Dyskursy o młodzieży w sytuacji edukacji instytucjonalnej. Kontekst gimnazjum
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.019Słowa kluczowe
młodzież, dyskurs, młodzież jako problem, Helena OstrowickaAbstrakt
Celem artykułu jest analiza oraz interpretacja dyskursów o młodzieży gimnazjalnej zawartych w wywiadach, które zostały przeprowadzone w trzech grupach wiekowych: młodzieży, dorosłych oraz seniorów. Do analizy została wykorzystana typologia Heleny Ostrowickiej, w skład której wchodzą: dyskurs kompetencji, kartografii oraz kondycji. Analizy wykazały istnienie wszystkich typów dyskursów, natomiast dominujący jest dyskurs kondycji, w ramach którego młodzież definiowana jest jako problem. Wykazano również różnice w definiowaniu młodzieży w zależności od wieku badanych.
Bibliografia
Bauman, Zygmunt. Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2007.
Bee, Helen. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2004.
Brzezińska, Anna. „Modele i strategie badań nad rozwojem”. W: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Jan Strelau, 238–256. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, 2000.
Cieplak, Anna. Lata powyżej zera. Kraków: Znak literanowa, 2017.
Charmaz, Kathy. Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Cuprjak, Magdalena. Konstrukcje tożsamości gimnazjalistów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016.
Dylak, Stanisław. „Szkoła w cyfrowym uścisku – z nadzieją nie tylko na igrzyska…”. Studia Edukacyjne 23 (2012): 183–202.
Fatyga, Barbara. „Sytuacja społeczno-kulturowa młodzieży a wyzwania wychowawcze”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 8 (2000): 3–10.
Fatyga, Barbara. „O formie i stylu relacji międzypokoleniowych”. W: Co nas łączy, co nas dzieli, red. Janusz Mucha, Elżbieta Narkiewicz-Niedbalec, Maria Zielińska, 197–207. Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2008.
Giddens, Anthony. Sociology. Oxford: Blackwell Publishers Ltd., 1997.
Giłka, Magdalena. „Aktywność seksualna a wpływ kultury popularnej”. W: Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)interpretacje, red. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Zbyszko Melosik, 207–215. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012.
Gurycka, Antonina, Teresa Neff, Adam Tarnowski. Jak ludzie spostrzegają swój świat?. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998.
Hejwosz-Gromkowska, Daria. „Młodzież, Facebook a problem partycypacji społecznej”. Studia Edukacyjne 35 (2015): 179–198.
Leppert, Roman. Młodzież – świat przeżywany i tożsamość. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2002.
Karaszewska, Hanna, Ewelina Silecka-Marek. „Wybrane aspekty bezpieczeństwa i jego zagrożeń w szkolnych relacjach pomiędzy uczniami”. Studia Edukacyjne 32 (2014): 267–285.
Konarzewski, Krzysztof. Zmiany w systemie oświaty. Wyniki badań empirycznych. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2002.
Konarzewski, Krzysztof. Kształcenie i wychowanie w szkołach podstawowych i gimnazjach w roku szkolnym 2002/2003. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2004.
Koseła, Krzysztof. „Młodzi Europejczycy na progu dorosłego życia”. W: Młodzież jako problem i wyzwanie ponowoczesności, red. Krystyna Szafraniec, 81–115. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2011.
Liberska, Hanna. Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2004.
Melosik, Zbyszko. „Pedagogika życia codziennego: teoria i praktyka”. W: Edukacja a życie codzienne, red. Andrzej Radziewicz-Winnicki, Ewa Bielska, 15–30. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002.
Messyasz, Karolina. „Młodzież w dyskursie publicystycznym”. W: Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, red. Leszek Gołdyka, Irena Machaj, 257–275. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, 2009.
Mianowska, Edyta. „Społeczne uczestnictwo młodzieży”. W: Socjalizacja w kategoriach wieku społecznego. Dzieciństwo i młodość. Standaryzacja socjalizacji inkluzyjnej, red. Dorota Sipińska, Jerzy Modrzewski, Agata Matysiak-Błaszczyk, 175–223. Leszno: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, 2010.
Nalaskowski, Aleksander. Czy pedagogika ułatwia zrozumienie młodzieży? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja (2000): 49–59.
Nawój-Połoczańska, Joanna. Ku czemu doradzać? O projektach biegu życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Toruń: Firma Wydawniczo-Handlowa MADO, 2014.
Obuchowska, Irena. „Adolescencja”. W: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, 163–201. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
Oleszkowicz, Anna. Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy, skutki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 2006.
Ostaszewski, Kazimierz. „Używanie substancji psychoaktywnych jako przejaw zachowań ryzykownych młodzieży szkolnej”. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 16 (2017): 132–145.
Ostrowicka, Helena. Przemyśleć z Michelem Foucaultem. Edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.
Ożóg, Kazimierz. „Uwagi o języku współczesnej młodzieży – między kodem ograniczonym a kodem rozwiniętym”. W: Wartości w pedagogice. Młodzi Polacy wobec wartości, red. Waldemar Furmanek, Agnieszka Długosz, 50– 68. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016.
Pyżalski, Jacek. „Jasna strona – partycypacja i zaangażowanie dzieci i młodzieży w korzystne rozwojowo i prospołeczne działania”. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 16 (2017): 288–303.
Rubacha, Krzysztof. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Spychalska-Kamińska, Jolanta. „Znaczenie idoli w rozwoju tożsamości młodzieży w okresie wczesnej adolescencji”. W: Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)interpretacje, red. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Zbyszko Melosik, 199–206. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012.
Szafraniec, Krystyna. „Orientacje życiowe uczącej się młodzieży”. W: Młodzież jako problem i wyzwanie ponowoczesności, red. Krystyna Szafraniec, 81–115. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011.
Śliwerski, Bogusław. Pedagogika dziecka, studium pajdocentryzmu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.
Świda-Ziemba, Hanna. Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2000.
Teusz, Grażyna. „W kręgu «przygodnych serii drobnych interakcji». Meandry tożsamościowe współczesnej rodziny”. W: Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)interpretacje, red. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Zbyszko Melosik, 271–279. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012.
Tłuściak-Deliowska, Aleksandra. „Interwencja rówieśników w sytuacji dręczenia szkolnego. Rola czynników kontekstowych. Implikacje praktyczne”. Studia Edukacyjne 32 (2014): 303–320.
Wysocka, Ewa. „Młode pokolenie wobec wartości – bunt aksjologiczny czy egocentryczny w procesie «stawania się» w ponowoczesnym świecie”. W: Wartości w pedagogice. Młodzi Polacy wobec wartości, red. Waldemar Furmanek, Agnieszka Długosz, 11–30. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016.
Zawisza-Masłyk, Ewa. Kompetencje społeczne gimnazjalistów i ich wychowawcze implikacje. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 488
Liczba cytowań: 0