http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Re-constructing the dialogue of generations against the reality of prefigurative culture
  • Home
  • /
  • Re-constructing the dialogue of generations against the reality of prefigurative culture
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 34 (2017) /
  4. ARTICLES

Re-constructing the dialogue of generations against the reality of prefigurative culture

Authors

  • Lidia Marszałek Pedagogium WSNS w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.015

Keywords

prefigurative culture, dialogue between generations, children, media

Abstract

Generations of grandparents were usually a source of values and cultural patterns, they were the guides in the world to their grandchildren, intermediaries between the past and present. In modern society children began to live their own lives, the source of patterns became primarily the media. The inability to move older people in this area has blocked the possibility of transferring the experience and wisdom of previous generations. However, prefigurative culture brings with it some chances – children become teachers and leaders of older people in the world of media and modern technology. Ongoing contact with children, often through these technologies, enables the older generations to bring back the older generations with the natural role of communicating traditional values and patterns that respect the specificities of children’s functioning in the media world.

References

Appelt, Katarzyna. Brzezińska Anna. „Dziadkowie dobrzy na wszystko”. Charaktery 1 (2006): https://charaktery.eu/artykul/1195

Appelt, Katarzyna. „Współcześni dziadkowie i ich znaczenie dla rozwoju wnuków”. W: Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości. Red. Anna Brzezińska; Kinga Ober-Łopatka; Roman Stec; Katarzyna Ziółkowska, 79-95. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora, 2007.

Bee, Helen. Psychologia rozwoju człowieka. Tłum. Aleksander Wojciechowski, Joanna Gilewicz, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka, 2009.

Botkin, James. Elmandjra, Mahdi. Malitza, Mircea. Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Tłum. Mirosław Kukliński. Warszawa: PWN, 1982.

Brzezińska, Anna. „Niezbędność dziadków”. „Charaktery” 5 (52) (2001): https://charaktery.eu/artykul/71

Erikson, Erik. Dopełniony cykl życia. Tłum. Aleksander Gomola. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2002.

Karmolińska-Jagodzik, Ewa. „Komunikacja międzypokoleniowa – rozważania wokół różnic kulturowych”. Studia Edukacyjne 21 (2012): 191-210.

Kwiek, Jadwiga. „Faktyczne i wyimaginowane zagrożenia wynikające ze stosowania mediów”. W: Media a edukacja. Red. Wacław Strykowski, 91-95. Poznań: Wyd. eMPi2, 1997.

Lewek, Antoni. Podstawy edukacji medialnej i dziennikarskiej, Warszawa: Wyd. UKSW, 2003.

Mead, Margaret. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Tłum. Jacek Hołówka. Warszawa: PWN, 2000.

Morbitzer, Janusz. „Rozważania o nietechnologicznych celach technologii informacyjnej”. W: Komputer w edukacji. Red. Janusz Morbitzer. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2008.

Olędzki, Jerzy. Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA, 1998.

Przecławska, Anna. „Sytuacja kulturalna współczesnego dziecka polskiego”. Problemy opiekuńczo-wychowawcze 1 (2001): 3-9.

Reeves, Byron. Nass, Clifford. Media i ludzie. Tłum. Hanna Szczerkowska. Warszawa: PIW, 2000.

Siemieniecki, Bronisław. Manipulacja – Media – Edukacja. Toruń: Wyd. Adam Marszałek, 2006.

Szkudlarek, Tomasz. Śliwerski, Bogusław. Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 1992.

Szlendak, Tomasz. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN, 2011.

Sztompka, Piotr. Socjologia zmian społecznych. Kraków: Wyd. Znak, 2005.

Śledzianowski, Jan. „Dziadkowie z pomocą wnukom”. W: Człowiek w obliczu trudnej sytuacji życiowej. Red. Barbara Kałdon; Irena Kurlak, 173-196. Sandomierz – Warszawa: Wyd. Diecezjalne, 2011.

Zych, Adam. Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii. Katowice: Wyd. Śląsk, 2009.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-03-05

How to Cite

1.
MARSZAŁEK, Lidia. Re-constructing the dialogue of generations against the reality of prefigurative culture. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 5 March 2018. Vol. 34, pp. 73-88. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2017.015.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 34 (2017)

Section

ARTICLES

Stats

Number of views and downloads: 2777
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

prefigurative culture, dialogue between generations, children, media
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop