Teaching as a Biographical Task. Reflections of a Young Researcher
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.006Keywords
teacher, identity, school, biographical taskAbstract
The aim of the article is to recognize the conditions for constructing the identity of an adult working as a teacher. A person develops through work and derives joy from it. In order for a person to feel joy from his work, one has to be aware that his actions bring satisfaction and satisfy the needs of other people. Therefore, job satisfaction is related to contact with other people and the satisfaction of their needs. Likewise, a teacher’s job involves contact with other people. A teacher can derive joy from contact with parent, child, co-workers, and also he can derive satisfaction from the joy shown by members of the school’s community (co-workers, superiors, parents of students and students). The article is based on a phenomenological study. The empirical material was obtained as a result of biographical and narrative research. The research was conducted from August to September 2023. In total, I conducted three interviews with one interviewee – a teacher. Structural analysis allowed for the (re)construction of conditions creating teacher’s identity.
References
Ablewicz, K. „Metoda fenomenologiczna w badaniach pedagogicznych i kształceniu pedagogów (ujęcie metodyczne)”. The Phenomenological
Method in Pedagogical Research and Educating Teachers (A Methodical Approach) (2013): 146–158.
Alheit, P. „Teorie biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 4(72) (2015): 23–36.
Anasz, W. Antropologia filozoficzna. Zarys zagadnień dydaktycznych. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1989.
Chutorański, M. Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020.
Dewey, J. Doświadczenie i edukacja. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza, 2014.
Dewey, J. Moje pedagogiczne credo. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2005.
Fromm, E. Mieć czy być. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2009.
Herbart, J. F. Pisma pedagogiczne. Kraków: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1967.
Kaczmarek, S. Rozważania o życiu ludzkim. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1977.
Kaźmierska, K. 2019. „Badania biograficzne – metoda, etyka, praktyka”. Przegląd Socjologii Jakościowej 15(2): 6–10. http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.01.http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume46/PSJ_15_2.pdf (dostęp: 15.04.2023.
Kaźmierska, K. „Badania biograficzne w naukach społecznych”. Przegląd Socjologii Jakościowej 9(4) (2013): 6–10. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume24/PSJ_9_4_Kazmierska.pdf (dostęp: 15.04.2023).
Majka, J. Rozważania o etyce pracy. Wrocław: Księgarnia Archidiecezjalna, 1986.
Nikitorowicz, J. „Kreowanie tożsamości dziecka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo”. W: Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, t. 1: Telewizja i inne mass media w życiu dziecka – wyzwaniem dla edukacji medialnej, red. J. Izdebska, T. Sosnowski, 15–26. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2005.
Ostasz, L. Byt ludzki. Antropologia filozoficzna. Kraków: Wydawnictwo Tasso,1994.
Schütz, A. „Symbol, rzeczywistość i społeczeństwo”. W: A. Schütz, O wielości światów: szkice z socjologii fenomenologicznej, 57–109. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, 2008.
Stępkowski, D. Pedagogika ogólna i religia. (Re)konstrukcja zapomnianego wątku na podstawie teorii Johanna F. Herbarta i Friedricha D. E. Schleiermachera. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, 2010.
Suchodolski, B. Kim jest człowiek. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1974.
Sujak, E. Życie jako zadanie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1978.
Valeeva, L. „Janusz Korczak i John Dewey: prawa dziecka w świecie dorosłych”. W: Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie, red. B. Smolińska-Theiss, 89–98. Warszawa, 2013.
Włodarczyk, E. „Kultura”. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, red. J. Pilch, 950–959. Warszawa, 2003.
Wolter, E. „Nowe wychowanie”. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 18(4)(2014): 36–49.
Wyszyński, S. Duch pracy ludzkiej. Myśli o wartości pracy. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha, 1957.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 156
Number of citations: 0