DZIECIĘCA METEOROLOGIA. EWOLUCJA SPOSOBU OCENIANIA STANU POGODY U DZIECI 6- I 9-LETNICH
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.020Słowa kluczowe
ocena stanu pogody, kodowanie, obrazki-symbole, dzieci 6-letnie, dzieci 9-letnie, tęcza, opadyAbstrakt
Umiejętność oceny i kodowania stanu pogody należy do elementów dbania o własne bezpieczeństwo. W artykule przedstawiono zmiany, jakie zachodzą w sposobie dokonywania tej oceny i traktowania przez dzieci kończących przedszkole i uczniów klasy III obrazków stanów pogodowych. Ustalono, że młodsze dzieci traktują obrazki stanów pogody jako elementy rysunku, a pogodę za oknem oceniają za pomocą listy pytań, podczas gdy uczniowie szkolni obrazki stanów pogody traktują jako symbole, a oceny pogody dokonują na podstawie wnioskowania ze stanów rzeczy. Podczas analizy zwrócono uwagę na budowane przez dzieci własne symbole oraz konsekwencję we wskazywaniu zjawisk współtowarzyszących opadom i tęczy. Artykuł zawiera odniesienia do praktyki pedagogicznej.
Bibliografia
Åkerblom, Annika, Daniela Součková, Niklas Pramling. 2019. „Preschool Children’s Conceptions of Water, Molecule, and Chemistry before and after Participating in a Playfully Dramatized Early Childhood Education Activity”.Cultural Studies of Science Education 14: 879–895. https://doi.org/10.1007/s11422-018-9894-9.
Ahi, Berat. „The World of Plants in Children’s Drawings: Color Preferences and the Effect of Age and Gender on These Preferences”. Journal of Baltic Science Education 16 (2017): 32–42.
Bar, Varda, I. Galili. 1994. „Stages of Children’s Views about Evaporation”. International Journal of Science Education 16: 157–174. https://doi.
org/10.1080/0950069940160205.
Ben-zvi-Assarf, Orif, Nir Orion. „A Study of Junior High Students’ Perceptions of the Water Cycle”. Journal of Geoscience Education 53 (2005): 366–373.
Budniak, Alina. Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2009.
Cardak, Osman. „Science Student’s Misconception of the Water Cycle According to Their Drawings”. Journal of Applied Sciences 9 (2009): 865–873.
Chałas, Krystyna. Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości. Kielce–Lublin: Wydawnictwo Jedność, 2011.
DeLoache, Judy S. „Early Understanding and Use of Symbols: The Model Model”. Current Directions in Psychological Science 4 (1995): 109–113.
Elbanowska, Stefania, Joanna Kośmalowa. Tajemnice wody. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1987.
Fragkiadaki, Glykeria, Konstantinos Ravanis. „Preschool Children’s Mental Representations of Clouds”. Journal of Baltic Science Education 14 (2015): 267–274.
Gowda, M.V. Rajeev, Jeffrey C. Fox, Robin D. Magelky. 1997. „Students’ Understanding of Climate Change: Insights for Scientists and Educators”. Bulletin of the American Meteorological Society 78: 2232–2240. https://doi.org/10.1175/1520-0477-78.10.2232.
Grabowski, Wojciech. 2017. Wykład pt. Fizyka chmur – awangarda meteorologii i klimatologii, Uniwersytet Warszawski. https://www.youtube.com/watch?v=YMq8Diu5608 (dostęp: 20.04.2021).
Guz, Sabina. „Rozumienie zjawisk przyrody nieożywionej przez dzieci sześcioletnie”. Wychowanie w Przedszkolu 6 (1993): 323–329.
Henriques, Laura. 2002. „Children’s Ideas About Weather: A Review of the Literature”. School Science and Mathematics 102: 202–15. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb18143.x.
Hornowski, Bolesław. Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku postaci ludzkiej. Warszawa: Wydawnictwo Ossolineum,1982.
Jelinek, Jan Amos. 2022. „Dziecięca meteorologia. Rozumienie przez dzieci zjawisk pogodowych w różnych częściach świata”. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 17: 25–38. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1764.02.
Kambouri-Danos, Maria, Konstantinos Ravanis, Alain Jameau, Jean-MarieBoilevin. 2019. „Precursor Models and Early Years Science Learning:
A Case Study Related to the Water State Changes”. Early Childhood Education Journal 47: 475–488. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00937-5.
Kampeza, Maria, Alice Delserieys. „Acknowledging Drawing as a Mediating System for Young Children’s Ideas Concerning Change of State of Matter”. Review of Science, Mathematics and Ict Education 12 (2020): 105–124.
Kikas, Eve. 2010. „Children’s Thinking. Clouds, Rain, and Rainbow in Children’s Explanations”. Folklore: Electronic Journal of Folklore 44: 113–130. https://doi.org/10.7592/FEJF2010.44.kikas.
Lee, Katharine, Nathalia Gjersoe, Saffron O’Neill, Julie Barnett. 2020. „Youth Perceptions of Climate Change: A Narrative Synthesis”. WIREs Climate Change 11. https://doi.org/10.1002/wcc.641.
Malleus, Elina, Eve Kikas, Tiivi Marken. 2017. „Kindergarten and Primary School Children’s Everyday, Synthetic, and Scientific Concepts of Clouds and Rainfall”. Research in Science Education 47: 539–558. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9516-z.
Piaget, Jean. Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, 1966.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. 2017 poz. 356.
Saçkes, Mesut, Lucia M. Flevares, Kathy Cabe Trundle. 2010. „Four- to Six-Year-Old Children’s Conceptions of the Mechanism of Rainfall”. Early
Childhood Research Quarterly 25: 536–546. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2010.01.001.
Savva, Stavros. „Year 3 to Year 5 Children’s Conceptual Understanding of the Mechanism of Rainfall: A Comparative Analysis”. Ikastorratza. e-Revista de Didáctica 14 (2014): 1–13.
Shepardson, Daniel P., Dev Niyogi, Anita Roychoudhury, Andrew Hirsch. 2012. „Conceptualizing Climate Change in the Context of a Climate System: Implications for Climate and Environmental Education”. Environmental Education Research 18: 323–352. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.622839.
Such, Jan. Wstęp do metodologii ogólnej nauk. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1973.
Szuman, Stefan. Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa: WSiP, 1990.
Villarroel, José, Iker Ros. 2013. „Young Children’s Conceptions of Rainfall: A Study of Their Oral and Pictorial Explanations”. International Education Studies 6. https://doi.org/10.5539/ies.v6n8p1.
Vinisha, K., Jayashree Ramadas. 2013. „Visual Representations of the Water Cycle in Science Textbooks”. Contemporary Education Dialogue 10: 7–36. https://doi.org/10.1177/0973184912465157.
Zalewska, Marina M. „Strategie badań psychologicznych oparte na rozumowaniu indukcyjnym i dedukcyjnym”. W: Metodologia i metody badań psychologicznych, red. Kazimierz Czarnecki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1980.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 247
Liczba cytowań: 0