http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Family as a Key Institution Shaping Proper Patterns of Using Digital Media
  • Home
  • /
  • Family as a Key Institution Shaping Proper Patterns of Using Digital Media
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 47 No. 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTICLES

Family as a Key Institution Shaping Proper Patterns of Using Digital Media

Authors

  • Karol Kowalczuk Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0002-4275-3372

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.003

Keywords

family, upbringing, values, new technologies,, media

Abstract

Dynamic civilizational transformations directly translate into the family institution, which is also characterized by constant changes. Currently, the family is facing a transformation related to its functioning in the social space. It is largely determined by new digital solutions, the popularity of which is constantly increasing in society. This is a good example of the fact that the emergence of even very advanced technologies does not degrade the role of parents in the upbringing process, but, on the contrary, it puts new challenges before them and raises the importance they play in the modern process of shaping young people.
The aim of the article is to present the role of the family as a key institution shaping the correct functioning patterns of children in the contemporary social space modeled by new technologies. The theoretical analysis carried out in the article presents the family as a key institution responsible for upbringing, describes the specificity of children’s functioning in a world dominated by
new technologies, and also indicates the correct attitudes of parents towards children using digital tools, while emphasizing the important role played by the traditional family, even in a world where more and more activities are digital.

References

Adamski, F. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2002.

Bąk, T., Łukaszewski, B. 2020. „Cyfrowe zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego. Nowe subkultury sieciowe, wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencja”. Współczesne Problemy Zarządzania 1(16): 97–109. https://doi.org/10.52934/wpz.87.

Błaszkiewicz, R. „Gry komputerowe a zdrowie dziecka w młodszym wieku szkolnym”. Nauczanie Początkowe 1 (2010/2011): 34–43.

CBOS. Rodzina – jej znaczenie i rozumienie. 2019. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF (dostęp: 21.09.2024).

Cudak, S. „Zagrożenia funkcji rodziny we współczesnym świecie”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 7 (2022): 9–10. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9884.

Doniec, R. „Przemiany relacji rodzina a kultura wychowawcza rodziny w XIX wieku”. W: Rodzina w świecie współczesnym, red. M. Howorus-Czajka, K. Kaczor, A. Wierucka, 198–202. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2011.

Drożdż, A. „Dzisiejsze modele moralności rodzinnej”. W: Naturalne planowanie rodziny, red. U. Dudziak, A. Deluga, 9–24. Szczecinek: Fundacja Nasza Przyszłość, 2006.

Dybowska, E. „Transformacja pojęcia rodzina we współczesnym dyskursie interdyscyplinarnym”. W: Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, red. B. Sieradzka-Baziur, 9–34. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2018.

Fundacja Orange. Badania i raporty. https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania-raporty (dostęp: 21.09.2024).

Gosek, M. 2020. „Zmediatyzowana rodzina”. Horyzonty Wychowania 19(49): 49–61. https://doi.org/10.35765/hw.1774.

Ito, M., Horst, H., Bittanti, M., Boyd, D., StepheStephenson, B., Lange, P., Pascoe, C., Robinson, L. Living and Learning with New Media: Summary of Findings from the Digital Youth Project. Chicago, Illinois: MacArthur Foundation, 2009. https://doi.org/10.7551/mitpress/8519.001.0001.

Izdebska, H. Etyka prawnicza. Stanowiska i perspektywy 2. Warszawa: Wydawnictwo LexisNexis, 2011.

Izdebska, J. „Dzieciństwo medialne współczesnych dzieci – teoretyczne i metodologiczne przesłanki badań”. W: Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, red. S. Juszczyk, I. Polewczyk, 166–178. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2005.

Jan Paweł II. List do rodzin Ojca Świętego Jana Pawła II. 1994 Rok Rodziny. Poznań: Wydawnictwo Świętego Wojciecha, 1994.

Juszczyk, S. „Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji”. W: Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, red. S. Juszczyk, I. Polewczyk, 27–32. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2005.

Juza, Sz., Nogas, B. 2011. „Różnice międzypłciowe a wzorce korzystania z Internetu i przystosowanie społeczne dzieci i młodzieży”. Studia Psychologica UKSW 11(1): 81–97.

Kawula, S. „Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza”. W: Pedagogika rodziny. Obszar i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke, 48–52. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2007.

Kosmalska, B. 2019. „Edukacja medialna w rodzinie”. Studia Edukacyjne 53: 301–320. https://doi.org/10.14746/se.2019.53.17.

Kozak, S. Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach. Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014.

Lange, R. (red.). „Rodzice Nastolatków 3.0” Raport z ogólnopolskiego badania społecznego. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy, 2019.

Mariański, J. Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne. Lublin: Tow. Nauk. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001.

Matyjas, B. 2020. „Pedagogika rodziny. Aktualna problematyka i nowe obszary badawcze”. Studia z Teorii Wychowania 2(31): 81–98. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3650.

NASK Raporty. https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty (dostęp: 21.09.2024).

Prensky, M. 2001. „Digital Natives, Digital Immigrants Part 1”. On the Horizon 9(5): 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816.

Prucnal-Wójcik, M. „Rodzina w świetle ustawodawstwa polskiego i dokumentów międzynarodowych”. W: Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, red. B. Sieradzka-Baziur, 59–82. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2018.

Pyżalski, J. Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009.

Ritter, C. „Etos odpowiedzialnego rodzicielstwa”. W: Naturalne planowanie rodziny, red. U. Dudziak, A. Deluga, 25–28. Szczecinek: Fundacja Nasza Przyszłość, 2006.

Rywczyńska, A., Jaroszewski, P. Internet zabawek. Wsparcie dla rozwoju dziecka czy zagrożenie. Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK, 2018.

Sasson, H., Mesch, G. 2017. „The Role of Parental Mediation and Peer Norms on the Likelihood of Cyberbullying”. The Journal of Genetic Psychology 178(1): 15–27. https://doi.org/10.1080/00221325.2016.1195330.

Skrzypniak, R. Rodzina małą ojczyzną aksjologiczną. Koszalin: Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, 2012.

Solak, A. „Miejsce szkoły w społeczeństwie i jej rola w przygotowaniu do życia w zmieniającej się rzeczywistości”. W: Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, red. A. Karpińska, M. Zińczuk, 81–92. Warszawa: Wydawnictwo Żak, 2014.

Solak, A. „Roztropność i nadzieja – dwa skrzydła wychowania”. W: Kształcenie zawodowe pedagoga i psychologa, red. T. Lewowicki, J. Wilsz, I. Ziaziun, N. Nyczkało, 90. Częstochowa, Kijów: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2013.

Ściupider-Młodkowska, M. 2020. „Rodziny i więzi międzyludzkie w cyfrowym uwikłaniu”. Wychowanie w Rodzinie 22: 241–256. https://doi.org/

10.34616/wwr.2020.1.241.256.

Ślubowski, Sz. „Jak rodzice powinni przygotować swoje dzieci na cyfrową przyszłość?”. Gazeta na Niedzielę (2023). https://gnn.pl/rodzice-dzieci-cyfrowa-przyszlosc/ (dostęp: 15.05.2024).

Świątkiewicz, W. „Rodzina jako wartość w tradycji kulturowej Górnego Śląska”. W: Rodzina w województwie katowickim. Opracowania i raporty, red. W. Świątkiewicz, 71–89. Katowice: Wydawnictwo Instytutu Górnośląskiego, 1998.

Tanaś, M. „Między wolnością a zniewoleniem człowieka w przestrzeni mediów cyfrowych”. W: Humanistyczne ambiwalencje globalizacji – zbiór studiów, red. A. Piejka, I. Wojnar, 93–106. Warszawa: Agencja Wydawniczo--Poligraficzna GIMPO, 2021.

Tyszka, Z. Socjologia rodziny. Warszawa: PWN, 1979.

Uhls, Y. T. Cyfrowi rodzice. Dzieci w sieci. Jak być czujnym, a nie przeczulonym. Kraków: Wydawnictwo IUVI, 2016.

Wawrzonkiewicz-Słomska, A., Cholewa, E. „Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież”. Problemy Współczesnej Pedagogiki 3(1) (2017): 25–35.

Wrońska, K. „Rodzicielstwo między tradycją a rozwiniętą nowoczesnością”. W: Rodzina w świecie współczesnym, red. M. Howorus-Czajka, K. Kaczor, A. Wierucka, 69–77. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2011.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-02-18

How to Cite

1.
KOWALCZUK, Karol. Family as a Key Institution Shaping Proper Patterns of Using Digital Media. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 18 February 2025. Vol. 47, no. 1, pp. 57-77. [Accessed 2 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 47 No. 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Section

ARTICLES

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 139
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

family, upbringing, values, new technologies,, media
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop