http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Children after traumatic experiences
  • Home
  • /
  • Children after traumatic experiences
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 37 No. 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences /
  4. ARTICLES

Children after traumatic experiences

Authors

  • Angelika Lenart Department of General Pedagogy Faculty of Social Sciences of the John Paul II Catholic University in Lublin https://orcid.org/0000-0002-4106-1518

DOI:

https://doi.org/10.12775/31577

Keywords

trauma, trauma experience, PTSD, ASD, posttraumatic development, relationship disorders

Abstract

Children who have experienced traumatic events in their lives and grew up in an environment that neglected their needs and in which abuse occurred will feel the long-term and varied impact of these events on their lives. That is why, working with children who have experienced trauma is so important but also difficult. Caregivers and educators should first learn about their history and understand the impact of traumatic events they have experienced before focusing on their behaviour. They ought to build appropriate relationships that will allow to gain confidence and a sense of security. The article presents the phenomenon of trauma and its types, the impact of traumatic experiences on child development and the consequences that follow. It was shown what work with a child should look like after traumatic experiences.

References

Bartnikowska, U. „Z doświadczeniami „przetrwania”- w szkole. O adaptacji szkolnej socjującej dziecka”. In: „Dysocjacja – terra incognito? – od adaptacji do patologii. Zaburzenia dysocjacyjne u dzieci po traumach”, ed. L. Drozdowski, J. Helios, W. Jedlecka, G. Lewko, H. Dufner, U. Bartnikowska, Annals of Diagnostic Paediatric Pathology 3-4 (2013): 103-130.

Bryant, Richard A. Harvey, Allison G. Zespół ostrego stresu. Teoria, pomiar, terapia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.

Dudek, B. Zaburzenie po stresie traumatycznym, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.

Drozdowski, L. System opieki nad dzieckiem i rodziną, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, 2009.

Gruszczyński, W. Trauma a zespół stresu pourazowego. In: W przestrzeni stresu i lęku medyczne i społeczne aspekty traumy, ed. J. Jośko-Ochojska. 147-170. Katowice: Śląski Uniwersytet Medyczny, 2016.

Gustak, M., M. Głuszek-Osuch. Czynniki warunkujące PTSD u dzieci i młodzieży, In: Konsekwencje psychiczne traumy – uwarunkowania i terapia, ed. J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek. 154-169. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2009.

Heitzman, J. Zaburzenia potraumatyczne – możliwości psychoterapeutyczne, przegląd koncepcji. In: Konsekwencje psychiczne traumy – uwarunkowania i terapia, ed. J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek. 321-339. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2009.

Jadczak-Szumiło, T., G. Wrona. Dziecko pod opieką grupy roboczej. Diagnoza i opracowanie planu pomocy. Poradnik Praktyczny, Kraków: Suprema Lex, 2018.

Kalsched, D., Wewnętrzny świat traumy. Achetypowe obrony jaźni. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2015.

Kulig, B., T. Saj, Szkoła wrażliwa na traumę. Warszawa: SOS Wioski Dziecięce, 2019.

Kwarta, P., J. Grzelińska, T. Pietras. „Potraumatyczny rozwój u dzieci i młodzieży - perspektywy badawcze”, Postępy Psychiatrii i Neurologii, 3 (2012): 293–297.

Popiel, A., E. Pragłowska. Psychopatologia reakcji na traumatyczne wydarzenia In: Konsekwencje psychiczne traumy – uwarunkowania i terapia, ed. J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek, 38-45. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2009.

Posttraumatic Stress Disorder in the DSM-5: Controversy, Change, and Conceptual Considerations. 2017. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5371751/

Skotnicka, B. „Prenatalne, perinatalne i postnatalne czynniki zagrożenia niepełnosprawnością intelektualną: profilaktyka i edukacja”, In: Problemy Edukacji, Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1 (2014), 67-79.

Słaboń-Duda, A. „Wczesna relacja matka - dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka”, Psychoterapia, 2(2011): 11-18.

Spear, L. The Behavioral Neuroscience of Adolescence, New York: W.W. Norton, 2010.

Sczepaniak, A. „Zaburzenia więzi jako efekt wczesnodziecięcego krzywdzenia dziecka”, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 3 (2016): 74-90.

Sztompka, P. Trauma wielkiej zmiany, Warszawa: ISP PAN, 2000.

Taylor, Ch. Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017.

Włodarczyk, J., K. Makaruk, P. Michalski, M. Sajkowska, Ogólnopolska diagnoza skali i uwarunkowań krzywdzenia dzieci 2018. https://diagnozakrzywdzenia.pl/raport.pdf

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-09-19

How to Cite

1.
LENART, Angelika. Children after traumatic experiences. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 19 September 2020. Vol. 37, no. 1, p. 165. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/31577.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 37 No. 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences

Section

ARTICLES

License

Copyright (c) 2020 Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 653
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

trauma, trauma experience, PTSD, ASD, posttraumatic development, relationship disorders
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop