http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

CHARAKTERYSTYKA REFLEKSYJNOŚCI I INNYCH POTENCJAŁÓW EDUKACYJNYCH STUDENTÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W TUTORINGU AKADEMICKIM
  • Strona domowa
  • /
  • CHARAKTERYSTYKA REFLEKSYJNOŚCI I INNYCH POTENCJAŁÓW EDUKACYJNYCH STUDENTÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W TUTORINGU AKADEMICKIM
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

CHARAKTERYSTYKA REFLEKSYJNOŚCI I INNYCH POTENCJAŁÓW EDUKACYJNYCH STUDENTÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W TUTORINGU AKADEMICKIM

Autor

  • Anna Perkowska-Klejman https://orcid.org/0000-0003-4601-9877

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.017

Słowa kluczowe

tutoring akademicki, studenci, refleksyjność, myślenie refleksyjne

Abstrakt

Celem podjętych badań było ustalenie potencjałów edukacyjnych studentów biorących udział we wdrożeniu modelu tutoringu do praktyki uczelnianej. Wdrożenie modelu tutoringu wiązało się z uczestnictwem Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie w projekcie pt. „Mistrzowie Dydaktyki” organizowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Potencjał edukacyjny opisano za pomocą następujących zmiennych: myślenie refleksyjne, wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym, stopień znajomości języka angielskiego. Pomiaru refleksyjności – rozumianej jako autoodniesienie do własnej wiedzy i procesu uczenia się – dokonano za pomocą Kwestionariusza refleksyjnego myślenia. Inne potencjały edukacyjne rozpoznano dzięki wynikom uzyskanym na egzaminie maturalnym na poziomie podstawowym i ewentualnie na poziomie rozszerzonym oraz deklaratywnemu wskazaniu poziomu znajomości języka angielskiego. W badaniach wzięli udział studenci objęci tutoringiem akademickim (tutees, n = 56) oraz studenci nieobjęci tutoringiem (grupa kontrolna, n = 95). Dzięki porównaniu wyników uzyskanych w obu grupach możliwe było ustalenie, czy – i jeśli tak, to w ramach jakich potencjałów edukacyjnych – dwie badane grupy różnią się między sobą. Ustalono, że studenci
biorący udział w tutoringu różnią się od studentów niebiorących udziału w programie w zakresie refleksyjności i wyników uzyskanych na maturze.

Bibliografia

Basol, Gulsah, I. Evin Gencel. „Reflective Thinking Scale: A Validity and Reliability Study”. Educational Sciences: Theory & Practice 13(2) (2013): 941–946.

Bauman, Teresa. Proces kształcenia w uniwersytecie w perspektywie potrzeb nauczycieli akademickich i oczekiwań studentów. Raport z badan. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2011.

Bell, Amani, Jill Kelton, Nadia McDonagh, Rosina Mladenovic, Kellie Morrison. 2011. „A Critical Evaluation of the Usefulness of a Coding Scheme

to Categorise Levels of Reflective Thinking”. Assessment & Evaluation in Hi gher Education 36(7): 797–815.http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2010.488795.

Bloom, Benjamin S. Taxonomy of Educational Objectives. Book 1: Cognitive Domain.London: Longmans Publishing, 1997.

Boud, David, Rosemary Keogh, David Walker. Reflection: Turning Experience into Learning. London: Routledge, 1985.

Boyd, Evelyn, Ann Fales. 1983. „Reflective Learning”. Journal of Humanistic Psychology 23(2): 99–117. https://doi.org/10.1177/0022167883232011.

Bruner, Jerome S. W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1974.

Brzezińska, Anna Izabela, Karolina Appelt. „Tutoring nauczycielski – tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne”. Forum Oświatowe 2(49) (2013): 13–29.

Brzezińska, Anna Izabela, Ludmiła Rycielska. „Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela”. W: Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, red. Mariusz Budzyński, Piotr Czekierda, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zembrzuska, 20–31. Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej, 2009.

Candy, Philip C. Self-direction for Lifelong Learning. San Francisco: Jossey-Bass, 1991.

Choy, Chee S., Pou San Oo. „Reflective Thinking and Teaching Practices: A Precursor for Incorporating Critical Thinking into the Classroom?”. International Journal of Instruction 1(5) (2012): 167–182.

Cox, Elaine. 2005. „Adult Learners L earning from Experience: Using a Reflective Practice Model to Support Work-Based Learning”. Reflective Practice 6(4): 459–472. http://dx.doi.org/10.1080/14623940500300517.

Czekierda, Piotr, Bartosz Fingas, Marcin Szala (red.). Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2015.

Davoudi, Mohammad, Tahereh Heydarnejad. 2020. „The Interplay between Reflective Thinking and Language Achievement: A Case of Iranian EFL Learners”. Language Teaching Research Quarterly 18: 70–82. http://dx.doi.

org/10.32038/ltrq.2020.18.05.

The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. www. oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf (dostęp: 20.05.2022).

Dewey, John. Jak myślimy?. Warszawa: PWN, 1988.

Dewey, John. „The Need for a Recover of Philosophy”. W: Creative Intelligence, red. John Dewey, Addison W. Moore, Harold Ch. Brown, George H. Mead i in., 3–69. New York: Henry Holt and Company, 1917. https://archive.org/details/creativeintellig00dewe/page/n3/mode/2up (dostęp: 20.05.2022).

Eby, Judy, Edward Kujawa. Reflective Planning, Teaching, and Evaluation: K–12. New York: Merrill Prentice, 1994.

Filipiak, Ewa. „Społeczne podstawy poznania i rozwoju – konstruktywizm społeczno-kulturowy Lwa S. Wygotskiego. Nowe odczytania, rekonstrukcje, tropy epistemologiczno-metodologiczne”. Problemy Wczesnej Edukacji 4(51) (2020): 21–31.

Giroux, Henry A. Teachers as Intellectuals. Toward a Critical Pedagogy of Learning. Massachusetts: Bergin & Garvey Publishers, 1988.

Gut, Arkadiusz. „Rola języka w poznaniu ”. W: Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, 381–422. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2013.

Hejwosz, Daria. Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków:mImpuls, 2010.

Henderson Hurley, Martha, David Hurley. „Enhancing Critical Thinking Skills among Authoritarian Students”. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education 25(2) (2013): 248–261.

Heydarnejad, Tahereh, Reza Ebrahimi Mohammad, Hossein Najjari. „On the Associations among Critical Thinking, Reflective Thinking, and Emotions; A Case of Iranian EFL Teachers”. International Journal of Applied Linguistics & English Literature 7(6) (2018): 97–103.

Hollis, Vivien. „Self-directed Learning as a Post Basic Educational Continuum”. British Journal of Occupational Therapy 54(2) (1991): 45–48.

Jarosz, Adam. „O tutoringu akademickim, czyli o nowej formie nauczania francuskiego jako trzeciego języka obcego w ramach lektoratu języka nowożytnego”. Linguodidactica 20 (2016): 119–132.

Jendza, Jarosław. „Tutoring w uniwersytecie – pomiędzy nabywaniem a tworzeniem znaczeń w procesie studiowania”. W: W trosce o jakość w ilości. Tutoring oksfordzki w Uniwersytecie Gdańskim, red. Beata Karpińska-Musiał, 29–60. Kraków: Wydawnictwo LIBRON, 2016.

Karpińska-Musiał, Beata. „Tutoring akademicki jako rekonstrukcja relacji Uczeń–Mistrz wobec umasowienia kształcenia wyższego”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2(40) (2012): 55–70.

Karpińska-Musiał, Beata. „Tutoring akademicki – pomiędzy Epistemą a doxa. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego”. W: Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków, red. Piotr Czekierda, Bartosz Fingas i Marcin Szala, 123–125. Warszawa: Wolters Kluwer, 2015.

Kember, David, Doris Y.P. Leung, Alice Jones, Alice Yuen Loke, Jan McKay, Kit Sinclair, Harrison Tse, Celia Webb, Frances Kam Yuet Wong, Marian Wong, Ella Yeung. 2000. „Development of a Questionnaire to Measure the Level of Reflective Thinking”. Assessment and Evaluation in Higher Education 25(4): 381–395. http://dx.doi.org/10.1080/713611442 .

Killion, Joellen P., Guy Todnem. „A Process for Personal Theory Building”. Educational Leadership 48(6) (1991): 14–16.

Klus-Stańska, Dorota. „Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita”. W: Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. Dorota Klus-Stańska, Majka Łojko, Lucyna Hurło, 62–73. Kraków: Impuls, 2009.

Kohlberg, Lawrence, Rochelle Mayer. „Rozwój jako cel wychowania”. W: Spory o edukację, red. Zbigniew Kwieciński, Lech Witkowski, 51–95. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 1993.

Krajewska, Anna, Marta Kowalczuk-Walędziak. 2014. „Possibilities and Limitations of the Application of Academic Tutoring in Poland”. Higher Education Studies 3: 9–19. http://dx.doi.org/10.5539/hes.v4n3p9.

Leung Doris, David Kember. „The Relationship Between Approaches to Learning and Reflection Upon Practice”. Educational Psychology. An International Journal of Experimental Educational Psychology 23(1) (2003): 61–71.

Loughran, John. Developing Reflective Practice: Learning about Teaching and Learning through Modeling. London: Routledge, 1996.

Mezirow, Jac. „On Critical Reflection”. Adult Learning Quarterly 48(3) (1998): 185–198.

Mezirow, Jack. „Perspective Transformation”. Studies in A dult Education 9(2) (1977): 153–164.

Mezirow, Jack. Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass, 1991.

Miśniakiewicz, Małgorzata, Paulina Krná ová. 2021. „Tutoring akademicki jako forma nowoczesnej współpracy ze studentem i element doskonalenia jakości usługi dydaktycznej”. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych 1(39): 47–66. http://dx.doi.org/47-66. 10.2478/minib-2021-0003.

Pereświet-Sołtan, Anetta. „Tutoring jako ważny obszar uczenia się dorosłych”. Edukacja Dorosłych 2 (2011): 137–151.

Perkowska-Klejman, Anna. „Czy twoi studenci są refleksyjni?”. Studia Edukacyjne 21 (2012): 211–232.

Perkowska-Klejman, Anna. Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS, 2019.

Radziewicz-Winnicki, Andrzej. Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Ragonis, Noa, Orit Hazzan. 2009. „A Tutoring Model for Promoting the Pedagogical‐Disciplinary Skills of Prospective Teachers”. Mentoring and Tutoring 17(1): 67–82. http://dx.doi.org/10.1080/13611260802658553.

Ree ves, Thomas, Susan McKenney, Jan Herrington. 2011. „The Critical Importance of Educational Design Research”. Australasian Journal of Educational Technology 27(1): 55–65. https://doi.org/10.14742/ajet.982.

Reschly, Amy, Sandra Christenson. 2012. „Jingle, Jangle, and Conceptual Haziness: Evolution and Future Directions of the Engagement Construct”. W: Handbook of Research on Student Engagement, red. Sandra Christenson,Amy Reschly, Cathy Wylie, 3–19. New York: Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7.

Rodge rs, Carol. „Defining Reflection: Another Look at John Dewey and Reflective Thinking”. Teachers College Record 104(4) (2002): 842–866.

Sarnat-Ciastko, Adrianna. „Stany Ja tutorów rówieśników. Efekty realizacji innowacji pedagogicznej. Pasje zawodowe – program z wykorzystaniem metody tutoringu rówieśniczego”. Edukacyjna Analiza Transakcyjna 6 (2017): 177–189.

Schön, Donald. Educating the Reflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Profession. Oxford: Jossey-Bass, 1987.

Schön, Donald. The Reflective Practitioner. New York: Basic Books, 1983.

Siminică, Marian, Aurelia Traistaru. „Self-directed Learning in Economic Education”. International Journal of Education and Research 1(12) (2103): 1–14.

Wojtyła, Karol. Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Kraków: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985.

Wysocki, Tomasz. „Mentoring i tutoring akademicki w zarządzaniu jakością kształcenia w szkole wyższej”. Zeszyty Naukowe/Wyższa Szkoła Ekonomiczno- Społeczna w Ostrołęce 9 (2011): 67–79.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-05-20

Jak cytować

1.
PERKOWSKA-KLEJMAN, Anna. CHARAKTERYSTYKA REFLEKSYJNOŚCI I INNYCH POTENCJAŁÓW EDUKACYJNYCH STUDENTÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W TUTORINGU AKADEMICKIM. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 20 maj 2023, T. 44, nr 2, s. 123–150. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.017.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 456
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

tutoring akademicki, studenci, refleksyjność, myślenie refleksyjne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa