Discourses About Youth in the Situation of Institutional Education. The Context of the Gymnasium
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.019Keywords
youth, discourse, young people as a problem, Helena OstrowickaAbstract
The aim of the article is the analysis and interpretation of discourses about the gymnasium students featured in the interviews, which were conducted in three age groups: youth, adults and seniors. The typology of Helena Ostrowicka was used for the analysis, including discourses of competence, cartography and condition. The analysis here showed the existence of all types of discourses, although the dominant one is the discourse of condition in which young people are defined as a problem. Differences were also revealed in the definition of youth, depending on age.
References
Bauman, Zygmunt. Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2007.
Bee, Helen. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2004.
Brzezińska, Anna. „Modele i strategie badań nad rozwojem”. W: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Jan Strelau, 238–256. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, 2000.
Cieplak, Anna. Lata powyżej zera. Kraków: Znak literanowa, 2017.
Charmaz, Kathy. Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Cuprjak, Magdalena. Konstrukcje tożsamości gimnazjalistów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016.
Dylak, Stanisław. „Szkoła w cyfrowym uścisku – z nadzieją nie tylko na igrzyska…”. Studia Edukacyjne 23 (2012): 183–202.
Fatyga, Barbara. „Sytuacja społeczno-kulturowa młodzieży a wyzwania wychowawcze”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 8 (2000): 3–10.
Fatyga, Barbara. „O formie i stylu relacji międzypokoleniowych”. W: Co nas łączy, co nas dzieli, red. Janusz Mucha, Elżbieta Narkiewicz-Niedbalec, Maria Zielińska, 197–207. Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2008.
Giddens, Anthony. Sociology. Oxford: Blackwell Publishers Ltd., 1997.
Giłka, Magdalena. „Aktywność seksualna a wpływ kultury popularnej”. W: Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)interpretacje, red. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Zbyszko Melosik, 207–215. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012.
Gurycka, Antonina, Teresa Neff, Adam Tarnowski. Jak ludzie spostrzegają swój świat?. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998.
Hejwosz-Gromkowska, Daria. „Młodzież, Facebook a problem partycypacji społecznej”. Studia Edukacyjne 35 (2015): 179–198.
Leppert, Roman. Młodzież – świat przeżywany i tożsamość. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2002.
Karaszewska, Hanna, Ewelina Silecka-Marek. „Wybrane aspekty bezpieczeństwa i jego zagrożeń w szkolnych relacjach pomiędzy uczniami”. Studia Edukacyjne 32 (2014): 267–285.
Konarzewski, Krzysztof. Zmiany w systemie oświaty. Wyniki badań empirycznych. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2002.
Konarzewski, Krzysztof. Kształcenie i wychowanie w szkołach podstawowych i gimnazjach w roku szkolnym 2002/2003. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2004.
Koseła, Krzysztof. „Młodzi Europejczycy na progu dorosłego życia”. W: Młodzież jako problem i wyzwanie ponowoczesności, red. Krystyna Szafraniec, 81–115. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2011.
Liberska, Hanna. Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2004.
Melosik, Zbyszko. „Pedagogika życia codziennego: teoria i praktyka”. W: Edukacja a życie codzienne, red. Andrzej Radziewicz-Winnicki, Ewa Bielska, 15–30. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002.
Messyasz, Karolina. „Młodzież w dyskursie publicystycznym”. W: Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, red. Leszek Gołdyka, Irena Machaj, 257–275. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, 2009.
Mianowska, Edyta. „Społeczne uczestnictwo młodzieży”. W: Socjalizacja w kategoriach wieku społecznego. Dzieciństwo i młodość. Standaryzacja socjalizacji inkluzyjnej, red. Dorota Sipińska, Jerzy Modrzewski, Agata Matysiak-Błaszczyk, 175–223. Leszno: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, 2010.
Nalaskowski, Aleksander. Czy pedagogika ułatwia zrozumienie młodzieży? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja (2000): 49–59.
Nawój-Połoczańska, Joanna. Ku czemu doradzać? O projektach biegu życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Toruń: Firma Wydawniczo-Handlowa MADO, 2014.
Obuchowska, Irena. „Adolescencja”. W: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, 163–201. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
Oleszkowicz, Anna. Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy, skutki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 2006.
Ostaszewski, Kazimierz. „Używanie substancji psychoaktywnych jako przejaw zachowań ryzykownych młodzieży szkolnej”. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 16 (2017): 132–145.
Ostrowicka, Helena. Przemyśleć z Michelem Foucaultem. Edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.
Ożóg, Kazimierz. „Uwagi o języku współczesnej młodzieży – między kodem ograniczonym a kodem rozwiniętym”. W: Wartości w pedagogice. Młodzi Polacy wobec wartości, red. Waldemar Furmanek, Agnieszka Długosz, 50– 68. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016.
Pyżalski, Jacek. „Jasna strona – partycypacja i zaangażowanie dzieci i młodzieży w korzystne rozwojowo i prospołeczne działania”. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 16 (2017): 288–303.
Rubacha, Krzysztof. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Spychalska-Kamińska, Jolanta. „Znaczenie idoli w rozwoju tożsamości młodzieży w okresie wczesnej adolescencji”. W: Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)interpretacje, red. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Zbyszko Melosik, 199–206. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012.
Szafraniec, Krystyna. „Orientacje życiowe uczącej się młodzieży”. W: Młodzież jako problem i wyzwanie ponowoczesności, red. Krystyna Szafraniec, 81–115. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011.
Śliwerski, Bogusław. Pedagogika dziecka, studium pajdocentryzmu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.
Świda-Ziemba, Hanna. Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2000.
Teusz, Grażyna. „W kręgu «przygodnych serii drobnych interakcji». Meandry tożsamościowe współczesnej rodziny”. W: Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)interpretacje, red. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Zbyszko Melosik, 271–279. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012.
Tłuściak-Deliowska, Aleksandra. „Interwencja rówieśników w sytuacji dręczenia szkolnego. Rola czynników kontekstowych. Implikacje praktyczne”. Studia Edukacyjne 32 (2014): 303–320.
Wysocka, Ewa. „Młode pokolenie wobec wartości – bunt aksjologiczny czy egocentryczny w procesie «stawania się» w ponowoczesnym świecie”. W: Wartości w pedagogice. Młodzi Polacy wobec wartości, red. Waldemar Furmanek, Agnieszka Długosz, 11–30. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016.
Zawisza-Masłyk, Ewa. Kompetencje społeczne gimnazjalistów i ich wychowawcze implikacje. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 449
Number of citations: 0