CZAS WOLNY W HIERARCHII WAŻNOŚCI DZIAŁAŃ DZIECI I MŁODZIEŻY W ŚWIECIE ICT – OPINIE UCZNIÓW I NAUCZYCIELI
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.018Słowa kluczowe
badania diagnostyczno-korelacyjne, korelacja opinii, kompetencje informacyjne, wykorzystywanie ICT, czas wolnyAbstrakt
W artykule przedstawiono fragment badań diagnostyczno-korelacyjnych o charakterze ilościowo-jakościowym, ustalających kompetencje informacyjne uczniów w zakresie wykorzystywania metod i narzędzi ICT. Podjęto w nim próbę odpowiedzi na pytanie o częstość korzystania przez dzieci i młodzież z ICT (hierarchię ważności działań) w obszarze pożytkowania czasu wolnego.
Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (ankietę i wywiad) oraz metody statystyczne. Zbadano 2510 uczniów i 1110 nauczycieli. Ustalono, że: 1) według zagregowanej hierarchii ważności działań spędzaniu czasu wolnego w cyberprzestrzeni uczniowie nadali najmniejszą wagę (miejsce piąte), a nauczyciele małą wagę (miejsce czwarte); 2) istnieje związek (korelacja: nikła, ujemna, negatywna – r –0,06) między opinią uczniów a spostrzeżeniami nauczycieli co do częstości korzystania przez dzieci i młodzież z instrumentów ICT w celu spędzaniu czasu wolnego; 3) obliczenia wykazały istotne różnice statystyczne między częstością korzystania przez dzieci i młodzież z ICT jako formy spędzania czasu wolnego a: płcią, etapem kształcenia, miejscem (środowiskiem)
nauki uczniów; 4) zauważalny jest niewielki rozdźwięk między opinią uczniów a nauczycieli, mało istotne „odseparowanie” świata dzieci i młodzieży („My”) od świata nauczycieli („Oni”).
Bibliografia
Babbie, Earl. Practice of Social Research. Boston: 14th ed. Cengage Learning, 2016.
Bailenson, Jeremy. Why Zoom Meetings Can Exhaust Us. 2020. https://www. wsj.com/articles/why-zoommeetings-can-exhaust-us-11585953336 (dostęp:13.09.2021).
Baron-Polańczyk, Eunika. My i Oni. Uczniowie wobec nowych trendów ICT. Zielona Góra: Oficyna Wyd. UZ, 2018.
Baron-Polańczyk, Eunika. Reasons for Using ICT by Children and Adolescents in Their Daily Practice (Research Report). Zielona Góra: Oficyna Wyd. UZ, 2019.
Baron-Polańczyk, Eunika, Marta Czajkowska, Jacek Grotkiewicz. Photography as Visualisation of Students’ Leisure Time. Zielona Góra: Publishing House of the University of Zielona Góra, 2015.
Bauman, Zygmunt. Intimations of Postmodernity. London: Routledge, 2015.
Berdik, Chris. Future of Childhood: Revisiting the Potential Uses of Media in Children’s Education. The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop – The Report that Started It All. 2020. https://joanganzcooneycenter.org/wp-content/uploads/2020/03/jgcc_revisitingpotential.pdf (dostęp: 13.09.2021).
Chojak , Małgorzata. „Nowe technologie a rozwój procesów poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”. W: Nowe technologie w kształceniu, red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz, 85–98. Sosnowiec: „Humanitas”, 2015.
Czerepaniak-Walczak, Maria. „Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego”. W: Pedagogika społeczna, t. 2, red. Ewa Marynowicz-Hetka, 219–236. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
Czerepaniak-Walczak, Maria. „Pedagogika czasu wolnego: schole w szkole i poza szkołą”. W: Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne, red. Ryszard Winiarski, 200–235. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza Łośgraf – Wiesław Łoś, 2011.
Czerepaniak-Walczak, Maria. „Wychowanie do czasu wolnego. Poszukiwanie miejsca dla homo ludens w świecie homo faber”. W: Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 2, red. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak, 303–325. Gdańsk: GWP, 2007.
Daszykowska, Jadwiga, Roman Pelczar (red.). Czas wolny. Przeszłość – teraźniejszość– przyszłość. Stalowa Wola: KUL, 2009.
Denek, Kazimierz. Edukacja dziś – jutro. Żary: ŁWSH, 2006.
Donoso, Verónica, Jacek Pyżalski, Natalia Walter, Nike Retzmann, Agnieszka Iwanicka, Leen d’Haenens, Katarzyna Bartkowiak. Report on Interviews with Experts on Digital Skills in Schools and on the Labour Market. Leuven SKILLS, 2020.
Doucet, Armand, Deborah Netolicky, Koen Timmers, Francis Jim Tuscano.Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic: An Independent Report on Approaches to Distance Learning During COVID-19 School Closures.2020.https://issuu.com/educationinternational/docs/2020_research_covid-19_eng (dostęp: 13.09.2021).
D’Souza, Karen. Distance Learning Stokes Fears of Excessive Screen Time. EdSource, 2020.11.23. Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) – A Long--term Study of Children’s Brain Development and Health in the United States. National Institutes of Health. 2020. https://edsource.org/2020/distancelearning-stokes-fears-of-excessive-screen-time/644165 (dostęp: 13.09.2021).
Dyrdół, Tomasz. „Czas wolny dzieci i młodzieży w regionie leszczyńskim –wstępna diagnoza”. Scripta Comeniana Lesnensia 8 (2010): 55–68.
Ferguson, George A., Yoshio Takane. Statistical Analysis in Psychology and Education, tłum. Michał Zagrodzki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
Frankfort-Nachmias, Chava, David Nachmias, Jack DeWaard. Research Methods in the Social Sciences. New York: 8th ed. Worth Publishers, Macmillan Education Company, 2015.
Gabriel, Roland, Heinz-Peter Röhrs. Social Media. Potenziale, Trends, Chancen und Risiken. Berlin: Springer, 2017.
Góralski, Andrzej. Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN, 1987.
Guilford, Joy Paul. Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice, tłum. Józef Wojtyniak. Warszawa: PWE, 1964.
Gutkowska, Krystyna, Anna Murawska. „Zagospodarowanie czasu wolnego w miejskich i wiejskich gospodarstwach domowych”. Polityka Społeczna 8 (2011): 22–29.
Hanyga-Janczak, Patrycja. Czas wolny studentów. Komponenty i zagospodarowanie. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego, 2011.
Henson, Kenneth T. Curriculum Planning. Integrating Multiculturalism, Constructivism and Education Reform. Illinois: Waveland Press, Inc., 2015.
King, Bruce M., Edward W. Minium. Statystyka dla psychologów i pedagogów, tłum. Marzenna Zakrzewska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
Knopik, Tomasz. Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Levinson, Paul. New New Media. Boston: Pearson, 2013.
Martyka, Anna. „Czas wolny dzieci we współczesnych polskich miastach. Wprowadzenie do poszukiwań optymalnych rozwiązań przestrzennych”. Architektura. Czasopismo techniczne Politechniki Krakowskiej 29 (2012):105–120.
Miąso, Janusz. 2016. „Radykalne przeobrażenia komunikacyjne i edukacyjne w info- i technokracji – potrzeba wzmacniania realno-wirtualnego człowieka (model hybrydowy)”. Edukacja – Technika – Informatyka 4(18):243–250. http://dx.doi.org/10.15584/eti.2016.4.30.
Mroczkowska, Dorota (red.). Czas wolny: refleksje, dylematy, perspektywy.Warszawa: DIFIN, 2011.
Murphy, Kate. „Why Zoom is Terrible”. The New York Times. 2020.05.04.https://nyti.ms/35hnfN7 (dostęp: 13.09.2021).
Okoń, Wincenty. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: „Żak”, 2007.
Orłowska, Małgorzata, Roman Grzejszczak. Czas wolny. Niedoceniony instrument pracy socjalnej. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2011.
Orłowska, Małgorzata, Olga Khyzhna, Jacek J. Błeszyński. 2017. „Miejsce Internetu w budżecie czasu polskiego dziecka – perspektywa pedagogiczna”. Edukacja – Technika – Informatyka 1(19): 256–262. http://dx.doi.org/10.15584/eti.2017.1.35.
Pięta, Jan. Pedagogika czasu wolnego. Nowy Dwór Mazowiecki: Frel, 2014.
Pilch, Tadeusz, Teresa Bauman. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: „Żak”, 2010.
Ptaszek, Grzegorz, Grzegorz D. Stunża, Jacek Pyżalski, Maciej Dębski, Magdalena Bigaj. Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: GWP, 2020.
Rasfeld, Margret, Stephan Breidenbach. Schulen im Aufbruch. Eine Anstiftung. Münster: Kösel-Verlag, 2014.
Spitzer, Manfred. Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, tłum. Małgorzata Guzowska. Słupsk: Dobra Literatura, 2016.
Spitzer, Manfred. Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, tłum. Andrzej Lipiński. Słupsk: Dobra Literatura, 2013.
Van Deursn, Alexander, Jan Van Dijk. Digital Skills: Unlocking the Information Society. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
W sieci przeciętny polski nastolatek spędza 2,5 h dziennie. wPolityce.pl.http://wpolityce.pl/polityka/166396-w-sieci-przecietny-polski-nastolatekspedza-25-h-dziennie (dostęp: 13.09.2021).
Wrońska, Agnieszka, Rafał Lange. „Nastolatek jako użytkownik Internetu – społeczny wzorzec konsumpcji”. W: Nastolatki wobec Internetu, red. Maciej Tanaś, 15–26. Warszawa: NASK, 2016.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 431
Liczba cytowań: 0