Supporting Adequate Aspirations of Young People to Build a Satisfying Professional Career – Recommendations for Career Counseling
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.020Keywords
aspiracje, kapitał społeczny, doradztwo zawodowe, młodzież, kariera zawodowaAbstract
The article discusses the significance of career counseling in the context of rapidly changing socio-economic and technological conditions, highlighting the crucial role of social capital in supporting youth career development. Social capital, understood as resources derived from social networks, relationships, and norms, effectively aids young people in making informed career decisions. The authors emphasise that leveraging social capital in career counseling not only helps align career aspirations with labour market realities but also contributes to reducing social inequalities and strengthening the ability to achieve professional and personal success.
References
Berger, P. L., Luckmann, T. Społeczne tworzenie rzeczywistości: Traktat z socjologii wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Bourdieu, P. „The Forms of Capital”. W: Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, red. J. G. Richardson, 241–258. New York: Greenwood Press, 1986.
Boxall, P., Purcell, J. Strategy and Human Resource Management. London: Palgrave Macmillan, 2016.
Brown, P., Lauder, H., Ashton, D. The Global Auction: The Broken Promises of Education, Jobs, and Incomes. Oxford: Oxford University Press, 2011.
Brzezińska, A. I. Psychologiczne portrety człowieka: Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000.
Brzezińska, A. I., Ziółkowska, B., Appelt, K. Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015.
Coleman, J. S. „Social Capital in the Creation of Human Capital”. American Journal of Sociology 94(Supplement) (1988): 95–120.
Csikszentmihalyi, M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper & Row, 1990.
Erikson, E. H. The Life Cycle Completed. New York: W.W. Norton & Company, 1997.
Francis, T., Hoefel, F. True Gen: Generation Z and its implications for companies, 2018. https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies (dostęp:
19.12.2024).
Fukuyama, F. Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press, 1995.
Granovetter, M. S. „The Strength of Weak Ties”. American Journal of Sociology 78(6) (1973): 1360–1380.
Havighurst, R. J. Developmental Tasks and Rducation. New York: Longman, 1972.
Hemmings, A. „Seeing the Light: Cultural and Social Capital Production in an Inner-city High School”. The High School Journal 90(3) (2007): 9–17.
Hopper, E. Social Mobility: A Study of Social Control and Institutional Change. Berkeley: University of California Press, 1977.
Inglehart, R. Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic, and Political Change in 43 Societies. Princeton: Princeton University Press, 1997.
Jeran, A. Dobrani: Miary, skala i konsekwencje niedopasowań na polskim rynku pracy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2020.
Kroger, J. Identity Development: Adolescence through Adulthood. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007.
Kwieciński, Z. Dynamika funkcjonowania szkoły: Studium socjopedagogiczne. Toruń: Wydawnictwo Edytor, 1995.
Kwieciński, Z. Wykluczanie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000.
Lin, N. Social Capital: A Theory of Social Structure and Action. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Lubomirsky, S., King, L., Diener, E. „The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?”. Psychological Bulletin 131(6) (2005): 803–855.
Mikiewicz, P. Kapitał społeczny i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.
Mikiewicz, P. Socjologia edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
Mikiewicz, P. Społeczne światy szkół średnich. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, 2005.
Putnam, R. D. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster, 2000.
Putnam, R. D. Our Kids: The American Dream in Crisis. New York: Simon & Schuster, 2015.
Rosalska, M. „Empowerment jako strategia wzmacniania zasobów karierowych”. W: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak,159–170. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020a.
Rosalska, M. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole podstawowej – założone cele i rzeczywiste wyzwania. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, red. M. Christoph, S. Wawrzyniak, 317–328. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020b.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Dz.U. 2019 poz. 325. https://isap.sejm.gov. pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000325/O/D20190325.pdf (dostęp:19.12.2024).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Dz.U. 2017 poz. 59. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj. pdf (dostęp: 19.12.2024).
Witkowski, L. Przemiany tożsamości i kryzysy w życiu człowieka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013.
Zintegrowana strategia umiejętności 2030. Ministerstwo Edukacji Narodowej. https://www.gov.pl/web/edukacja/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-szczegolowa--dokument-przyjety-przez-rade-ministrow (dostęp:19.12.2024).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 155
Number of citations: 0