Re-constructing the dialogue of generations against the reality of prefigurative culture
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.015Keywords
prefigurative culture, dialogue between generations, children, mediaAbstract
Generations of grandparents were usually a source of values and cultural patterns, they were the guides in the world to their grandchildren, intermediaries between the past and present. In modern society children began to live their own lives, the source of patterns became primarily the media. The inability to move older people in this area has blocked the possibility of transferring the experience and wisdom of previous generations. However, prefigurative culture brings with it some chances – children become teachers and leaders of older people in the world of media and modern technology. Ongoing contact with children, often through these technologies, enables the older generations to bring back the older generations with the natural role of communicating traditional values and patterns that respect the specificities of children’s functioning in the media world.
References
Appelt, Katarzyna. Brzezińska Anna. „Dziadkowie dobrzy na wszystko”. Charaktery 1 (2006): https://charaktery.eu/artykul/1195
Appelt, Katarzyna. „Współcześni dziadkowie i ich znaczenie dla rozwoju wnuków”. W: Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości. Red. Anna Brzezińska; Kinga Ober-Łopatka; Roman Stec; Katarzyna Ziółkowska, 79-95. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora, 2007.
Bee, Helen. Psychologia rozwoju człowieka. Tłum. Aleksander Wojciechowski, Joanna Gilewicz, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka, 2009.
Botkin, James. Elmandjra, Mahdi. Malitza, Mircea. Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Tłum. Mirosław Kukliński. Warszawa: PWN, 1982.
Brzezińska, Anna. „Niezbędność dziadków”. „Charaktery” 5 (52) (2001): https://charaktery.eu/artykul/71
Erikson, Erik. Dopełniony cykl życia. Tłum. Aleksander Gomola. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2002.
Karmolińska-Jagodzik, Ewa. „Komunikacja międzypokoleniowa – rozważania wokół różnic kulturowych”. Studia Edukacyjne 21 (2012): 191-210.
Kwiek, Jadwiga. „Faktyczne i wyimaginowane zagrożenia wynikające ze stosowania mediów”. W: Media a edukacja. Red. Wacław Strykowski, 91-95. Poznań: Wyd. eMPi2, 1997.
Lewek, Antoni. Podstawy edukacji medialnej i dziennikarskiej, Warszawa: Wyd. UKSW, 2003.
Mead, Margaret. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Tłum. Jacek Hołówka. Warszawa: PWN, 2000.
Morbitzer, Janusz. „Rozważania o nietechnologicznych celach technologii informacyjnej”. W: Komputer w edukacji. Red. Janusz Morbitzer. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2008.
Olędzki, Jerzy. Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA, 1998.
Przecławska, Anna. „Sytuacja kulturalna współczesnego dziecka polskiego”. Problemy opiekuńczo-wychowawcze 1 (2001): 3-9.
Reeves, Byron. Nass, Clifford. Media i ludzie. Tłum. Hanna Szczerkowska. Warszawa: PIW, 2000.
Siemieniecki, Bronisław. Manipulacja – Media – Edukacja. Toruń: Wyd. Adam Marszałek, 2006.
Szkudlarek, Tomasz. Śliwerski, Bogusław. Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 1992.
Szlendak, Tomasz. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN, 2011.
Sztompka, Piotr. Socjologia zmian społecznych. Kraków: Wyd. Znak, 2005.
Śledzianowski, Jan. „Dziadkowie z pomocą wnukom”. W: Człowiek w obliczu trudnej sytuacji życiowej. Red. Barbara Kałdon; Irena Kurlak, 173-196. Sandomierz – Warszawa: Wyd. Diecezjalne, 2011.
Zych, Adam. Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii. Katowice: Wyd. Śląsk, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1972
Number of citations: 0