”. Journal of Applied Communication Research 27: 258–284.
Potulicka, E., Rutkowiak, J. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”, 2010.
Rapley, T. Doing conversation, discourse and document analysis. London: SAGE Publications Ltd., 2007.
Rubacha, K. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Silver, H. 2015. “The Contexts of Social Inclusion”. DESA Working Paper 144, https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2641272.
Stoiński, A. 2018. „Przeobrażenia idei sprawiedliwości społecznej, część III: Sprawiedliwość społeczna jako idea solidarności i równości”. Roczniki Filozoficzne 1(LXVI): 115–132. http://dx.doi.org/10.18290/rf.2018.66.1-7.
Witten, U. Inklusion und Religionspädagogik. Eine Wechselseitige Erschließung. Stuttgart: Kohlhammer Verlag, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 96
Number of citations: 0