http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Efektywność edukacji szkolnej – pięcioczynnikowy model wychowania jako układu termodynamicznego
  • Home
  • /
  • Efektywność edukacji szkolnej – pięcioczynnikowy model wychowania jako układu termodynamicznego
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 39 No. 1 (2020): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTICLES

Efektywność edukacji szkolnej – pięcioczynnikowy model wychowania jako układu termodynamicznego

Authors

  • Alina Szczurek-Boruta https://orcid.org/0000-0001-7705-4398

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2020.002

Abstract

Referring to her own concept of the identity diagnosis through developmental tasks and social conditions of education, as well as to the obtained results of the implemented research project, the author presents the five factor model of education as a thermodynamic system. By applying the positivist standpoint, the usefulness of natural sciences – mostly thermodynamics – is indicated for understanding and explaining educational mechanisms. The described model can be considered as an instrument of scientific cognition – the base for designing comprehensive pedagogical programmes which can raise the effectiveness of schools and school education.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2021-12-02

How to Cite

1.
SZCZUREK-BORUTA, Alina. Efektywność edukacji szkolnej – pięcioczynnikowy model wychowania jako układu termodynamicznego. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 2 December 2021. Vol. 39, no. 1, pp. 13-32. [Accessed 13 December 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2020.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 39 No. 1 (2020): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Section

ARTICLES

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 608
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop