Regional Education in the Opinion of Primary School Students – Research Report
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.005Keywords
region, edukacja regionalna, treści regionalne, podstawa programowa, szkołaAbstract
The article deals with the issues of regional education in the context of its role and place in contemporary schools. The aim of the article is to present the results of research on this subject among primary school pupils in Podlasie. The results of these studies and the reduced content of regional content in the curriculum noticed by scientists in recent years make it necessary to resume the discussion on the basic problems and postulates in the field of regional education in the Polish education system.
References
Banach, Czesław. „Szkoła w reformie systemu edukacji – teoria i praktyka”. W: Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dziecka, red. Józef Kuźma, Janusz Morbitzer, 11–19. Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej,
Białous, Maciej, Łukasz Kiszkiel, Małgorzata Skowrońska, Katarzyna Sztop-Rutkowska. Edukacja kulturowa w województwie podlaskim. Raport skrócony. Białystok: Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku, 2016.
Denek, Kazimierz. „Wspieranie i doskonalenie reformy systemu edukacji”. Wychowanie na co Dzień 1 (2002): 4–12.
Dernowska, Urszula, Aleksandra Tłuściak-Deliowska. Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.
Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 1995.
Gołębniak, Bogusława D. „Szkoła wspomagająca rozwój”. W: Pedagogika – podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, t. 2, 98–122. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
Jasińska-Kania, Aleksandra, Katarzyna M. Staszyńska (red.). Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej. Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, 2009.
Jasiński, Zenon, Józef Szymeczek (red.). Miejsce regionalizmu w zachowaniu dziedzictwa kulturowego. Cieszyn: Kongres Polaków w Republice Czeskiej, Opole: Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, 2017.
Józefowicz, Anna. „Region oraz edukacja regionalna w podstawach programowych wychowania przedszkolnego i szkoły podstawowej”. Ars inter Culturas 2 (2013): 105–117.
Kopińska, Violetta. „Zmiana polskich podstaw programowych kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji społecznych i obywatelskich. Analiza krytyczna”. Parezja 1 (2018): 132–154.
Kossak-Główczewski, Kazimierz. „Edukacja regionalna, wielokulturowa i międzykulturowa a pytanie o »prywatne i regionalne ojczyzny« – zarys problemu”. W: Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej, red. Jerzy Nikitorowicz, 54–65. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 1997.
Kożyczkowska, Adela, Kazimierz Kossak-Główczewski. „Kultura, język i edukacja kaszubska: gdańska szkoła badań nad kulturą i edukacją regionalną. Wybrane aspekty”. Edukacja Międzykulturowa 4 (2015): 317–325.
Misiejuk, Dorota. Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 2013.
Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy, 2019.
Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2020.
Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Nikitorowicz, Jerzy. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.
Ogrodzka-Mazur, Ewa. „Dziecko i regionalizm”. Życie Szkoły 4 (2004): 3–11.
Ogrodzka-Mazur, Ewa. 2021. „Społeczne »zakotwiczanie« przejawiane przez młodych uczących się na pograniczu polsko-czeskim: poczucie spójności, odrębności i ciągłości”. Kultura i Edukacja 1: 11–33. https://doi.org/10.15804/kie.2021.01.01.
Olbrycht, Katarzyna. Edukacja kulturalna jako edukacja do wzrastania w człowieczeństwie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019.
Ornstein, Allan C., Francis P. Hunkis. Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998.
Petrykowski, Piotr. „Dziedzictwo kulturowe a miejsce i czas”. Studia Edukacyjne 28 (2013): 94–107.
Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.
Petrykowski, Piotr. Społeczno-kulturowe aspekty podstaw wychowania. Olsztyn: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP, 2005.
Poleszczuk, Jan, Katarzyna Sztop-Rutkowska, Łukasz Kiszkiel, Andrzej Klimczuk, Rafał J. Mejsak, Katarzyna Winiecka. Diagnoza partycypacji w kulturze w województwie podlaskim. Białystok, 2012.
Sobecki, Mirosław. 2018. „Wielowymiarowe poczucie tożsamości społeczno-kulturowej. Idea i badanie. Perspektywa pedagogiczna”. Kultura i Edukacja 3: 85–103. https://doi.org/10.15804/kie.2018.03.06.
Szwarc, Alina. 2014. „Rola i miejsce treści kulturowych w procesie kształcenia na przykładzie podlaskich gimnazjów”. Ars inter Culturas 3: 171–178. https://doi.org/10.34858/AIC.3.2014.51.
Szwarc, Alina. 2021. „Treści (między)kulturowe w procesie kształcenia przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – na podstawie analizy aktualnych podstaw programowych”. Edukacja Międzykulturowa 2: 379–393. https://doi.org/10.15804/em.2021.02.21.
Śliwerski, Bogusław. Edukacja (w) polityce: polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Impuls, 2015.
Walker, Decker F., Jonas F. Soltis. Program i cele kształcenia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997.
Wojnar, Irena. „Światowa dekada rozwoju kulturalnego – nowe propozycje dla edukacji”. W: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, red. Irena Wojnar, Jerzy Kubin, 129–149. Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”, 1998.
Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dz.U. z 1999 r. Nr 14, poz. 129. Załącznik nr 1 i 2.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. z 2017 r., poz. 356. Załącznik nr 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 367
Number of citations: 0