http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Między szkołą wzorcową a typową. Poszukiwanie optymalnych warunków przestrzeni szkolnych a preferencje uczniów z Polski
  • Strona domowa
  • /
  • Między szkołą wzorcową a typową. Poszukiwanie optymalnych warunków przestrzeni szkolnych a preferencje uczniów z Polski
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Między szkołą wzorcową a typową. Poszukiwanie optymalnych warunków przestrzeni szkolnych a preferencje uczniów z Polski

Autor

  • Natalia Miler-Ogórkiewicz Interdyscyplinarna Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-9964-5682

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.005

Słowa kluczowe

school building,, child-centered research,, school spaces,, learning environment

Abstrakt

Poszukiwania optymalnych warunków środowiska szkolnego prowadzone są w wielu odrębnych dyscyplinach naukowych, takich jak m.in. pedagogika, socjologia czy architektura. Przedstawiciele nauk społecznych oraz architekci dostrzegają potrzebę poszukiwań interdyscyplinarnych. W niniejszym artykule analizuję polski kontekst, zarówno w zakresie poszukiwań wzorców, modeli oraz typów szkół, jak i ich realizacji w różnych okresach historycznych. Przedmiotem mojego przedsięwzięcia jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jaka powinna być przestrzeń szkoły. Przeprowadziłam badania jakościowe wśród 12 uczniów z różnych systemów edukacyjnych (szkoła publiczna miejska, szkoła publiczna wiejska, szkoła prywatna, edukacja domowa). Wywiady wsparte elementami rysunkowymi korzystającymi z metod skoncentrowanych na dziecku (child-centered research) pozwoliły na wyodrębnienie warunków materialnych i niematerialnych przestrzeni, w których dzieci najbardziej lubią się uczyć. Celem tego artykułu jest omówienie wyników badań własnych w kontekście polskich poszukiwań optymalnych warunków środowiska szkolnego, w szczególności kształtowania wzorców i typów szkół. Na podstawie wyników moich badań można stwierdzić, że dzieci bardzo lubią różnorodne aktywności oraz przestrzenie i ich potrzebują. Wyniki moich badań, eksplorujące i opisujące potrzeby uczniów, pozwalają na ponowne podejście do tematu kształtowania przestrzeni szkolnych z zastosowaniem wzorców.

Bibliografia

Alexander, Ch. i in. Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.

Ariès, P. Historia dzieciństwa. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2010.

Balcer-Zgraja, M. Architektura budynku szkolnego lat najnowszych w aspekcie wpływów współczesnej techniki i wymagań społecznych. Gliwice: WPŚ, 2008.

Bańka, A. Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura,2016.

Bourdieu, P., Passeron, J. Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Błotnicka-Mazur, E. „Między tradycją i modernizmem. Architektura szkół lubelskich okresu międzywojnia”. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych 12.4 (2016): 34–44.

Creswell, W. Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.

Dockett, S., Perry, B. „Children’s drawings: Experiences and expectations of school”. International Journal of Equity and Innovation in Early Childhood (IJEIEC) 3(2) (2005): 77–89.

Hawranek, M. Szkoły, do których chce się chodzić. Kraków: Społeczny Instytut Wyd. Znak, 2021.

Hall, E. T. Ukryty wymiar. Warszawa: Muza SA, 2001.

Holewiński, J. Budynek szkolny. Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta, 1921.

Holewiński, J. O budowie i urządzeniu szkół: podręcznik praktyczny. Warszawa: Skład główny w Księgarni E. Wende i S-ka, 1908.

Jakimiuk, B. „Preferowana i rzeczywista codzienność szkolna w perspektywie uczniów”. Studia Edukacyjne 61 (2021): 7–25.

Karczmarzyk, M. Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI, 2014.

Kiernicki, B. Ład w szkole. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1961.

Konieczny, A. „Przestrzenie edukacyjne w kontekście wyzwań pedagogiki i socjologii”. W: Nauka – Architektura – Edukacja, red. J. C. Żarnowiecka, A. Owerczuk, 141–146. Białystok: Wydział Architektury Politechniki Białostockiej, 2006.

Kuźma, J. „Rola architektury we współczesnej i przyszłej szkole”. Państwo i Społeczeństwo 12.1 (2012): 181–191.

Loureiro, K. S. i in. „Analyzing Drawings to Explore children’s Concepts of an Ideal School: Implications for the Improvement of children’s Well-Being at School”. Child Indicators Research 13 (2020): 1387–1411.

Mazur, P. Zarys historii szkoły. Kielce: WSETiNS, 2012.

Nalaskowski, A. Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Impuls, 2002.

Nalaskowski, A. „Szkolne gry przestrzenne”. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritum 1 (2013): 5–11.

Neufert, E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego. Warszawa: Arkady, 2011.

Norberg-Schulz, Ch. Bycie, przestrzeń i architektura. Biblioteka Architekta. Warszawa: Wydawnictwo Murator, 2000.

Polak, M. Przestrzeń fizyczna i architektoniczna. Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę! Tom 1. 2016. https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/119-przestrze-fizyczna-i-architektoniczna-poradnik-dla-szkol-tom-1.html (dostęp: 28.08.2023).

Przesmycka, E., Miłkowska, E. „Wzorcowe szkoły wiejskie jedno- i dwuklasowe z okresu międzywojennego w Polsce”. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych 7 (2011): 168–176.

Salmonowicz, S. Prusy: dzieje państwa i społeczeństwa. Poznań: Wyd. Poznańskie, 1987.

Şenyi ̇ği ̇t, V., Memduhoğlu, H. B. „End-user preferences in school design: A qualitative study based on student perspective”. Building and Environment 185 (2020): 107–294.

Solecka, A., Walat, W. „Architektoniczna przestrzeń edukacyjna szkoły –oczekiwania uczniów, nauczycieli i rodziców”. Edukacja – Technika – Informatyka 10.4 (2019): 38–45.

Szumiński, K. „Szkoła modernizmu – problem wartościowania architektury budynków szkolnych Warszawy okresu 20-lecia międzywojennego na przykładzie dawnej Szkoły Zawodowej Żeńskiej”. Architectus 4(56) (2018): 89–102.

Toffler, A. Trzecia fala. Warszawa: PIW, 1986.

Wałaszewski, K. Tysiąc szkół na Tysiąclecie: Szkoły Tysiąclecia – architektura, propaganda, polityka. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy, 2018.

Witruwiusz (Marcus Vitruvius Pollio). O architekturze ksiąg dziesięć. Warszawa: PWN, 1956.

Włodarczyk, J. Architektura szkoły. Warszawa: Arkady, 1992.

Włodarczyk, J. „Spojrzenie na architekturę szkoły poprzez A pattern language Christophera Alexandera. Próba sprawdzenia teorii w projektowaniu i realizacji”. Śląski Kwartalnik Urbanistyki i Architektury 9 (1988):18–29.

Włodarczyk, J. „Warunki kształtowania przestrzeni szkoły otwartej w Polsce”. Śląski Kwartalnik Urbanistyki i Architektury 4 (1988): 40–63.

Yi-Fu, T. Przestrzeń i miejsce. Warszawa: PIW, 1987.Yin, R. K. Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.

Zygner, H. Zagadnienia nowoczesnej infrastruktury szkół. Kalisz: Instytut Kształcenia Nauczycieli (IKN) w Warszawie – Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu, 1978.

Źródła internetowe:

Boćko-Mysiorska, M. Skąd się wzięła tradycyjna polska szkoła? https://dziecisawazne. pl/skad-sie-wziela-tradycyjna-polska-szkola/ (dostęp: 28.08.2023).

Rzecznik Praw Dziecka. 2021. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce. Obszar nr 1 – środowisko szkolne. https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2021/08/Raport-Rzecznika-Praw-Dziecka-Og%C3%B3lnopolskie-badanie-jako%C5%9Bci-%C5%BCyciadzieci-i-m%C5%82odzie%C5%BCy-w-Polsce-PDF.pdf (dostęp: 28.08.2023).

Rzecznik Praw Dziecka. 2022. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży Obszar nr 1 Środowisko szkolne. https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2022/10/Og%C3%B3lnopolskiebadanie-jako%C5%9Bci-%C5%BCycia-dzieci-i-m%C5%82odzie%C5%BCy-2022-%C5%9Brodowisko-szkolne.pdf (dostęp: 28.08.2023).

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-02-18

Jak cytować

1.
MILER-OGÓRKIEWICZ, Natalia. Między szkołą wzorcową a typową. Poszukiwanie optymalnych warunków przestrzeni szkolnych a preferencje uczniów z Polski. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 18 luty 2025, T. 47, nr 1, s. 99–120. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 86
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

school building,, child-centered research,, school spaces,, learning environment
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa