WYCHOWANIE I KIEROWANIE W WARUNKACH PIECZY ZASTĘPCZEJ – ANALIZA STATUSU PRAWNEGO PODMIOTÓW ZAANGAŻOWANYCH W EDUKACJĘ DZIECKA RODZICÓW Z OGRANICZONĄ WŁADZĄ RODZICIELSKĄ
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2021.009Abstrakt
W niniejszym opracowaniu podjęto rozważania nad problemem relacji w układzie rodzice – wychowankowie pieczy zastępczej będący uczniami –środowisko zastępcze – placówka oświatowa w sytuacji ingerencji sądu rodzinnego we władzę rodzicielską w postaci jej ograniczenia z uwagi na zagrożone dobro dziecka. Postawiono następujące pytanie badawcze: jak kształtuje się status prawny podmiotów zaangażowanych w edukację dziecka? Celem jego rozstrzygnięcia dokonano analizy dogmatyczno-prawnej, uwzględniając przede wszystkim przepisy prawa rodzinnego i oświatowego. Konstruowana na gruncie przywołanego w tekście art. 112.1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego koncepcja pieczy dzielonej i związany z nią rozdział atrybutów rodzicielskich nie zawsze pozwala na jednoznaczne ustalenie przynależności praw i obowiązków względem dziecka. W warunkach jego funkcjonowania w placówce oświatowej kategoryczny kompetencyjny podział rodzi wiele wątpliwości interpretacyjnych, co skłania do sformułowania postulatu obowiązku współdziałania rodziców z przedstawicielami pieczy zastępczej w obszarze wychowania i edukacji.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 323
Liczba cytowań: 0