Nauczyciel prowadzący w przedszkolu australijskim – refleks je nie tylko pedagogiczne
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.018Słowa kluczowe
Australia, edukacja, nauczyciel, wielokulturowość, edukacja międzykulturowaAbstrakt
Do Australii napływa coraz większa grupa imigrantów z całego świata, co sprawia, że kontynent ten staje się środowiskiem wielokulturowym, w którym różnorodność dostrzegamy na każdym kroku, również w placówkach edukacyjnych. Przybierają one postać miejsca, w którym spotykają się różne kultury, języki i tradycje, oraz wymagają od wszystkich członków społeczności
niezwykłej wrażliwości i otwartości na różnorodność. Celem artykułu jest przybliżenie doświadczeń nauczyciela pracującego w międzynarodowej grupie przedszkolnej w Australii. Autorka opisuje refleksje dotyczące codziennej rzeczywistości w pracy, skupiając się na przedstawieniu zagadnień związanych z funkcjonowaniem nauczyciela i dziecka w tak zróżnicowanym kulturowo środowisku.
Opisuje również ścieżkę, jaką trzeba przejść, by zostać nauczycielem w tutejszym przedszkolu, oraz wyjaśnia znaczenie wsparcia metodycznego, jakie otrzymuje w zakresie pracy z tak zróżnicowaną kulturowo grupą. Artykuł zawiera refleksje nad trudnościami, jakie mogą pojawić się w codziennej praktyce, ale również nad możliwościami rozwoju, oferowanymi przez pracę w grupie międzykulturowej w Australii.
Bibliografia
Abdullah, A. C. „Multicultural Education in Early Childhood: Issues and Challenges”. Journal of International Cooperation in Education 12(1) (2009): 159–175.
Agbenyega, J. 2012. „How We View Our Theoretical Competency: Early Childhood Pre-service Teachers’ Self-evaluation of a Professional Placement Experience”. Australasian Journal of Early Childhood 37(2): 141–147. https://doi.org/10.1177/183693911203700219.
Australian Bureau of Statistic. 2020. https://www.abs.gov.au/statistics/people/population/migrationaustralia/latestrelease#:~:text=For%20the%20year%20ending%2030%20June%202020%3A%201,a%20decrease%20of%208.7%25%20from%20the%20previous%20year (dostęp: 20.10.2024).
The Australian Children’s Education & Care Quality Authority (ACECQA).
https://www.acecqa.gov.au/qualifications/requirements/children-preschool-age-or-under (dostęp: 20.10.2024).
Australian Professional Standards for Teachers. Melbourne: Australian Institute for Teaching and School Leadership, 2022. https://www.aitsl.edu.au/docs/
default-source/national-policy-framework/australian-professional-standards-for-teachers.pdf (dostęp: 15.10.2024).
Dachyshyn, D., Kirova, A. 2011. „Classroom Challenges in Developing an Intercultural Early Learning Program for Refugee Children”. Alberta Journal of Educational Research 57(2): 220–233. https://doi.org/10.11575/ajer.v57i2.55478.
Global Learning and Engagement Intercultural Capability units. Supporting Victorianteachers. https://arc.educationapps.vic.gov.au/learning/resource/M5NQPN?fuse=1 (dostęp: 10.11.2024).
Harmony Week. Austrialan Government. Department of Affairs. https://www.harmony.gov.au/get-involved/schools/lesson-plans (dostęp: 10.11.2024).
Janiszewska, A. 2017. „Polityka imigracyjna Australii”. Nauki Ekonomiczne w XXI wieku – Wyzwania, Dylematy, Perspektywy 498: 112–121. https://doi.org/10.15611/pn.2017.498.10.
Krakowiak, M. „Droga do wielokulturowości – polityka migracyjna Australii”. Biuletyn Migracyjny 33 (2012): 5–8.
Kusumawati, M., Hasanah, N. I. 2024. „Cultivating Moral Values and Diversity for Early Childhood: A Contextual Approach of Multicultural Education”.
Mu’adalah: Jurnal Studi Gender dan Anak 12(1): 27–38. https://doi.org/10.18592/muadalah.v12i1.12356.
Lesson Ideas for Teachers. Making Multicultural Australia. https://www.multiculturalaustralia.edu.au/lessons/index.php (dostęp: 10.11.2024).
Liddicoat, A. J. 2009. „Evolving Ideologies of the Intercultural in Australian Multicultural and Language Education Policy”. Journal of Multilingual and Multicultural Development 30(9): 189–203. https://doi.org/10.1080/01434630802369429.
Milner, D. Children & Race. Beverly Hills-London-New Delhi: Sage Publications, 1983.
Młynarczuk-Sokołowska, A. Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.
Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, K. 2012. „Bajki międzykulturowe – w poszukiwaniu rozwiązań metodycznych w obszarze edukacji międzykulturowejdzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”. Edukacja Międzykulturowa 1: 131–143. https://doi.org/10.15804/em.2012.07.
Nikawanti, G. 2017. „Multicultural Education for Early Childhood”. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR) 58: 228–232. https://doi.org/10.2991/icece-16.2017.40.
Premier, J. A., Miller, J. „Preparing Pre-service Teachers for Multicultural Classrooms”. Australian Journal of Teacher Education 35(2) (2010): 35–48.
Queensland kindergarten learning guideline. Nurturing confident and creative lifelong learners. 2024. https://www.qcaa.qld.edu.au/downloads/kindergarten/qklg_2024.pdf (dostęp: 15.11.2024).
Recchia, S. L., Shin, M. 2010. “<>: How pre-service early childhood students transform their conceptions of teaching and learning through an infant practicum”. Early Years 30(2): 135-145. https://doi.org/10.1080/09575141003648357
Twardzik, A. 2017. „Edukacja międzykulturowa w przedszkolu – raport z badań nauczycieli”. Kultura i Edukacja 3(121): 218–230. https://doi.org/10.15804/kie.2018.03.14.
Yapandi, Y. 2018. „The Socialization of Multicultural Values in Early Childhood for Kindergarten (TK) and Raudatul Atfal (RA) Teachers in Pontianak”.
Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UNTAN 1(3): 71–84. https://doi.org/10.26418/jpkm.v1i3.49.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 73
Liczba cytowań: 0