http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

O peerelowskim projekcie Nowego Śląsk a i jego konsekwencjach dla człowieka
  • Strona domowa
  • /
  • O peerelowskim projekcie Nowego Śląsk a i jego konsekwencjach dla człowieka
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 48 Nr 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?) /
  4. ARTYKUŁY

O peerelowskim projekcie Nowego Śląsk a i jego konsekwencjach dla człowieka

Autor

  • Gabriela Piechaczek-Ogierman Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0003-4425-7732

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.015

Słowa kluczowe

Nowy Śląsk,, polityczna propaganda,, plany gospodarcze, wytwarzanie siły roboczej

Abstrakt

Niniejsza publikacja odsłania kolejne wątki moich badań prowadzonych w środowisku postindustrialnym. Zaprezentowane w artykule wyniki badań ukazują społeczno-kulturowe implikacje związane z „budową” Nowego Śląska w okresie państwowego socjalizmu. W tym okresie kluczową rolę odgrywały centralnie sterowane plany gospodarcze i związane z nimi działania propagandowo-polityczne włączające nowych mieszkańców tego regionu w ramy socjalistycznego projektu. Na przykładzie narracji seniorów (uczestników badań) – przytoczonych słów, zdarzeń, sposobu widzenia i mówienia o świecie – podjęłam próbę
rekonstrukcji wybranych obszarów ich życia. Przeprowadzone w perspektywie pedagogicznej analizy i interpretacje wybranych wątków badań – związanych z realizowaną przez władze partyjne działalnością werbunkową, propagandowo-wychowawczą i manipulacyjną – dają szerszy wgląd w zjawiska i procesy, które miały fundamentalne znaczenie dla człowieka i świata jego egzystencji.

Bibliografia

Assorodobraj, N. Początki klasy robotniczej. Problem rąk roboczych w przemyśle polskim epoki stanisławowskiej. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, 1946.

Cyboran, B. Animacja w systemie zależności instytucjonalnych. Uwarunkowania rozwoju animacji społeczno-kulturalnej na tle polskiej polityki kulturalnej po 1989 roku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.

Dawid, A. „Październik ’56”. W: Śląsk w Polsce Ludowej. Przełomy i zwroty, t. 1, red. A. Dziurok, B. Link, 91–112. Katowice–Opole: Instytut Pamięci Narodowej, Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,Państwowy Instytut Naukowy, Instytut Śląski w Opolu, 2016.

Dziuba, A. „Marian Baryła „Bartek” (1899/1900–1970): organizator Polskiej Partii Robotniczej w województwie śląskim”. W: Górny Śląsk w Polsce Ludowej. Przywódcy – bohaterowie – wrogowie, t.2, red. A. Dziurok, B. Link, 19–34. Katowice–Opole: Instytut Pamięci Narodowej, Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Państwowy Instytut Naukowy, Instytut Śląski w Opolu, 2017.

Foucault, M. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2009.

Frużyński, A. Zarys dziejów górnictwa węgla kamiennego w Polsce. Zabrze: Muzeum Górnictwa Węglowego, 2012.

Jabłońska, B. 2006. „Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne”. Przegląd Socjologii Jakościowej 2(1): 53–67. https://doi.org/10.18778/1733-8069.2.1.01.

Kożyczkowska, A. Kaszubszczyzna. Pedagogicznie o języku i tożsamości. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019.

Maslow, A. Motywacja i osobowość. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1990. Nasze Problemy 16 (1974); 16 (1977); 15 (1978).

Piechaczek-Ogierman, G. 2020. „Tożsamość i jej biograficzne (re)konstrukcje: przyczynek do badań nad śląskością”. Acta Universitatis Nocolai

Copernici. Pedagogika 40(2): 87–121. https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2020.013.

Piechaczek-Ogierman, G. 2022a. „O (nie)zakorzenieniu w śląskości. Nowy Śląsk jako przestrzeń tworzenia się biografii”. Edukacja Międzykulturowa 17(2): 31–42. https://doi.org/10.15804/em.2022.02.02.

Piechaczek-Ogierman, G. 2022b. „O (nie)zakorzenieniu w śląskości: biograficzna (re)konstrukcja tożsamości. Przyczynek do dyskusji nad wyobrażoną wspólnotą Nowych Ślązaków”. Acta Universitatis Nocolai Copernici. Pedagogika 43(1): 99–134. https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.006.

Piecha-van Schagen, B., Rygus, P. „Górniczy czas pracy”. W: Czas wolny górników kopalń węgla kamiennego na Górnym Śląsku, red. D. Świtała-Trybek, B. Piecha-van Schagen, 15–23. Zabrze: Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, 2019.

Szkudlarek, T. „Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania 13(317) (1997): 167–199.

Szlachta, D. Górny Śląsk i Zagłębie Dąbrowskie w PRL – propaganda i rzeczywistość, 2024. https://przystanekhistoria.pl/pa2/teksty/101913,Gorny-Slaski-Zaglebie-Dabrowskie-w-PRL-propaganda-i-rzeczywistosc.html (dostęp:

5.05.2024).

Tischner, J. Etyka solidarności oraz homo sovieticus. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2018.

Tischner, J. Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2011.

Toffler, A. Trzecia fala. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985.

Tracz, B. „Czas wolny w okresie PRL”. W: Czas wolny górników kopalń węgla kamiennego na Górnym Śląsku, red. D. Świtała-Trybek, B. Piecha-van Schagen, 155–194. Zabrze: Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, 2019.

Uchwała Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 12 kwietnia 1973 roku o zadaniach narodu i państwa w wychowaniu młodzieży i jej udziale w budowie socjalistycznej Polski. https://www.prawo.pl/akty/m--p-1973-18-110,16818343.html (dostęp: 10.01.2024).

Zalega, D. Śląsk zbuntowany. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2019.

Zapart, J. Polityka mieszkaniowa w Polsce. Zarys przemian. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, 1999.

Żarnowski, J. „Robotnicy w Polsce Ludowej”. Dzieje Najnowsze 1 (2002): 29–46.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-03-29

Jak cytować

1.
PIECHACZEK-OGIERMAN, Gabriela. O peerelowskim projekcie Nowego Śląsk a i jego konsekwencjach dla człowieka. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 29 marzec 2025, T. 48, nr 2, s. 31–60. [udostępniono 19.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 48 Nr 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?)

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 62
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Nowy Śląsk,, polityczna propaganda,, plany gospodarcze, wytwarzanie siły roboczej
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa