http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Supporting Adequate Aspirations of Young People to Build a Satisfying Professional Career – Recommendations for Career Counseling
  • Home
  • /
  • Supporting Adequate Aspirations of Young People to Build a Satisfying Professional Career – Recommendations for Career Counseling
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 48 No. 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?) /
  4. VARIA

Supporting Adequate Aspirations of Young People to Build a Satisfying Professional Career – Recommendations for Career Counseling

Authors

  • Piotr Mikiewicz Uniwersytet Dolnośląski DSW https://orcid.org/0000-0002-6102-5768
  • Artur Mikiewicz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-1980-0097

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.020

Keywords

aspiracje, kapitał społeczny, doradztwo zawodowe, młodzież, kariera zawodowa

Abstract

The article discusses the significance of career counseling in the context of rapidly changing socio-economic and technological conditions, highlighting the crucial role of social capital in supporting youth career development. Social capital, understood as resources derived from social networks, relationships, and norms, effectively aids young people in making informed career decisions. The authors emphasise that leveraging social capital in career counseling not only helps align career aspirations with labour market realities but also contributes to reducing social inequalities and strengthening the ability to achieve professional and personal success.

References

Berger, P. L., Luckmann, T. Społeczne tworzenie rzeczywistości: Traktat z socjologii wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Bourdieu, P. „The Forms of Capital”. W: Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, red. J. G. Richardson, 241–258. New York: Greenwood Press, 1986.

Boxall, P., Purcell, J. Strategy and Human Resource Management. London: Palgrave Macmillan, 2016.

Brown, P., Lauder, H., Ashton, D. The Global Auction: The Broken Promises of Education, Jobs, and Incomes. Oxford: Oxford University Press, 2011.

Brzezińska, A. I. Psychologiczne portrety człowieka: Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000.

Brzezińska, A. I., Ziółkowska, B., Appelt, K. Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015.

Coleman, J. S. „Social Capital in the Creation of Human Capital”. American Journal of Sociology 94(Supplement) (1988): 95–120.

Csikszentmihalyi, M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper & Row, 1990.

Erikson, E. H. The Life Cycle Completed. New York: W.W. Norton & Company, 1997.

Francis, T., Hoefel, F. True Gen: Generation Z and its implications for companies, 2018. https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies (dostęp:

19.12.2024).

Fukuyama, F. Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press, 1995.

Granovetter, M. S. „The Strength of Weak Ties”. American Journal of Sociology 78(6) (1973): 1360–1380.

Havighurst, R. J. Developmental Tasks and Rducation. New York: Longman, 1972.

Hemmings, A. „Seeing the Light: Cultural and Social Capital Production in an Inner-city High School”. The High School Journal 90(3) (2007): 9–17.

Hopper, E. Social Mobility: A Study of Social Control and Institutional Change. Berkeley: University of California Press, 1977.

Inglehart, R. Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic, and Political Change in 43 Societies. Princeton: Princeton University Press, 1997.

Jeran, A. Dobrani: Miary, skala i konsekwencje niedopasowań na polskim rynku pracy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2020.

Kroger, J. Identity Development: Adolescence through Adulthood. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007.

Kwieciński, Z. Dynamika funkcjonowania szkoły: Studium socjopedagogiczne. Toruń: Wydawnictwo Edytor, 1995.

Kwieciński, Z. Wykluczanie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000.

Lin, N. Social Capital: A Theory of Social Structure and Action. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Lubomirsky, S., King, L., Diener, E. „The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?”. Psychological Bulletin 131(6) (2005): 803–855.

Mikiewicz, P. Kapitał społeczny i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.

Mikiewicz, P. Socjologia edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.

Mikiewicz, P. Społeczne światy szkół średnich. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, 2005.

Putnam, R. D. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster, 2000.

Putnam, R. D. Our Kids: The American Dream in Crisis. New York: Simon & Schuster, 2015.

Rosalska, M. „Empowerment jako strategia wzmacniania zasobów karierowych”. W: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak,159–170. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020a.

Rosalska, M. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole podstawowej – założone cele i rzeczywiste wyzwania. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, red. M. Christoph, S. Wawrzyniak, 317–328. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020b.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Dz.U. 2019 poz. 325. https://isap.sejm.gov. pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000325/O/D20190325.pdf (dostęp:19.12.2024).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Dz.U. 2017 poz. 59. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj. pdf (dostęp: 19.12.2024).

Witkowski, L. Przemiany tożsamości i kryzysy w życiu człowieka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013.

Zintegrowana strategia umiejętności 2030. Ministerstwo Edukacji Narodowej. https://www.gov.pl/web/edukacja/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-szczegolowa--dokument-przyjety-przez-rade-ministrow (dostęp:19.12.2024).

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-03-29

How to Cite

1.
MIKIEWICZ, Piotr and MIKIEWICZ, Artur. Supporting Adequate Aspirations of Young People to Build a Satisfying Professional Career – Recommendations for Career Counseling. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 29 March 2025. Vol. 48, no. 2, pp. 151-168. [Accessed 2 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.020.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 48 No. 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?)

Section

VARIA

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 155
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

aspiracje, kapitał społeczny, doradztwo zawodowe, młodzież, kariera zawodowa
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop