http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

WYCHOWANIE I KIEROWANIE W WARUNKACH PIECZY ZASTĘPCZEJ – ANALIZA STATUSU PRAWNEGO PODMIOTÓW ZAANGAŻOWANYCH W EDUKACJĘ DZIECKA RODZICÓW Z OGRANICZONĄ WŁADZĄ RODZICIELSKĄ
  • Strona domowa
  • /
  • WYCHOWANIE I KIEROWANIE W WARUNKACH PIECZY ZASTĘPCZEJ – ANALIZA STATUSU PRAWNEGO PODMIOTÓW ZAANGAŻOWANYCH W EDUKACJĘ DZIECKA RODZICÓW Z OGRANICZONĄ WŁADZĄ RODZICIELSKĄ
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 41 Nr 1 (2021): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

WYCHOWANIE I KIEROWANIE W WARUNKACH PIECZY ZASTĘPCZEJ – ANALIZA STATUSU PRAWNEGO PODMIOTÓW ZAANGAŻOWANYCH W EDUKACJĘ DZIECKA RODZICÓW Z OGRANICZONĄ WŁADZĄ RODZICIELSKĄ

Autor

  • Katarzyna Jadach https://orcid.org/0000-0002-4875-6558

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2021.009

Abstrakt

W niniejszym opracowaniu podjęto rozważania nad problemem relacji w układzie rodzice – wychowankowie pieczy zastępczej będący uczniami –środowisko zastępcze – placówka oświatowa w sytuacji ingerencji sądu rodzinnego we władzę rodzicielską w postaci jej ograniczenia z uwagi na zagrożone dobro dziecka. Postawiono następujące pytanie badawcze: jak kształtuje się status prawny podmiotów zaangażowanych w edukację dziecka? Celem jego rozstrzygnięcia dokonano analizy dogmatyczno-prawnej, uwzględniając przede wszystkim przepisy prawa rodzinnego i oświatowego. Konstruowana na gruncie przywołanego w tekście art. 112.1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego koncepcja pieczy dzielonej i związany z nią rozdział atrybutów rodzicielskich nie zawsze pozwala na jednoznaczne ustalenie przynależności praw i obowiązków względem dziecka. W warunkach jego funkcjonowania w placówce oświatowej kategoryczny kompetencyjny podział rodzi wiele wątpliwości interpretacyjnych, co skłania do sformułowania postulatu obowiązku współdziałania rodziców z przedstawicielami pieczy zastępczej w obszarze wychowania i edukacji. 

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2021-11-28

Jak cytować

1.
JADACH, Katarzyna. WYCHOWANIE I KIEROWANIE W WARUNKACH PIECZY ZASTĘPCZEJ – ANALIZA STATUSU PRAWNEGO PODMIOTÓW ZAANGAŻOWANYCH W EDUKACJĘ DZIECKA RODZICÓW Z OGRANICZONĄ WŁADZĄ RODZICIELSKĄ. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 28 listopad 2021, T. 41, nr 1, s. 121–230. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2021.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 41 Nr 1 (2021): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 474
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa