The Problem of Tolerance in Intercultural Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.003Keywords
tolerancja, edukacja międzykulturowa, dialog kultur, kompetencje międzykulturowe, komunikacja międzykulturowaAbstract
The article discusses the importance of tolerance in the process in intercultural education. Tolerance is a moral value on attitude. Its shaping is the main goal in the process of formal and informal education. The issue of tolerance was discussed in relation to the ideological assumptions of intercultural education.
References
Allport, Gordon. Osobowość i religia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1988.
Bandura, Albert. Teorie społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
Brzeziński, Dariusz. „Źródła ksenofobii w pluralistycznym świecie”. Tekstualia – Polimpsesty Literackie, Artystyczne, Naukowe 2 (2007): 1–14.
Górniewicz, Józef. „Idea tolerancji w perspektywie pedagogicznej”. W: Edukacja: w stronę kluczowych wartości, red. Jerzy Górniewicz, 41–56. Olsztyn–Białystok: Centrum Badań Społecznych UWM, 2016.
Górniewicz, Józef. „Od pedagogiki kultury do pedagogiki refleksyjnej, czyli od Diltheya do Lenzena: pięć pokoleń niemieckich badaczy problematyki wychowawczej. Analiza z pozycji postpedagogicznych”. W: Pobrzeżne problemy współczesnej pedagogiki, red. Jerzy Górniewicz, Agata Małyska, 159–174. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM, 2015.
Griese, Hartmut. „Pedagogika »interkulturowa« w społeczeństwie »multikulturowym«”. Rocznik Edukacji Alternatywnej 1 (2004/2005): 21–26.
Griese, Hartmut. Szkice z socjologii wychowania i andragogiki. Łódź: Wydawnictwo Dajas, 2002.
Grzegorczyk, Andrzej. W poszukiwaniu ukrytego sensu. Myśli i szkice filozoficzne. Lublin: Academicon, 2018.
Grzegorczyk, Andrzej. Życie jako wyzwanie. Warszawa: IFiS PAN, 1993.
Hołówka, Jacek. „Trzy traktaty o tolerancji”. Przegląd Filozoficzny 3 (1995): 7–29.
Januszewska, Edyta. Heterotopie dziecięcego uchodźstwa: Syryjczycy w Libanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019.
Jarymowicz, Maria. Poza egocentryczną perspektywę widzenia siebie i świata. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.
Jarymowicz, Maria. Psychologiczne podstawy podmiotowości. Szkice teoretyczne, studia empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Keller, Józef. „Tolerancja jako zasada i postawa moralna”. Studia Filozoficzne 1 (1961): 181–200.
Korporowicz, Leszek. „Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji”. W: U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, red. Marian Kempny, Alina Kapciak, Sławomir Łodziński, 64–72. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.
Kowalewski, Jacek, Wojciech Piasek (red.). Antropologizowanie humanistyki – zjawisko, proces, perspektywy. Olsztyn: Instytut Filozofii UWM, 2009.
Lazari-Pawłowska, Ija. „Trzy pojęcia tolerancji”. Studia Filozoficzne 8 (1994):105–121.
Lewowicki, Tadeusz. „Wielokulturowość i edukacja”. Ruch Pedagogiczny 3–4 (2010): 5–20.
Lewowicki, Tadeusz. „Wielokulturowość i edukacja – zagadnienia ogólne i ujęcie porównawcze”. W: Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości, red. Tadeusz Lewowicki, Franciszek Szloska, 21–29. Warszawa–Radom: Wydawnictwo APS, 2009.
Locke, John. List o tolerancji. Warszawa: PWN, 1963.
Mach, Zdzisław. Niechciane miasta. Migracje i tożsamość społeczna. Kraków: Universitas, 1998.
Magala, Sławomir. Kompetencje międzykulturowe. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2011.
Marynowicz-Hetka, Ewa. „Koncepcja transkulturowości Wolfganga Welscha – w kierunku transwersalnego paradygmatu pedagogiki społecznej”. Pedagogika Społeczna 3 (2019): 47–60.
Mikołajczyk, Hubert T. „Rozum transwersalny, czyli o postmodernistycznym rozumieniu racjonalności”. Słupskie Studia Filozoficzne 8 (2009): 31–40.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna. Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.
Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja międzykulturowa w perspektywie współistnienia kultur. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2020.
Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Nikitorowicz, Jerzy. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.
Nikitorowicz, Jerzy. Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: TransHumana, 1995.
Ossowska, Maria. Normy moralne – próba systematyzacji. Warszawa: PWN,1985.
Pasamonik, Barbara. „Kłopoty z tolerancją”. Edukacja 3 (2003): 89–98.
Pilch, Tadeusz. „Polska nietolerancyjna. Ustalenia pojęciowe i metodologiczne”. W: Tolerancja, red. Barbara Karolczak-Biernacka, 106–116. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
Podgórecki, Józef. „Kompetencje komunikacyjne”. Seria „Studia i Rozprawy”, red. Józef Podgórecki, 31–36. Warszawa: Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa i Ochrony, 2007.
Podgórecki, Józef. Postawy moralne. Opole: Wydawnictwo WSP, 1986.
Poniedziałek, Jacek. Postmigracyjne tworzenie tożsamości regionalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011.
Sobecki, Mirosław. Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2016.
Sobecki, Mirosław. Postawy młodzieży podlaskich szkół średnich wobec uchodźców w świetle założeń edukacji międzykulturowej. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2019.
Surma, Barbara. „Edukacja międzykulturowa a wychowanie do pokoju w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori”. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 1–2 (2010): 24–33.
Szczurek-Boruta, Alina. O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości: konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014.
Welsch, Wolfgang. Nasza postmodernistyczna moderna. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1998.
Sikora, Sławomir, Adam Pomieciński (red.). Zanikające granice. Antropologizowanie nauki i jej dyskursów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 380
Number of citations: 0