http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

What is Hidden on the Internet? Negative Behavior on the Internet
  • Home
  • /
  • What is Hidden on the Internet? Negative Behavior on the Internet
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 47 No. 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTICLES

What is Hidden on the Internet? Negative Behavior on the Internet

Authors

  • Wioletta Jachym Akademia Tarnowska https://orcid.org/0000-0002-1153-5727

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.002

Keywords

Internet safety/security, cyberspace,, cyberbullying, phishing

Abstract

The aim of the article is to present issues related to negative phenomena on the Internet experienced by its users. The first part of the study attempts to characterize cyberbullying and phishing. The study covers a discussion of the indicated phenomena and a presentation of the results based on empirical research conducted in this field. The two following aspects were paid special
attention to: the experience of cyberbullying in a group of students and the level of knowledge pertaining to the issue of phishing of people participating in the research. The results of the conducted research confirm that cyberbullying is a common phenomenon and examples of its occurrence are known in the group of students participating in the research. Phishing is also familiar to
the group of respondents in the study. However, the knowledge on the subject of how to prevent phishing and where to report it if it occurs varies considerably among the participants.

References

Amnesty International. Cyberprzemoc krzywdzi naprawdę. 2024. https://www.amnesty.org.pl/badania-prawie-co-piata-mloda-dziewczyna-doswiadczylacyberprzemocy/(dostęp: 26.05.2024).

Centralny Dom Technologii, Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju. Cyberbezpieczni. Scenariusze lekcji o cyberbezpieczeństwie. 2022. https://fundacjapfr.pl/dam/jcr:4d1306c4-9941-48f7-8b084c1c13bcf2cc/Publikacja_Scenariusze%20lekcji_Cyberbezpieczni_online.pdf (dostęp: 19.08.2024).

CERT Polska. (Nie)bezpieczne płatności. 2024. https://cert.pl/baza-wiedzy/niebezpieczne-platnosci/ (dostęp: 1.06.2024).

ChronPESEL.pl, Krajowy Rejestr Długów BIG SA. Dane osobowe – czy wiemy, jak je chronić?. 2023. https://uodo.gov.pl/pl/file/4378 (dostęp: 19.08.2024).

Cosma, A., Molcho, M., Pickett, W. A focus on adolescent peer violence and bullying in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-age Children international report from the 2021/2022 survey. World Health Organization. Regional Office for Europe 2024. https://iris.who.int/handle/10665/376323 (dostęp: 19.08.2024).

Cyberprofilaktyka NASK. Phishing – czym jest i jak nie dać się złowić oszustom 2024. https://cyberprofilaktyka.pl/blog/phishing--czym-jest-i-jak-nie-dacsie-zlowic-oszustom_i24.html (dostęp: 1.06.2024).

Dereń, E., Polański, E. „Cyberprzestrzeń”. W: Wielki słownik języka polskiego, red. E. Polański, 120. Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, 2008.

European Union Agency for Cybersecurity. ENISA Threat LandscaEuropean Union Agency for Cybersecurity. ENISA Threat Landscape 2023.

Ateny: European Union Agency for Cybersecurity (ENISA), 2023.

Eurostat. Households – level of internet access. 2024. https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/main/data/database (dostęp: 1.06.2024).

Frakowiak, J. „Agresja werbalna w kontekście innych zachowań problemowych adolescentów”. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 42(2) (2020): 445–454.

Fundacja Nie Widać Po Mnie. Narzędziownik dla nauczyciela. Czyli co warto wiedzieć o uzależnieniach behawioralnych. 2022. https://niewidacpomnie. org/wp-content/uploads/2022/11/NWPM-dla-nauczycieli.pdf (dostęp: 19.08.2024).

Gregorek, A. „Mindfullness – trening uważności wśród dzieci i młodzieży w profilaktyce cyberprzemocy”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 1 (2018): 30–38.

Grudzień, M., Sopyło, M. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów sieci. Internet a prawa autorskie. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2020.

Gumiński, M., Guzowski, W., Huet, M., Juszczak, K., Kwiatkowska, M., Mordan, P., Orczykowska, M. Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r. Warszawa–Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, 2023.

Jancelewicz, J. „Phishing i pokrewne ataki socjotechniczne jako zagrożenie dla organizacji pozarządowych”. Trzeci Sektor 3–4 (2022): 79–88.

KPMG. Barometr cyberbezpieczeństwa. Na fali czy w labiryncie regulacji? 2024. https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pl/pdf/2024/02/pl-Raport-KPMG-w-Polsce-Barometr-cyberbezpiecze%C5%84stwa-2024.pdf (dostęp: 19.08.2024).

Lizut, J. Zagrożenia cyberprzestrzeni. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie, 2014.

Matacz, M., Vodičková, W. „Zjawisko phishingu w Polsce”. De Securitate et Defensione. O Bezpieczeństwie i Obronności 9(1) (2023): 110–122.

NASK. Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców. 2023.https://www.nask.pl/download/30/4830/ThinkstatRAPORTnastolatki-30ONLINE.pdf (dostęp: 19.08.2024).

Nowakowski, K. „Szkodliwość cyberprzemocy w ocenie młodzieży”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 572(7) (2018): 44–51.

Pilch, J. „Cyberprzestrzeń”. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. T. Pilch, 542. Warszawa: Żak, 2003.

Policja.pl. Top 5 najczęstszych technik phishingowych. 2024. https://policja.pl/pol/aktualnosci/212455,Top-5-najczestszych-technik-phishingowych.html(dostęp: 1.06.2024).

Pyżalski, J., Plichta, P., Szuster, A., Barlińska, J. 2022. „Cyberbullying Characteristics and Prevention-What Can We Learn from Narratives Provided by Adolescents and Their Teachers?”. Int J Environ Res Public Health 19(18): 11589. https://doi.org/10.3390/ijerph191811589.

Rumińska-Szalska, A. „Nauczyciel, uczeń i rodzic w obliczu zjawiska cyberprzemocy rówieśniczej – analiza problemu, profilaktyka, wyzwania”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia 36(2) (2023): 89–107.

Siemieniecka, D., Skibińska, M., Majewska, K. Cyberagresja. Zjawisko, skutki, zapobieganie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2020.

SMSAPI. Bezpieczeństwo cyfrowe Polaków. Oszustwa internetowe i zagrożenia komunikacji mobilnej. Jak bronić się przed oszustwami internetowymi? 2024. https://samorzad.gov.pl/attachment/e187ecd5-d713-4fc8-b02d-ec30641f51c9

(dostęp: 19.08.2024).

Szmydt, B. Chrońmy młodość w Sieci. Program na rzecz bezpiecznego korzystania z Internetu przez młodzież. Stalowa Wola: Stowarzyszenie Ruchu Pomocy Psychologicznej INTEGRACJA, 2015.

Szulc, M. „Psychologiczne uwarunkowania, konsekwencje i przeciwdziałanie zjawisku cyberprzemocy”. Wychowanie na co Dzień 5–6 (2018): 3–9.

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Phishing. 2024. https://cebrf.knf.gov.pl/encyklopedia/hasla/385-definicje/818-phishing (dostęp: 1.06.2024).

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610.

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny. Dz.U. z 2024 r. poz. 17.

Wędzińska, M. „Gen Z a cyberbullying – charakterystyka problemu cyberprzemocy w pokoleniu Z”. Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego 15 (2023): 467–489.

Willard, N. E. Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Champaign: Research Press, 2007.

Woodcock, J. „Cyberprzestrzeń”. W: Microsoft. Encyklopedia komputerowa, red. J. Woodcock, 135. Warszawa: MIKOM. Klub dla Ciebie, 2002.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-02-18

How to Cite

1.
JACHYM, Wioletta. What is Hidden on the Internet? Negative Behavior on the Internet. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 18 February 2025. Vol. 47, no. 1, pp. 27-55. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 47 No. 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Section

ARTICLES

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 192
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Internet safety/security, cyberspace,, cyberbullying, phishing
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop