http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Nauczycielstwo jako zadanie biograficzne. Refleksje młodej badaczki
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczycielstwo jako zadanie biograficzne. Refleksje młodej badaczki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Nauczycielstwo jako zadanie biograficzne. Refleksje młodej badaczki

Autor

  • Florentyna Gracz Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0009-0009-1789-5932

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.006

Słowa kluczowe

teacher, identity, school, biographical task

Abstrakt

Celem artykułu jest rozpoznanie warunków konstruowania tożsamości człowieka dorosłego pracującego jako nauczyciel. Człowiek rozwija się poprzez pracę i czerpie z tego radość. Aby człowiek mógł czuć radość z wykonywanej pracy, musi mieć świadomość, że dzieła i działania, które podejmuje, przynoszą satysfakcję i zaspokajają potrzeby odbiorców tych dzieł czy działań.
Zadowolenie z pracy związane jest wobec tego z kontaktem z drugim człowiekiem oraz spełnieniem się poprzez zaspokojenie potrzeb innych. Praca nauczyciela polega na kontakcie z drugim człowiekiem. Nauczyciel może czerpać radość z kontaktu z rodzicem, dzieckiem, współpracownikami i czerpać satysfakcję z zadowolenia okazywanego przez członków społeczności szkolnej (współpracowników, przełożonych, rodziców uczniów i uczniów). Wywód oparty jest na badaniu fenomenologicznym. Materiał empiryczny został pozyskany w wyniku badań biograficzno-narracyjnych zrealizowanych w okresie od sierpnia do września 2023 roku. Łącznie przeprowadzono trzy wywiady z jedną rozmówczynią – nauczycielką. Analiza strukturalna pozwoliła na
(re)konstrukcję warunków tworzących tożsamość nauczyciela.

Bibliografia

Ablewicz, K. „Metoda fenomenologiczna w badaniach pedagogicznych i kształceniu pedagogów (ujęcie metodyczne)”. The Phenomenological

Method in Pedagogical Research and Educating Teachers (A Methodical Approach) (2013): 146–158.

Alheit, P. „Teorie biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 4(72) (2015): 23–36.

Anasz, W. Antropologia filozoficzna. Zarys zagadnień dydaktycznych. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1989.

Chutorański, M. Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020.

Dewey, J. Doświadczenie i edukacja. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza, 2014.

Dewey, J. Moje pedagogiczne credo. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2005.

Fromm, E. Mieć czy być. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2009.

Herbart, J. F. Pisma pedagogiczne. Kraków: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1967.

Kaczmarek, S. Rozważania o życiu ludzkim. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1977.

Kaźmierska, K. 2019. „Badania biograficzne – metoda, etyka, praktyka”. Przegląd Socjologii Jakościowej 15(2): 6–10. http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.01.http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume46/PSJ_15_2.pdf (dostęp: 15.04.2023.

Kaźmierska, K. „Badania biograficzne w naukach społecznych”. Przegląd Socjologii Jakościowej 9(4) (2013): 6–10. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume24/PSJ_9_4_Kazmierska.pdf (dostęp: 15.04.2023).

Majka, J. Rozważania o etyce pracy. Wrocław: Księgarnia Archidiecezjalna, 1986.

Nikitorowicz, J. „Kreowanie tożsamości dziecka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo”. W: Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, t. 1: Telewizja i inne mass media w życiu dziecka – wyzwaniem dla edukacji medialnej, red. J. Izdebska, T. Sosnowski, 15–26. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2005.

Ostasz, L. Byt ludzki. Antropologia filozoficzna. Kraków: Wydawnictwo Tasso,1994.

Schütz, A. „Symbol, rzeczywistość i społeczeństwo”. W: A. Schütz, O wielości światów: szkice z socjologii fenomenologicznej, 57–109. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, 2008.

Stępkowski, D. Pedagogika ogólna i religia. (Re)konstrukcja zapomnianego wątku na podstawie teorii Johanna F. Herbarta i Friedricha D. E. Schleiermachera. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, 2010.

Suchodolski, B. Kim jest człowiek. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1974.

Sujak, E. Życie jako zadanie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1978.

Valeeva, L. „Janusz Korczak i John Dewey: prawa dziecka w świecie dorosłych”. W: Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie, red. B. Smolińska-Theiss, 89–98. Warszawa, 2013.

Włodarczyk, E. „Kultura”. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, red. J. Pilch, 950–959. Warszawa, 2003.

Wolter, E. „Nowe wychowanie”. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 18(4)(2014): 36–49.

Wyszyński, S. Duch pracy ludzkiej. Myśli o wartości pracy. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha, 1957.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-02-18

Jak cytować

1.
GRACZ, Florentyna. Nauczycielstwo jako zadanie biograficzne. Refleksje młodej badaczki. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 18 luty 2025, T. 47, nr 1, s. 121–140. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 115
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

teacher, identity, school, biographical task
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa