DZIECIĘCA METEOROLOGIA. EWOLUCJA SPOSOBU OCENIANIA STANU POGODY U DZIECI 6- I 9-LETNICH
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.020Keywords
ocena stanu pogody, kodowanie, obrazki-symbole, dzieci 6-letnie, dzieci 9-letnie, tęcza, opadyAbstract
The ability to assess and code weather conditions is one of the elements of taking care of one’s own safety. The article presents the changes that occur in the way children at the end of kindergarten and at the third grade make these judgements and treat weather condition pictures. It was found that younger children treat weather images as elements of a drawing and evaluate the weather outside the window using a list of questions, while schoolchildren treat weather images as symbols and evaluate the weather by inferring the states of affairs. During the analysis, attention was paid to the children’s own construction of symbols and their consistency in pointing out phenomena associated with rainfall and rainbows. The article contains references for pedagogical practice.
References
Åkerblom, Annika, Daniela Součková, Niklas Pramling. 2019. „Preschool Children’s Conceptions of Water, Molecule, and Chemistry before and after Participating in a Playfully Dramatized Early Childhood Education Activity”.Cultural Studies of Science Education 14: 879–895. https://doi.org/10.1007/s11422-018-9894-9.
Ahi, Berat. „The World of Plants in Children’s Drawings: Color Preferences and the Effect of Age and Gender on These Preferences”. Journal of Baltic Science Education 16 (2017): 32–42.
Bar, Varda, I. Galili. 1994. „Stages of Children’s Views about Evaporation”. International Journal of Science Education 16: 157–174. https://doi.
org/10.1080/0950069940160205.
Ben-zvi-Assarf, Orif, Nir Orion. „A Study of Junior High Students’ Perceptions of the Water Cycle”. Journal of Geoscience Education 53 (2005): 366–373.
Budniak, Alina. Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2009.
Cardak, Osman. „Science Student’s Misconception of the Water Cycle According to Their Drawings”. Journal of Applied Sciences 9 (2009): 865–873.
Chałas, Krystyna. Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości. Kielce–Lublin: Wydawnictwo Jedność, 2011.
DeLoache, Judy S. „Early Understanding and Use of Symbols: The Model Model”. Current Directions in Psychological Science 4 (1995): 109–113.
Elbanowska, Stefania, Joanna Kośmalowa. Tajemnice wody. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1987.
Fragkiadaki, Glykeria, Konstantinos Ravanis. „Preschool Children’s Mental Representations of Clouds”. Journal of Baltic Science Education 14 (2015): 267–274.
Gowda, M.V. Rajeev, Jeffrey C. Fox, Robin D. Magelky. 1997. „Students’ Understanding of Climate Change: Insights for Scientists and Educators”. Bulletin of the American Meteorological Society 78: 2232–2240. https://doi.org/10.1175/1520-0477-78.10.2232.
Grabowski, Wojciech. 2017. Wykład pt. Fizyka chmur – awangarda meteorologii i klimatologii, Uniwersytet Warszawski. https://www.youtube.com/watch?v=YMq8Diu5608 (dostęp: 20.04.2021).
Guz, Sabina. „Rozumienie zjawisk przyrody nieożywionej przez dzieci sześcioletnie”. Wychowanie w Przedszkolu 6 (1993): 323–329.
Henriques, Laura. 2002. „Children’s Ideas About Weather: A Review of the Literature”. School Science and Mathematics 102: 202–15. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb18143.x.
Hornowski, Bolesław. Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku postaci ludzkiej. Warszawa: Wydawnictwo Ossolineum,1982.
Jelinek, Jan Amos. 2022. „Dziecięca meteorologia. Rozumienie przez dzieci zjawisk pogodowych w różnych częściach świata”. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 17: 25–38. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1764.02.
Kambouri-Danos, Maria, Konstantinos Ravanis, Alain Jameau, Jean-MarieBoilevin. 2019. „Precursor Models and Early Years Science Learning:
A Case Study Related to the Water State Changes”. Early Childhood Education Journal 47: 475–488. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00937-5.
Kampeza, Maria, Alice Delserieys. „Acknowledging Drawing as a Mediating System for Young Children’s Ideas Concerning Change of State of Matter”. Review of Science, Mathematics and Ict Education 12 (2020): 105–124.
Kikas, Eve. 2010. „Children’s Thinking. Clouds, Rain, and Rainbow in Children’s Explanations”. Folklore: Electronic Journal of Folklore 44: 113–130. https://doi.org/10.7592/FEJF2010.44.kikas.
Lee, Katharine, Nathalia Gjersoe, Saffron O’Neill, Julie Barnett. 2020. „Youth Perceptions of Climate Change: A Narrative Synthesis”. WIREs Climate Change 11. https://doi.org/10.1002/wcc.641.
Malleus, Elina, Eve Kikas, Tiivi Marken. 2017. „Kindergarten and Primary School Children’s Everyday, Synthetic, and Scientific Concepts of Clouds and Rainfall”. Research in Science Education 47: 539–558. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9516-z.
Piaget, Jean. Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, 1966.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. 2017 poz. 356.
Saçkes, Mesut, Lucia M. Flevares, Kathy Cabe Trundle. 2010. „Four- to Six-Year-Old Children’s Conceptions of the Mechanism of Rainfall”. Early
Childhood Research Quarterly 25: 536–546. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2010.01.001.
Savva, Stavros. „Year 3 to Year 5 Children’s Conceptual Understanding of the Mechanism of Rainfall: A Comparative Analysis”. Ikastorratza. e-Revista de Didáctica 14 (2014): 1–13.
Shepardson, Daniel P., Dev Niyogi, Anita Roychoudhury, Andrew Hirsch. 2012. „Conceptualizing Climate Change in the Context of a Climate System: Implications for Climate and Environmental Education”. Environmental Education Research 18: 323–352. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.622839.
Such, Jan. Wstęp do metodologii ogólnej nauk. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1973.
Szuman, Stefan. Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa: WSiP, 1990.
Villarroel, José, Iker Ros. 2013. „Young Children’s Conceptions of Rainfall: A Study of Their Oral and Pictorial Explanations”. International Education Studies 6. https://doi.org/10.5539/ies.v6n8p1.
Vinisha, K., Jayashree Ramadas. 2013. „Visual Representations of the Water Cycle in Science Textbooks”. Contemporary Education Dialogue 10: 7–36. https://doi.org/10.1177/0973184912465157.
Zalewska, Marina M. „Strategie badań psychologicznych oparte na rozumowaniu indukcyjnym i dedukcyjnym”. W: Metodologia i metody badań psychologicznych, red. Kazimierz Czarnecki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 213
Number of citations: 0