The Image of a Teacher in Communist Poland in the Light of Personal Memories
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2015.001Keywords
obraz nauczyciela, PRLAbstract
This article presents the place and the role of teachers in the Polish People’s Republic (PRL) from the perspective of several decades. This issue is approached, however, not in light of the preserved archival documents, produced in the centres of power, but based on accounts-memoirs of teachers and students. It is necessary to create an image of a teacher in the Polish People’s Republic because of the role that they played in educating and shaping generations of Poles who lived and worked in times of limited freedom, took part in the political upheaval and actively participated in the deep transformations that took place in the country in the last twenty-five years. It is teachers who played a special role in the implementation of educational policy in the PRL.
References
Chmielewski, Witold. „ Informacje o autorach wspomnień”, W: Pożegnanie ze szkołą. Spojrzenie wstecz nauczyciela emeryta, red. Witold Chmielewski, Stanisław Mauersberg, Marian Walczak, 217-223. Piotrków Trybunalski: 2012.
Chmielewski, Witold. Kształcenie nauczycieli w okresie ideologizacji szkolnictwa (1944–1956). Warszawa: 2006.
Chmielewski, Witold, Mauersberg, Stanisła., Walczak, Marian, Pożegnanie ze szkołą. Spojrzenie wstecz nauczyciela emeryta. Piotrków Trybunalski: 2012.
Dróżka, Wanda. Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych. Kielce: 1997.
Dróżka, Wanda. Nauczyciel autobiografia pokolenia. Studium pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze. Kielce: 2002.
Dróżka, Wanda. Pokolenia nauczycieli. Kielce: 1993.
Grzybowski, Romuald. Polityczne priorytety i elementy codzienności socjalistycznej szkoły. Wybór studiów poświęconych dziedzictwu edukacyjnemu PRL-u. Toruń: 2013.
Kahl, Edyta J. Instytucjonalne doskonalenie nauczycieli w PRL (1956–1989). Ideologia – polityka – praktyka. Zielona Góra: 2012.
Kosiński, Krzysztof. O nową mentalność : życie codzienne w szkołach 1945-1956. Warszawa: 2000.
Król, Eugeniusz C., Walczak, Marian. Na przełomie. Wspomnienia nauczycieli i uczniów z lat 1944–1956. Warszawa: 1994.
Kukułowicz, Teresa. „Represje wobec nauczycieli w latach 1947–1956 w świetle wypowiedzi”. W: Oblicze ideologiczne szkoły polskiej w latach 1944–1995, red. ks. Edward Walewandera, 205–210. Lublin: 2002.
Mauersberg Stanisław, Kryńska, Elwira. Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945– 1956. Białystok: 2003.
Mauersberg, Stanisław. „Indoktrynacja młodzieży szkolnej. Programy, podręczniki, lektura”. W: Oblicze ideologiczne szkoły polskiej 1944-1956, red. ks. Edward Walewandera, 211–235. Lublin: 2002.
Mauersberg, Stanisław. „Wstęp”. W: Pożegnanie ze szkołą. Spojrzenie wstecz nauczyciela emeryta, red. Witold Chmielewski, Stanisław Mauersberg, Marian Walczak,12-13. Piotrków Trybunalski : 2012.
Mauersberg, Stanisław., Walczak, Marian. Na przełomie, cz. II–III, Antologia relacji i uczniów z lat 1944–1956. Warszawa: 1996.
Mielczarek, Ferdynand. Ideologiczno-polityczna indoktrynacja nauczycieli w Polsce w latach 1945–1956. Opole: 1997.
Wojdon, Joanna. Propaganda polityczna w podręcznikach dla szkół podstawowych Polski Ludowej (1944–1989). Toruń: 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 657
Number of citations: 0