„Uważnić”* głos dzieci i młodzieży ze środowisk przymusowych migrantów. Wybrane aspekty etyczne i metodologiczne badania doświadczeń udziału w szkolnej edukacji
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2020.006Abstrakt
Szkoła jest rzeczywistością, która skupia społeczne światy uczniów, nauczycieli, a także innych osób konstruujących jej codzienność. Dzieci i młodzież ze środowisk przymusowych migrantów od lat stanowią część polskiego systemu edukacji. Uczestnictwo w edukacji jest dużym wyzwaniem dla tej grupy uczniów w związku z trudnymi doświadczeniami z kraju pochodzenia, barierą językową, różnicami kulturowymi itd. Tekst poświęcony jest uprawomocnianiu głosu dzieci i młodzieży z doświadczeniem uchodźstwa w toku procesu badawczego w celu projektowania/wprowadzania zmian w pracy szkoły. Artykuł złożony jest z trzech części. Pierwsza dotyczy głównych problemów edukacyjnych oraz badawczych związanych z funkcjonowaniem tej grupy uczniów w polskiej szkole. W drugiej analizie została poddana kwestia zasadności prowadzenia badań wśród dzieci i młodzieży ze środowisk przymusowych migrantów. Ostatnia prezentuje jedną z wielu ścieżek uprawomocniania głosu dzieci i młodzieży z doświadczeniem przymusowej migracji. Dotyczy ona analizy narracji tej grupy uczniów na temat uczestnictwa w szkolnej edukacji z perspektywy autobiograficznej, z uwzględnieniem podejścia partycypacyjnego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 455
Liczba cytowań: 0