CZAS WOLNY W HIERARCHII WAŻNOŚCI DZIAŁAŃ DZIECI I MŁODZIEŻY W ŚWIECIE ICT – OPINIE UCZNIÓW I NAUCZYCIELI
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.018Keywords
badania diagnostyczno-korelacyjne, korelacja opinii, kompetencje informacyjne, wykorzystywanie ICT, czas wolnyAbstract
The article presents a fragment of diagnostic-correlative research of a mixed character, identifying pupils’ information literacy in the use of ICT methods and tools. The author aims to answer the question defining the frequency of using ICT by children and adolescents (hierarchy of importance of activities) in the area of leisur e time spending. For this purpose, the method of diagnostic
survey (questionnaire and interview) and statistical methods were used. Together, 2510 pupils and 1110 teachers (in Poland) were involved. It was established that: 1) according to the aggregate hierarchy of the importance of activities, the students attached the least weight (fifth place) and the teachers low weight (fourth place) to the leisure time spending in the cyberspace;
2) there is a relationship (correlation: weak, negative – r –0,06) between the students’ and teachers’ opinions as to the frequency of using ICT instruments by children and adolescents in order to spend leisure time; 3) the calculations showed significant statistical differences between the frequency of using ICT by children and adolescents in the area of leisure time spending
and gender, the stage of education of students and the place (environment) of students’ learning; 4) there is a noticeable slight discrepancy between the opinions of students and teachers, the insignificant “separation” of the world of children and youth (“Us”) from the world of teachers (“Them”).
References
Babbie, Earl. Practice of Social Research. Boston: 14th ed. Cengage Learning, 2016.
Bailenson, Jeremy. Why Zoom Meetings Can Exhaust Us. 2020. https://www. wsj.com/articles/why-zoommeetings-can-exhaust-us-11585953336 (dostęp:13.09.2021).
Baron-Polańczyk, Eunika. My i Oni. Uczniowie wobec nowych trendów ICT. Zielona Góra: Oficyna Wyd. UZ, 2018.
Baron-Polańczyk, Eunika. Reasons for Using ICT by Children and Adolescents in Their Daily Practice (Research Report). Zielona Góra: Oficyna Wyd. UZ, 2019.
Baron-Polańczyk, Eunika, Marta Czajkowska, Jacek Grotkiewicz. Photography as Visualisation of Students’ Leisure Time. Zielona Góra: Publishing House of the University of Zielona Góra, 2015.
Bauman, Zygmunt. Intimations of Postmodernity. London: Routledge, 2015.
Berdik, Chris. Future of Childhood: Revisiting the Potential Uses of Media in Children’s Education. The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop – The Report that Started It All. 2020. https://joanganzcooneycenter.org/wp-content/uploads/2020/03/jgcc_revisitingpotential.pdf (dostęp: 13.09.2021).
Chojak , Małgorzata. „Nowe technologie a rozwój procesów poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”. W: Nowe technologie w kształceniu, red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz, 85–98. Sosnowiec: „Humanitas”, 2015.
Czerepaniak-Walczak, Maria. „Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego”. W: Pedagogika społeczna, t. 2, red. Ewa Marynowicz-Hetka, 219–236. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
Czerepaniak-Walczak, Maria. „Pedagogika czasu wolnego: schole w szkole i poza szkołą”. W: Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne, red. Ryszard Winiarski, 200–235. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza Łośgraf – Wiesław Łoś, 2011.
Czerepaniak-Walczak, Maria. „Wychowanie do czasu wolnego. Poszukiwanie miejsca dla homo ludens w świecie homo faber”. W: Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 2, red. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak, 303–325. Gdańsk: GWP, 2007.
Daszykowska, Jadwiga, Roman Pelczar (red.). Czas wolny. Przeszłość – teraźniejszość– przyszłość. Stalowa Wola: KUL, 2009.
Denek, Kazimierz. Edukacja dziś – jutro. Żary: ŁWSH, 2006.
Donoso, Verónica, Jacek Pyżalski, Natalia Walter, Nike Retzmann, Agnieszka Iwanicka, Leen d’Haenens, Katarzyna Bartkowiak. Report on Interviews with Experts on Digital Skills in Schools and on the Labour Market. Leuven SKILLS, 2020.
Doucet, Armand, Deborah Netolicky, Koen Timmers, Francis Jim Tuscano.Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic: An Independent Report on Approaches to Distance Learning During COVID-19 School Closures.2020.https://issuu.com/educationinternational/docs/2020_research_covid-19_eng (dostęp: 13.09.2021).
D’Souza, Karen. Distance Learning Stokes Fears of Excessive Screen Time. EdSource, 2020.11.23. Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) – A Long--term Study of Children’s Brain Development and Health in the United States. National Institutes of Health. 2020. https://edsource.org/2020/distancelearning-stokes-fears-of-excessive-screen-time/644165 (dostęp: 13.09.2021).
Dyrdół, Tomasz. „Czas wolny dzieci i młodzieży w regionie leszczyńskim –wstępna diagnoza”. Scripta Comeniana Lesnensia 8 (2010): 55–68.
Ferguson, George A., Yoshio Takane. Statistical Analysis in Psychology and Education, tłum. Michał Zagrodzki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
Frankfort-Nachmias, Chava, David Nachmias, Jack DeWaard. Research Methods in the Social Sciences. New York: 8th ed. Worth Publishers, Macmillan Education Company, 2015.
Gabriel, Roland, Heinz-Peter Röhrs. Social Media. Potenziale, Trends, Chancen und Risiken. Berlin: Springer, 2017.
Góralski, Andrzej. Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN, 1987.
Guilford, Joy Paul. Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice, tłum. Józef Wojtyniak. Warszawa: PWE, 1964.
Gutkowska, Krystyna, Anna Murawska. „Zagospodarowanie czasu wolnego w miejskich i wiejskich gospodarstwach domowych”. Polityka Społeczna 8 (2011): 22–29.
Hanyga-Janczak, Patrycja. Czas wolny studentów. Komponenty i zagospodarowanie. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego, 2011.
Henson, Kenneth T. Curriculum Planning. Integrating Multiculturalism, Constructivism and Education Reform. Illinois: Waveland Press, Inc., 2015.
King, Bruce M., Edward W. Minium. Statystyka dla psychologów i pedagogów, tłum. Marzenna Zakrzewska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
Knopik, Tomasz. Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Levinson, Paul. New New Media. Boston: Pearson, 2013.
Martyka, Anna. „Czas wolny dzieci we współczesnych polskich miastach. Wprowadzenie do poszukiwań optymalnych rozwiązań przestrzennych”. Architektura. Czasopismo techniczne Politechniki Krakowskiej 29 (2012):105–120.
Miąso, Janusz. 2016. „Radykalne przeobrażenia komunikacyjne i edukacyjne w info- i technokracji – potrzeba wzmacniania realno-wirtualnego człowieka (model hybrydowy)”. Edukacja – Technika – Informatyka 4(18):243–250. http://dx.doi.org/10.15584/eti.2016.4.30.
Mroczkowska, Dorota (red.). Czas wolny: refleksje, dylematy, perspektywy.Warszawa: DIFIN, 2011.
Murphy, Kate. „Why Zoom is Terrible”. The New York Times. 2020.05.04.https://nyti.ms/35hnfN7 (dostęp: 13.09.2021).
Okoń, Wincenty. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: „Żak”, 2007.
Orłowska, Małgorzata, Roman Grzejszczak. Czas wolny. Niedoceniony instrument pracy socjalnej. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2011.
Orłowska, Małgorzata, Olga Khyzhna, Jacek J. Błeszyński. 2017. „Miejsce Internetu w budżecie czasu polskiego dziecka – perspektywa pedagogiczna”. Edukacja – Technika – Informatyka 1(19): 256–262. http://dx.doi.org/10.15584/eti.2017.1.35.
Pięta, Jan. Pedagogika czasu wolnego. Nowy Dwór Mazowiecki: Frel, 2014.
Pilch, Tadeusz, Teresa Bauman. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: „Żak”, 2010.
Ptaszek, Grzegorz, Grzegorz D. Stunża, Jacek Pyżalski, Maciej Dębski, Magdalena Bigaj. Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: GWP, 2020.
Rasfeld, Margret, Stephan Breidenbach. Schulen im Aufbruch. Eine Anstiftung. Münster: Kösel-Verlag, 2014.
Spitzer, Manfred. Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, tłum. Małgorzata Guzowska. Słupsk: Dobra Literatura, 2016.
Spitzer, Manfred. Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, tłum. Andrzej Lipiński. Słupsk: Dobra Literatura, 2013.
Van Deursn, Alexander, Jan Van Dijk. Digital Skills: Unlocking the Information Society. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
W sieci przeciętny polski nastolatek spędza 2,5 h dziennie. wPolityce.pl.http://wpolityce.pl/polityka/166396-w-sieci-przecietny-polski-nastolatekspedza-25-h-dziennie (dostęp: 13.09.2021).
Wrońska, Agnieszka, Rafał Lange. „Nastolatek jako użytkownik Internetu – społeczny wzorzec konsumpcji”. W: Nastolatki wobec Internetu, red. Maciej Tanaś, 15–26. Warszawa: NASK, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 324
Number of citations: 0