http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

DZIECIĘCA METEOROLOGIA. EWOLUCJA SPOSOBU OCENIANIA STANU POGODY U DZIECI 6- I 9-LETNICH
  • Strona domowa
  • /
  • DZIECIĘCA METEOROLOGIA. EWOLUCJA SPOSOBU OCENIANIA STANU POGODY U DZIECI 6- I 9-LETNICH
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

DZIECIĘCA METEOROLOGIA. EWOLUCJA SPOSOBU OCENIANIA STANU POGODY U DZIECI 6- I 9-LETNICH

Autor

  • Jan Amos Jelinek https://orcid.org/0000-0002-9844-6013

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.020

Słowa kluczowe

ocena stanu pogody, kodowanie, obrazki-symbole, dzieci 6-letnie, dzieci 9-letnie, tęcza, opady

Abstrakt

Umiejętność oceny i kodowania stanu pogody należy do elementów dbania o własne bezpieczeństwo. W artykule przedstawiono zmiany, jakie zachodzą w sposobie dokonywania tej oceny i traktowania przez dzieci kończących przedszkole i uczniów klasy III obrazków stanów pogodowych. Ustalono, że młodsze dzieci traktują obrazki stanów pogody jako elementy rysunku, a pogodę za oknem oceniają za pomocą listy pytań, podczas gdy uczniowie szkolni obrazki stanów pogody traktują jako symbole, a oceny pogody dokonują na podstawie wnioskowania ze stanów rzeczy. Podczas analizy zwrócono uwagę na budowane przez dzieci własne symbole oraz konsekwencję we wskazywaniu zjawisk współtowarzyszących opadom i tęczy. Artykuł zawiera odniesienia do praktyki pedagogicznej.

Bibliografia

Åkerblom, Annika, Daniela Součková, Niklas Pramling. 2019. „Preschool Children’s Conceptions of Water, Molecule, and Chemistry before and after Participating in a Playfully Dramatized Early Childhood Education Activity”.Cultural Studies of Science Education 14: 879–895. https://doi.org/10.1007/s11422-018-9894-9.

Ahi, Berat. „The World of Plants in Children’s Drawings: Color Preferences and the Effect of Age and Gender on These Preferences”. Journal of Baltic Science Education 16 (2017): 32–42.

Bar, Varda, I. Galili. 1994. „Stages of Children’s Views about Evaporation”. International Journal of Science Education 16: 157–174. https://doi.

org/10.1080/0950069940160205.

Ben-zvi-Assarf, Orif, Nir Orion. „A Study of Junior High Students’ Perceptions of the Water Cycle”. Journal of Geoscience Education 53 (2005): 366–373.

Budniak, Alina. Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2009.

Cardak, Osman. „Science Student’s Misconception of the Water Cycle According to Their Drawings”. Journal of Applied Sciences 9 (2009): 865–873.

Chałas, Krystyna. Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości. Kielce–Lublin: Wydawnictwo Jedność, 2011.

DeLoache, Judy S. „Early Understanding and Use of Symbols: The Model Model”. Current Directions in Psychological Science 4 (1995): 109–113.

Elbanowska, Stefania, Joanna Kośmalowa. Tajemnice wody. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1987.

Fragkiadaki, Glykeria, Konstantinos Ravanis. „Preschool Children’s Mental Representations of Clouds”. Journal of Baltic Science Education 14 (2015): 267–274.

Gowda, M.V. Rajeev, Jeffrey C. Fox, Robin D. Magelky. 1997. „Students’ Understanding of Climate Change: Insights for Scientists and Educators”. Bulletin of the American Meteorological Society 78: 2232–2240. https://doi.org/10.1175/1520-0477-78.10.2232.

Grabowski, Wojciech. 2017. Wykład pt. Fizyka chmur – awangarda meteorologii i klimatologii, Uniwersytet Warszawski. https://www.youtube.com/watch?v=YMq8Diu5608 (dostęp: 20.04.2021).

Guz, Sabina. „Rozumienie zjawisk przyrody nieożywionej przez dzieci sześcioletnie”. Wychowanie w Przedszkolu 6 (1993): 323–329.

Henriques, Laura. 2002. „Children’s Ideas About Weather: A Review of the Literature”. School Science and Mathematics 102: 202–15. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb18143.x.

Hornowski, Bolesław. Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku postaci ludzkiej. Warszawa: Wydawnictwo Ossolineum,1982.

Jelinek, Jan Amos. 2022. „Dziecięca meteorologia. Rozumienie przez dzieci zjawisk pogodowych w różnych częściach świata”. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 17: 25–38. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1764.02.

Kambouri-Danos, Maria, Konstantinos Ravanis, Alain Jameau, Jean-MarieBoilevin. 2019. „Precursor Models and Early Years Science Learning:

A Case Study Related to the Water State Changes”. Early Childhood Education Journal 47: 475–488. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00937-5.

Kampeza, Maria, Alice Delserieys. „Acknowledging Drawing as a Mediating System for Young Children’s Ideas Concerning Change of State of Matter”. Review of Science, Mathematics and Ict Education 12 (2020): 105–124.

Kikas, Eve. 2010. „Children’s Thinking. Clouds, Rain, and Rainbow in Children’s Explanations”. Folklore: Electronic Journal of Folklore 44: 113–130. https://doi.org/10.7592/FEJF2010.44.kikas.

Lee, Katharine, Nathalia Gjersoe, Saffron O’Neill, Julie Barnett. 2020. „Youth Perceptions of Climate Change: A Narrative Synthesis”. WIREs Climate Change 11. https://doi.org/10.1002/wcc.641.

Malleus, Elina, Eve Kikas, Tiivi Marken. 2017. „Kindergarten and Primary School Children’s Everyday, Synthetic, and Scientific Concepts of Clouds and Rainfall”. Research in Science Education 47: 539–558. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9516-z.

Piaget, Jean. Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, 1966.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. 2017 poz. 356.

Saçkes, Mesut, Lucia M. Flevares, Kathy Cabe Trundle. 2010. „Four- to Six-Year-Old Children’s Conceptions of the Mechanism of Rainfall”. Early

Childhood Research Quarterly 25: 536–546. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2010.01.001.

Savva, Stavros. „Year 3 to Year 5 Children’s Conceptual Understanding of the Mechanism of Rainfall: A Comparative Analysis”. Ikastorratza. e-Revista de Didáctica 14 (2014): 1–13.

Shepardson, Daniel P., Dev Niyogi, Anita Roychoudhury, Andrew Hirsch. 2012. „Conceptualizing Climate Change in the Context of a Climate System: Implications for Climate and Environmental Education”. Environmental Education Research 18: 323–352. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.622839.

Such, Jan. Wstęp do metodologii ogólnej nauk. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1973.

Szuman, Stefan. Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa: WSiP, 1990.

Villarroel, José, Iker Ros. 2013. „Young Children’s Conceptions of Rainfall: A Study of Their Oral and Pictorial Explanations”. International Education Studies 6. https://doi.org/10.5539/ies.v6n8p1.

Vinisha, K., Jayashree Ramadas. 2013. „Visual Representations of the Water Cycle in Science Textbooks”. Contemporary Education Dialogue 10: 7–36. https://doi.org/10.1177/0973184912465157.

Zalewska, Marina M. „Strategie badań psychologicznych oparte na rozumowaniu indukcyjnym i dedukcyjnym”. W: Metodologia i metody badań psychologicznych, red. Kazimierz Czarnecki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1980.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-05-20

Jak cytować

1.
JELINEK, Jan Amos. DZIECIĘCA METEOROLOGIA. EWOLUCJA SPOSOBU OCENIANIA STANU POGODY U DZIECI 6- I 9-LETNICH. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 20 maj 2023, T. 44, nr 2, s. 199–217. [udostępniono 17.12.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.020.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 418
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

ocena stanu pogody, kodowanie, obrazki-symbole, dzieci 6-letnie, dzieci 9-letnie, tęcza, opady
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa