Nauczycielstwo jako zadanie biograficzne. Refleksje młodej badaczki
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.006Słowa kluczowe
teacher, identity, school, biographical taskAbstrakt
Celem artykułu jest rozpoznanie warunków konstruowania tożsamości człowieka dorosłego pracującego jako nauczyciel. Człowiek rozwija się poprzez pracę i czerpie z tego radość. Aby człowiek mógł czuć radość z wykonywanej pracy, musi mieć świadomość, że dzieła i działania, które podejmuje, przynoszą satysfakcję i zaspokajają potrzeby odbiorców tych dzieł czy działań.
Zadowolenie z pracy związane jest wobec tego z kontaktem z drugim człowiekiem oraz spełnieniem się poprzez zaspokojenie potrzeb innych. Praca nauczyciela polega na kontakcie z drugim człowiekiem. Nauczyciel może czerpać radość z kontaktu z rodzicem, dzieckiem, współpracownikami i czerpać satysfakcję z zadowolenia okazywanego przez członków społeczności szkolnej (współpracowników, przełożonych, rodziców uczniów i uczniów). Wywód oparty jest na badaniu fenomenologicznym. Materiał empiryczny został pozyskany w wyniku badań biograficzno-narracyjnych zrealizowanych w okresie od sierpnia do września 2023 roku. Łącznie przeprowadzono trzy wywiady z jedną rozmówczynią – nauczycielką. Analiza strukturalna pozwoliła na
(re)konstrukcję warunków tworzących tożsamość nauczyciela.
Bibliografia
Ablewicz, K. „Metoda fenomenologiczna w badaniach pedagogicznych i kształceniu pedagogów (ujęcie metodyczne)”. The Phenomenological
Method in Pedagogical Research and Educating Teachers (A Methodical Approach) (2013): 146–158.
Alheit, P. „Teorie biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 4(72) (2015): 23–36.
Anasz, W. Antropologia filozoficzna. Zarys zagadnień dydaktycznych. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1989.
Chutorański, M. Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020.
Dewey, J. Doświadczenie i edukacja. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza, 2014.
Dewey, J. Moje pedagogiczne credo. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2005.
Fromm, E. Mieć czy być. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2009.
Herbart, J. F. Pisma pedagogiczne. Kraków: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1967.
Kaczmarek, S. Rozważania o życiu ludzkim. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1977.
Kaźmierska, K. 2019. „Badania biograficzne – metoda, etyka, praktyka”. Przegląd Socjologii Jakościowej 15(2): 6–10. http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.01.http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume46/PSJ_15_2.pdf (dostęp: 15.04.2023.
Kaźmierska, K. „Badania biograficzne w naukach społecznych”. Przegląd Socjologii Jakościowej 9(4) (2013): 6–10. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume24/PSJ_9_4_Kazmierska.pdf (dostęp: 15.04.2023).
Majka, J. Rozważania o etyce pracy. Wrocław: Księgarnia Archidiecezjalna, 1986.
Nikitorowicz, J. „Kreowanie tożsamości dziecka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo”. W: Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, t. 1: Telewizja i inne mass media w życiu dziecka – wyzwaniem dla edukacji medialnej, red. J. Izdebska, T. Sosnowski, 15–26. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2005.
Ostasz, L. Byt ludzki. Antropologia filozoficzna. Kraków: Wydawnictwo Tasso,1994.
Schütz, A. „Symbol, rzeczywistość i społeczeństwo”. W: A. Schütz, O wielości światów: szkice z socjologii fenomenologicznej, 57–109. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, 2008.
Stępkowski, D. Pedagogika ogólna i religia. (Re)konstrukcja zapomnianego wątku na podstawie teorii Johanna F. Herbarta i Friedricha D. E. Schleiermachera. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, 2010.
Suchodolski, B. Kim jest człowiek. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1974.
Sujak, E. Życie jako zadanie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1978.
Valeeva, L. „Janusz Korczak i John Dewey: prawa dziecka w świecie dorosłych”. W: Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie, red. B. Smolińska-Theiss, 89–98. Warszawa, 2013.
Włodarczyk, E. „Kultura”. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, red. J. Pilch, 950–959. Warszawa, 2003.
Wolter, E. „Nowe wychowanie”. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 18(4)(2014): 36–49.
Wyszyński, S. Duch pracy ludzkiej. Myśli o wartości pracy. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha, 1957.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 115
Liczba cytowań: 0