http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Nauczyciel prowadzący w przedszkolu australijskim – refleks je nie tylko pedagogiczne
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczyciel prowadzący w przedszkolu australijskim – refleks je nie tylko pedagogiczne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 48 Nr 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?) /
  4. ARTYKUŁY

Nauczyciel prowadzący w przedszkolu australijskim – refleks je nie tylko pedagogiczne

Autor

  • Natalia Kostrzewa https://orcid.org/0009-0004-9678-9305

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.018

Słowa kluczowe

Australia, edukacja, nauczyciel, wielokulturowość, edukacja międzykulturowa

Abstrakt

Do Australii napływa coraz większa grupa imigrantów z całego świata, co sprawia, że kontynent ten staje się środowiskiem wielokulturowym, w którym różnorodność dostrzegamy na każdym kroku, również w placówkach edukacyjnych. Przybierają one postać miejsca, w którym spotykają się różne kultury, języki i tradycje, oraz wymagają od wszystkich członków społeczności
niezwykłej wrażliwości i otwartości na różnorodność. Celem artykułu jest przybliżenie doświadczeń nauczyciela pracującego w międzynarodowej grupie przedszkolnej w Australii. Autorka opisuje refleksje dotyczące codziennej rzeczywistości w pracy, skupiając się na przedstawieniu zagadnień związanych z funkcjonowaniem nauczyciela i dziecka w tak zróżnicowanym kulturowo środowisku.
Opisuje również ścieżkę, jaką trzeba przejść, by zostać nauczycielem w tutejszym przedszkolu, oraz wyjaśnia znaczenie wsparcia metodycznego, jakie otrzymuje w zakresie pracy z tak zróżnicowaną kulturowo grupą. Artykuł zawiera refleksje nad trudnościami, jakie mogą pojawić się w codziennej praktyce, ale również nad możliwościami rozwoju, oferowanymi przez pracę w grupie międzykulturowej w Australii.

Bibliografia

Abdullah, A. C. „Multicultural Education in Early Childhood: Issues and Challenges”. Journal of International Cooperation in Education 12(1) (2009): 159–175.

Agbenyega, J. 2012. „How We View Our Theoretical Competency: Early Childhood Pre-service Teachers’ Self-evaluation of a Professional Placement Experience”. Australasian Journal of Early Childhood 37(2): 141–147. https://doi.org/10.1177/183693911203700219.

Australian Bureau of Statistic. 2020. https://www.abs.gov.au/statistics/people/population/migrationaustralia/latestrelease#:~:text=For%20the%20year%20ending%2030%20June%202020%3A%201,a%20decrease%20of%208.7%25%20from%20the%20previous%20year (dostęp: 20.10.2024).

The Australian Children’s Education & Care Quality Authority (ACECQA).

https://www.acecqa.gov.au/qualifications/requirements/children-preschool-age-or-under (dostęp: 20.10.2024).

Australian Professional Standards for Teachers. Melbourne: Australian Institute for Teaching and School Leadership, 2022. https://www.aitsl.edu.au/docs/

default-source/national-policy-framework/australian-professional-standards-for-teachers.pdf (dostęp: 15.10.2024).

Dachyshyn, D., Kirova, A. 2011. „Classroom Challenges in Developing an Intercultural Early Learning Program for Refugee Children”. Alberta Journal of Educational Research 57(2): 220–233. https://doi.org/10.11575/ajer.v57i2.55478.

Global Learning and Engagement Intercultural Capability units. Supporting Victorianteachers. https://arc.educationapps.vic.gov.au/learning/resource/M5NQPN?fuse=1 (dostęp: 10.11.2024).

Harmony Week. Austrialan Government. Department of Affairs. https://www.harmony.gov.au/get-involved/schools/lesson-plans (dostęp: 10.11.2024).

Janiszewska, A. 2017. „Polityka imigracyjna Australii”. Nauki Ekonomiczne w XXI wieku – Wyzwania, Dylematy, Perspektywy 498: 112–121. https://doi.org/10.15611/pn.2017.498.10.

Krakowiak, M. „Droga do wielokulturowości – polityka migracyjna Australii”. Biuletyn Migracyjny 33 (2012): 5–8.

Kusumawati, M., Hasanah, N. I. 2024. „Cultivating Moral Values and Diversity for Early Childhood: A Contextual Approach of Multicultural Education”.

Mu’adalah: Jurnal Studi Gender dan Anak 12(1): 27–38. https://doi.org/10.18592/muadalah.v12i1.12356.

Lesson Ideas for Teachers. Making Multicultural Australia. https://www.multiculturalaustralia.edu.au/lessons/index.php (dostęp: 10.11.2024).

Liddicoat, A. J. 2009. „Evolving Ideologies of the Intercultural in Australian Multicultural and Language Education Policy”. Journal of Multilingual and Multicultural Development 30(9): 189–203. https://doi.org/10.1080/01434630802369429.

Milner, D. Children & Race. Beverly Hills-London-New Delhi: Sage Publications, 1983.

Młynarczuk-Sokołowska, A. Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.

Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, K. 2012. „Bajki międzykulturowe – w poszukiwaniu rozwiązań metodycznych w obszarze edukacji międzykulturowejdzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”. Edukacja Międzykulturowa 1: 131–143. https://doi.org/10.15804/em.2012.07.

Nikawanti, G. 2017. „Multicultural Education for Early Childhood”. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR) 58: 228–232. https://doi.org/10.2991/icece-16.2017.40.

Premier, J. A., Miller, J. „Preparing Pre-service Teachers for Multicultural Classrooms”. Australian Journal of Teacher Education 35(2) (2010): 35–48.

Queensland kindergarten learning guideline. Nurturing confident and creative lifelong learners. 2024. https://www.qcaa.qld.edu.au/downloads/kindergarten/qklg_2024.pdf (dostęp: 15.11.2024).

Recchia, S. L., Shin, M. 2010. “<>: How pre-service early childhood students transform their conceptions of teaching and learning through an infant practicum”. Early Years 30(2): 135-145. https://doi.org/10.1080/09575141003648357

Twardzik, A. 2017. „Edukacja międzykulturowa w przedszkolu – raport z badań nauczycieli”. Kultura i Edukacja 3(121): 218–230. https://doi.org/10.15804/kie.2018.03.14.

Yapandi, Y. 2018. „The Socialization of Multicultural Values in Early Childhood for Kindergarten (TK) and Raudatul Atfal (RA) Teachers in Pontianak”.

Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UNTAN 1(3): 71–84. https://doi.org/10.26418/jpkm.v1i3.49.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-03-29

Jak cytować

1.
KOSTRZEWA, Natalia. Nauczyciel prowadzący w przedszkolu australijskim – refleks je nie tylko pedagogiczne. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 29 marzec 2025, T. 48, nr 2, s. 103–122. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 48 Nr 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?)

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 73
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Australia, edukacja, nauczyciel, wielokulturowość, edukacja międzykulturowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa