Między szkołą wzorcową a typową. Poszukiwanie optymalnych warunków przestrzeni szkolnych a preferencje uczniów z Polski
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.005Słowa kluczowe
school building,, child-centered research,, school spaces,, learning environmentAbstrakt
Poszukiwania optymalnych warunków środowiska szkolnego prowadzone są w wielu odrębnych dyscyplinach naukowych, takich jak m.in. pedagogika, socjologia czy architektura. Przedstawiciele nauk społecznych oraz architekci dostrzegają potrzebę poszukiwań interdyscyplinarnych. W niniejszym artykule analizuję polski kontekst, zarówno w zakresie poszukiwań wzorców, modeli oraz typów szkół, jak i ich realizacji w różnych okresach historycznych. Przedmiotem mojego przedsięwzięcia jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jaka powinna być przestrzeń szkoły. Przeprowadziłam badania jakościowe wśród 12 uczniów z różnych systemów edukacyjnych (szkoła publiczna miejska, szkoła publiczna wiejska, szkoła prywatna, edukacja domowa). Wywiady wsparte elementami rysunkowymi korzystającymi z metod skoncentrowanych na dziecku (child-centered research) pozwoliły na wyodrębnienie warunków materialnych i niematerialnych przestrzeni, w których dzieci najbardziej lubią się uczyć. Celem tego artykułu jest omówienie wyników badań własnych w kontekście polskich poszukiwań optymalnych warunków środowiska szkolnego, w szczególności kształtowania wzorców i typów szkół. Na podstawie wyników moich badań można stwierdzić, że dzieci bardzo lubią różnorodne aktywności oraz przestrzenie i ich potrzebują. Wyniki moich badań, eksplorujące i opisujące potrzeby uczniów, pozwalają na ponowne podejście do tematu kształtowania przestrzeni szkolnych z zastosowaniem wzorców.
Bibliografia
Alexander, Ch. i in. Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
Ariès, P. Historia dzieciństwa. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2010.
Balcer-Zgraja, M. Architektura budynku szkolnego lat najnowszych w aspekcie wpływów współczesnej techniki i wymagań społecznych. Gliwice: WPŚ, 2008.
Bańka, A. Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura,2016.
Bourdieu, P., Passeron, J. Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Błotnicka-Mazur, E. „Między tradycją i modernizmem. Architektura szkół lubelskich okresu międzywojnia”. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych 12.4 (2016): 34–44.
Creswell, W. Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Dockett, S., Perry, B. „Children’s drawings: Experiences and expectations of school”. International Journal of Equity and Innovation in Early Childhood (IJEIEC) 3(2) (2005): 77–89.
Hawranek, M. Szkoły, do których chce się chodzić. Kraków: Społeczny Instytut Wyd. Znak, 2021.
Hall, E. T. Ukryty wymiar. Warszawa: Muza SA, 2001.
Holewiński, J. Budynek szkolny. Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta, 1921.
Holewiński, J. O budowie i urządzeniu szkół: podręcznik praktyczny. Warszawa: Skład główny w Księgarni E. Wende i S-ka, 1908.
Jakimiuk, B. „Preferowana i rzeczywista codzienność szkolna w perspektywie uczniów”. Studia Edukacyjne 61 (2021): 7–25.
Karczmarzyk, M. Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI, 2014.
Kiernicki, B. Ład w szkole. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1961.
Konieczny, A. „Przestrzenie edukacyjne w kontekście wyzwań pedagogiki i socjologii”. W: Nauka – Architektura – Edukacja, red. J. C. Żarnowiecka, A. Owerczuk, 141–146. Białystok: Wydział Architektury Politechniki Białostockiej, 2006.
Kuźma, J. „Rola architektury we współczesnej i przyszłej szkole”. Państwo i Społeczeństwo 12.1 (2012): 181–191.
Loureiro, K. S. i in. „Analyzing Drawings to Explore children’s Concepts of an Ideal School: Implications for the Improvement of children’s Well-Being at School”. Child Indicators Research 13 (2020): 1387–1411.
Mazur, P. Zarys historii szkoły. Kielce: WSETiNS, 2012.
Nalaskowski, A. Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Impuls, 2002.
Nalaskowski, A. „Szkolne gry przestrzenne”. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritum 1 (2013): 5–11.
Neufert, E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego. Warszawa: Arkady, 2011.
Norberg-Schulz, Ch. Bycie, przestrzeń i architektura. Biblioteka Architekta. Warszawa: Wydawnictwo Murator, 2000.
Polak, M. Przestrzeń fizyczna i architektoniczna. Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę! Tom 1. 2016. https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/119-przestrze-fizyczna-i-architektoniczna-poradnik-dla-szkol-tom-1.html (dostęp: 28.08.2023).
Przesmycka, E., Miłkowska, E. „Wzorcowe szkoły wiejskie jedno- i dwuklasowe z okresu międzywojennego w Polsce”. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych 7 (2011): 168–176.
Salmonowicz, S. Prusy: dzieje państwa i społeczeństwa. Poznań: Wyd. Poznańskie, 1987.
Şenyi ̇ği ̇t, V., Memduhoğlu, H. B. „End-user preferences in school design: A qualitative study based on student perspective”. Building and Environment 185 (2020): 107–294.
Solecka, A., Walat, W. „Architektoniczna przestrzeń edukacyjna szkoły –oczekiwania uczniów, nauczycieli i rodziców”. Edukacja – Technika – Informatyka 10.4 (2019): 38–45.
Szumiński, K. „Szkoła modernizmu – problem wartościowania architektury budynków szkolnych Warszawy okresu 20-lecia międzywojennego na przykładzie dawnej Szkoły Zawodowej Żeńskiej”. Architectus 4(56) (2018): 89–102.
Toffler, A. Trzecia fala. Warszawa: PIW, 1986.
Wałaszewski, K. Tysiąc szkół na Tysiąclecie: Szkoły Tysiąclecia – architektura, propaganda, polityka. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy, 2018.
Witruwiusz (Marcus Vitruvius Pollio). O architekturze ksiąg dziesięć. Warszawa: PWN, 1956.
Włodarczyk, J. Architektura szkoły. Warszawa: Arkady, 1992.
Włodarczyk, J. „Spojrzenie na architekturę szkoły poprzez A pattern language Christophera Alexandera. Próba sprawdzenia teorii w projektowaniu i realizacji”. Śląski Kwartalnik Urbanistyki i Architektury 9 (1988):18–29.
Włodarczyk, J. „Warunki kształtowania przestrzeni szkoły otwartej w Polsce”. Śląski Kwartalnik Urbanistyki i Architektury 4 (1988): 40–63.
Yi-Fu, T. Przestrzeń i miejsce. Warszawa: PIW, 1987.Yin, R. K. Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.
Zygner, H. Zagadnienia nowoczesnej infrastruktury szkół. Kalisz: Instytut Kształcenia Nauczycieli (IKN) w Warszawie – Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu, 1978.
Źródła internetowe:
Boćko-Mysiorska, M. Skąd się wzięła tradycyjna polska szkoła? https://dziecisawazne. pl/skad-sie-wziela-tradycyjna-polska-szkola/ (dostęp: 28.08.2023).
Rzecznik Praw Dziecka. 2021. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce. Obszar nr 1 – środowisko szkolne. https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2021/08/Raport-Rzecznika-Praw-Dziecka-Og%C3%B3lnopolskie-badanie-jako%C5%9Bci-%C5%BCyciadzieci-i-m%C5%82odzie%C5%BCy-w-Polsce-PDF.pdf (dostęp: 28.08.2023).
Rzecznik Praw Dziecka. 2022. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży Obszar nr 1 Środowisko szkolne. https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2022/10/Og%C3%B3lnopolskiebadanie-jako%C5%9Bci-%C5%BCycia-dzieci-i-m%C5%82odzie%C5%BCy-2022-%C5%9Brodowisko-szkolne.pdf (dostęp: 28.08.2023).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 86
Liczba cytowań: 0