Wspieranie adekwatnych aspiracji młodzieży na rzecz budowania satysfakcjonującej kariery zawodowej – wskazania dla doradztwa zawodowego
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.020Słowa kluczowe
aspiracje, kapitał społeczny, doradztwo zawodowe, młodzież, kariera zawodowaAbstrakt
Autorzy artykułu omawiają znaczenie doradztwa zawodowego w kontekście dynamicznych zmian społeczno-ekonomicznych i technologicznych, podkreślając szczególną rolę kapitału społecznego w procesie wspierania rozwoju zawodowego młodzieży. Kapitał społeczny, rozumiany jako zasoby wynikające z sieci społecznych, relacji i norm, może skutecznie wspierać młodych ludzi w podejmowaniu świadomych decyzji zawodowych. Autorzy wskazują, że efektywne wykorzystanie kapitału społecznego w doradztwie zawodowym pozwala nie tylko na lepsze dopasowanie aspiracji zawodowych do realiów rynku pracy, lecz także przyczynia się do redukcji nierówności społecznych oraz wzmacniania możliwości osiągnięcia sukcesu zawodowego i życiowego.
Bibliografia
Berger, P. L., Luckmann, T. Społeczne tworzenie rzeczywistości: Traktat z socjologii wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Bourdieu, P. „The Forms of Capital”. W: Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, red. J. G. Richardson, 241–258. New York: Greenwood Press, 1986.
Boxall, P., Purcell, J. Strategy and Human Resource Management. London: Palgrave Macmillan, 2016.
Brown, P., Lauder, H., Ashton, D. The Global Auction: The Broken Promises of Education, Jobs, and Incomes. Oxford: Oxford University Press, 2011.
Brzezińska, A. I. Psychologiczne portrety człowieka: Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000.
Brzezińska, A. I., Ziółkowska, B., Appelt, K. Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015.
Coleman, J. S. „Social Capital in the Creation of Human Capital”. American Journal of Sociology 94(Supplement) (1988): 95–120.
Csikszentmihalyi, M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper & Row, 1990.
Erikson, E. H. The Life Cycle Completed. New York: W.W. Norton & Company, 1997.
Francis, T., Hoefel, F. True Gen: Generation Z and its implications for companies, 2018. https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies (dostęp:
19.12.2024).
Fukuyama, F. Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press, 1995.
Granovetter, M. S. „The Strength of Weak Ties”. American Journal of Sociology 78(6) (1973): 1360–1380.
Havighurst, R. J. Developmental Tasks and Rducation. New York: Longman, 1972.
Hemmings, A. „Seeing the Light: Cultural and Social Capital Production in an Inner-city High School”. The High School Journal 90(3) (2007): 9–17.
Hopper, E. Social Mobility: A Study of Social Control and Institutional Change. Berkeley: University of California Press, 1977.
Inglehart, R. Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic, and Political Change in 43 Societies. Princeton: Princeton University Press, 1997.
Jeran, A. Dobrani: Miary, skala i konsekwencje niedopasowań na polskim rynku pracy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2020.
Kroger, J. Identity Development: Adolescence through Adulthood. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007.
Kwieciński, Z. Dynamika funkcjonowania szkoły: Studium socjopedagogiczne. Toruń: Wydawnictwo Edytor, 1995.
Kwieciński, Z. Wykluczanie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000.
Lin, N. Social Capital: A Theory of Social Structure and Action. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Lubomirsky, S., King, L., Diener, E. „The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?”. Psychological Bulletin 131(6) (2005): 803–855.
Mikiewicz, P. Kapitał społeczny i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.
Mikiewicz, P. Socjologia edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
Mikiewicz, P. Społeczne światy szkół średnich. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, 2005.
Putnam, R. D. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster, 2000.
Putnam, R. D. Our Kids: The American Dream in Crisis. New York: Simon & Schuster, 2015.
Rosalska, M. „Empowerment jako strategia wzmacniania zasobów karierowych”. W: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak,159–170. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020a.
Rosalska, M. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole podstawowej – założone cele i rzeczywiste wyzwania. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, red. M. Christoph, S. Wawrzyniak, 317–328. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020b.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Dz.U. 2019 poz. 325. https://isap.sejm.gov. pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000325/O/D20190325.pdf (dostęp:19.12.2024).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Dz.U. 2017 poz. 59. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj. pdf (dostęp: 19.12.2024).
Witkowski, L. Przemiany tożsamości i kryzysy w życiu człowieka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013.
Zintegrowana strategia umiejętności 2030. Ministerstwo Edukacji Narodowej. https://www.gov.pl/web/edukacja/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-szczegolowa--dokument-przyjety-przez-rade-ministrow (dostęp:19.12.2024).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 61
Liczba cytowań: 0