http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Regional Education in the Opinion of Primary School Students – Research Report
  • Home
  • /
  • Regional Education in the Opinion of Primary School Students – Research Report
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 43 No. 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA /
  4. ARTICLES

Regional Education in the Opinion of Primary School Students – Research Report

Authors

  • Alina Szwarc https://orcid.org/0000-0002-3075-5872

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.005

Keywords

region, edukacja regionalna, treści regionalne, podstawa programowa, szkoła

Abstract

The article deals with the issues of regional education in the context of its role and place in contemporary schools. The aim of the article is to present the results of research on this subject among primary school pupils in Podlasie. The results of these studies and the reduced content of regional content in the curriculum noticed by scientists in recent years make it necessary to resume the discussion on the basic problems and postulates in the field of regional education in the Polish education system.

References

Banach, Czesław. „Szkoła w reformie systemu edukacji – teoria i praktyka”. W: Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dziecka, red. Józef Kuźma, Janusz Morbitzer, 11–19. Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej,

Białous, Maciej, Łukasz Kiszkiel, Małgorzata Skowrońska, Katarzyna Sztop-Rutkowska. Edukacja kulturowa w województwie podlaskim. Raport skrócony. Białystok: Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku, 2016.

Denek, Kazimierz. „Wspieranie i doskonalenie reformy systemu edukacji”. Wychowanie na co Dzień 1 (2002): 4–12.

Dernowska, Urszula, Aleksandra Tłuściak-Deliowska. Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.

Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 1995.

Gołębniak, Bogusława D. „Szkoła wspomagająca rozwój”. W: Pedagogika – podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, t. 2, 98–122. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.

Jasińska-Kania, Aleksandra, Katarzyna M. Staszyńska (red.). Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej. Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, 2009.

Jasiński, Zenon, Józef Szymeczek (red.). Miejsce regionalizmu w zachowaniu dziedzictwa kulturowego. Cieszyn: Kongres Polaków w Republice Czeskiej, Opole: Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, 2017.

Józefowicz, Anna. „Region oraz edukacja regionalna w podstawach programowych wychowania przedszkolnego i szkoły podstawowej”. Ars inter Culturas 2 (2013): 105–117.

Kopińska, Violetta. „Zmiana polskich podstaw programowych kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji społecznych i obywatelskich. Analiza krytyczna”. Parezja 1 (2018): 132–154.

Kossak-Główczewski, Kazimierz. „Edukacja regionalna, wielokulturowa i międzykulturowa a pytanie o »prywatne i regionalne ojczyzny« – zarys problemu”. W: Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej, red. Jerzy Nikitorowicz, 54–65. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 1997.

Kożyczkowska, Adela, Kazimierz Kossak-Główczewski. „Kultura, język i edukacja kaszubska: gdańska szkoła badań nad kulturą i edukacją regionalną. Wybrane aspekty”. Edukacja Międzykulturowa 4 (2015): 317–325.

Misiejuk, Dorota. Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 2013.

Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy, 2019.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2020.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Nikitorowicz, Jerzy. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

Ogrodzka-Mazur, Ewa. „Dziecko i regionalizm”. Życie Szkoły 4 (2004): 3–11.

Ogrodzka-Mazur, Ewa. 2021. „Społeczne »zakotwiczanie« przejawiane przez młodych uczących się na pograniczu polsko-czeskim: poczucie spójności, odrębności i ciągłości”. Kultura i Edukacja 1: 11–33. https://doi.org/10.15804/kie.2021.01.01.

Olbrycht, Katarzyna. Edukacja kulturalna jako edukacja do wzrastania w człowieczeństwie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019.

Ornstein, Allan C., Francis P. Hunkis. Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998.

Petrykowski, Piotr. „Dziedzictwo kulturowe a miejsce i czas”. Studia Edukacyjne 28 (2013): 94–107.

Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Petrykowski, Piotr. Społeczno-kulturowe aspekty podstaw wychowania. Olsztyn: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP, 2005.

Poleszczuk, Jan, Katarzyna Sztop-Rutkowska, Łukasz Kiszkiel, Andrzej Klimczuk, Rafał J. Mejsak, Katarzyna Winiecka. Diagnoza partycypacji w kulturze w województwie podlaskim. Białystok, 2012.

Sobecki, Mirosław. 2018. „Wielowymiarowe poczucie tożsamości społeczno-kulturowej. Idea i badanie. Perspektywa pedagogiczna”. Kultura i Edukacja 3: 85–103. https://doi.org/10.15804/kie.2018.03.06.

Szwarc, Alina. 2014. „Rola i miejsce treści kulturowych w procesie kształcenia na przykładzie podlaskich gimnazjów”. Ars inter Culturas 3: 171–178. https://doi.org/10.34858/AIC.3.2014.51.

Szwarc, Alina. 2021. „Treści (między)kulturowe w procesie kształcenia przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – na podstawie analizy aktualnych podstaw programowych”. Edukacja Międzykulturowa 2: 379–393. https://doi.org/10.15804/em.2021.02.21.

Śliwerski, Bogusław. Edukacja (w) polityce: polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Impuls, 2015.

Walker, Decker F., Jonas F. Soltis. Program i cele kształcenia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997.

Wojnar, Irena. „Światowa dekada rozwoju kulturalnego – nowe propozycje dla edukacji”. W: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, red. Irena Wojnar, Jerzy Kubin, 129–149. Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”, 1998.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dz.U. z 1999 r. Nr 14, poz. 129. Załącznik nr 1 i 2.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. z 2017 r., poz. 356. Załącznik nr 2.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2023-02-24

How to Cite

1.
SZWARC, Alina. Regional Education in the Opinion of Primary School Students – Research Report. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 24 February 2023. Vol. 43, no. 1, pp. 79-96. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 43 No. 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA

Section

ARTICLES

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 680
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

region, edukacja regionalna, treści regionalne, podstawa programowa, szkoła
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop