http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Wspieranie adekwatnych aspiracji młodzieży na rzecz budowania satysfakcjonującej kariery zawodowej – wskazania dla doradztwa zawodowego
  • Strona domowa
  • /
  • Wspieranie adekwatnych aspiracji młodzieży na rzecz budowania satysfakcjonującej kariery zawodowej – wskazania dla doradztwa zawodowego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 48 Nr 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?) /
  4. VARIA

Wspieranie adekwatnych aspiracji młodzieży na rzecz budowania satysfakcjonującej kariery zawodowej – wskazania dla doradztwa zawodowego

Autor

  • Piotr Mikiewicz Uniwersytet Dolnośląski DSW https://orcid.org/0000-0002-6102-5768
  • Artur Mikiewicz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-1980-0097

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.020

Słowa kluczowe

aspiracje, kapitał społeczny, doradztwo zawodowe, młodzież, kariera zawodowa

Abstrakt

Autorzy artykułu omawiają znaczenie doradztwa zawodowego w kontekście dynamicznych zmian społeczno-ekonomicznych i technologicznych, podkreślając szczególną rolę kapitału społecznego w procesie wspierania rozwoju zawodowego młodzieży. Kapitał społeczny, rozumiany jako zasoby wynikające z sieci społecznych, relacji i norm, może skutecznie wspierać młodych ludzi w podejmowaniu świadomych decyzji zawodowych. Autorzy wskazują, że efektywne wykorzystanie kapitału społecznego w doradztwie zawodowym pozwala nie tylko na lepsze dopasowanie aspiracji zawodowych do realiów rynku pracy, lecz także przyczynia się do redukcji nierówności społecznych oraz wzmacniania możliwości osiągnięcia sukcesu zawodowego i życiowego.

Bibliografia

Berger, P. L., Luckmann, T. Społeczne tworzenie rzeczywistości: Traktat z socjologii wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Bourdieu, P. „The Forms of Capital”. W: Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, red. J. G. Richardson, 241–258. New York: Greenwood Press, 1986.

Boxall, P., Purcell, J. Strategy and Human Resource Management. London: Palgrave Macmillan, 2016.

Brown, P., Lauder, H., Ashton, D. The Global Auction: The Broken Promises of Education, Jobs, and Incomes. Oxford: Oxford University Press, 2011.

Brzezińska, A. I. Psychologiczne portrety człowieka: Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000.

Brzezińska, A. I., Ziółkowska, B., Appelt, K. Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015.

Coleman, J. S. „Social Capital in the Creation of Human Capital”. American Journal of Sociology 94(Supplement) (1988): 95–120.

Csikszentmihalyi, M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper & Row, 1990.

Erikson, E. H. The Life Cycle Completed. New York: W.W. Norton & Company, 1997.

Francis, T., Hoefel, F. True Gen: Generation Z and its implications for companies, 2018. https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies (dostęp:

19.12.2024).

Fukuyama, F. Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press, 1995.

Granovetter, M. S. „The Strength of Weak Ties”. American Journal of Sociology 78(6) (1973): 1360–1380.

Havighurst, R. J. Developmental Tasks and Rducation. New York: Longman, 1972.

Hemmings, A. „Seeing the Light: Cultural and Social Capital Production in an Inner-city High School”. The High School Journal 90(3) (2007): 9–17.

Hopper, E. Social Mobility: A Study of Social Control and Institutional Change. Berkeley: University of California Press, 1977.

Inglehart, R. Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic, and Political Change in 43 Societies. Princeton: Princeton University Press, 1997.

Jeran, A. Dobrani: Miary, skala i konsekwencje niedopasowań na polskim rynku pracy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2020.

Kroger, J. Identity Development: Adolescence through Adulthood. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007.

Kwieciński, Z. Dynamika funkcjonowania szkoły: Studium socjopedagogiczne. Toruń: Wydawnictwo Edytor, 1995.

Kwieciński, Z. Wykluczanie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000.

Lin, N. Social Capital: A Theory of Social Structure and Action. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Lubomirsky, S., King, L., Diener, E. „The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?”. Psychological Bulletin 131(6) (2005): 803–855.

Mikiewicz, P. Kapitał społeczny i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.

Mikiewicz, P. Socjologia edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.

Mikiewicz, P. Społeczne światy szkół średnich. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, 2005.

Putnam, R. D. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster, 2000.

Putnam, R. D. Our Kids: The American Dream in Crisis. New York: Simon & Schuster, 2015.

Rosalska, M. „Empowerment jako strategia wzmacniania zasobów karierowych”. W: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak,159–170. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020a.

Rosalska, M. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole podstawowej – założone cele i rzeczywiste wyzwania. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, red. M. Christoph, S. Wawrzyniak, 317–328. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020b.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Dz.U. 2019 poz. 325. https://isap.sejm.gov. pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000325/O/D20190325.pdf (dostęp:19.12.2024).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Dz.U. 2017 poz. 59. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj. pdf (dostęp: 19.12.2024).

Witkowski, L. Przemiany tożsamości i kryzysy w życiu człowieka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013.

Zintegrowana strategia umiejętności 2030. Ministerstwo Edukacji Narodowej. https://www.gov.pl/web/edukacja/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-szczegolowa--dokument-przyjety-przez-rade-ministrow (dostęp:19.12.2024).

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-03-29

Jak cytować

1.
MIKIEWICZ, Piotr & MIKIEWICZ, Artur. Wspieranie adekwatnych aspiracji młodzieży na rzecz budowania satysfakcjonującej kariery zawodowej – wskazania dla doradztwa zawodowego. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 29 marzec 2025, T. 48, nr 2, s. 151–168. [udostępniono 13.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.020.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 48 Nr 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?)

Dział

VARIA

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 61
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

aspiracje, kapitał społeczny, doradztwo zawodowe, młodzież, kariera zawodowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa