http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Edukacja regionalna w opinii uczniów szkół podstawowych – komunikat z badań
  • Strona domowa
  • /
  • Edukacja regionalna w opinii uczniów szkół podstawowych – komunikat z badań
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA /
  4. ARTYKUŁY

Edukacja regionalna w opinii uczniów szkół podstawowych – komunikat z badań

Autor

  • Alina Szwarc https://orcid.org/0000-0002-3075-5872

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.005

Słowa kluczowe

region, edukacja regionalna, treści regionalne, podstawa programowa, szkoła

Abstrakt

W artykule poruszono zagadnienie edukacji regionalnej w kontekście jej roli i miejsca we współczesnej szkole. Celem opracowania jest prezentacja badań na ten temat przeprowadzonych wśród uczniów podlaskich szkół. Zarówno
uzyskane dane, jak i dostrzegane przez badaczy w ostatnich latach zaniedbania programowe wobec treści regionalnych powodują konieczność ponownego podjęcia dyskusji nad podstawowymi problemami i postulatami kształcenia
z zakresu edukacji regionalnej w polskim systemie edukacyjnym.

Bibliografia

Banach, Czesław. „Szkoła w reformie systemu edukacji – teoria i praktyka”. W: Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dziecka, red. Józef Kuźma, Janusz Morbitzer, 11–19. Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej,

Białous, Maciej, Łukasz Kiszkiel, Małgorzata Skowrońska, Katarzyna Sztop-Rutkowska. Edukacja kulturowa w województwie podlaskim. Raport skrócony. Białystok: Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku, 2016.

Denek, Kazimierz. „Wspieranie i doskonalenie reformy systemu edukacji”. Wychowanie na co Dzień 1 (2002): 4–12.

Dernowska, Urszula, Aleksandra Tłuściak-Deliowska. Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.

Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 1995.

Gołębniak, Bogusława D. „Szkoła wspomagająca rozwój”. W: Pedagogika – podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, t. 2, 98–122. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.

Jasińska-Kania, Aleksandra, Katarzyna M. Staszyńska (red.). Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej. Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, 2009.

Jasiński, Zenon, Józef Szymeczek (red.). Miejsce regionalizmu w zachowaniu dziedzictwa kulturowego. Cieszyn: Kongres Polaków w Republice Czeskiej, Opole: Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, 2017.

Józefowicz, Anna. „Region oraz edukacja regionalna w podstawach programowych wychowania przedszkolnego i szkoły podstawowej”. Ars inter Culturas 2 (2013): 105–117.

Kopińska, Violetta. „Zmiana polskich podstaw programowych kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji społecznych i obywatelskich. Analiza krytyczna”. Parezja 1 (2018): 132–154.

Kossak-Główczewski, Kazimierz. „Edukacja regionalna, wielokulturowa i międzykulturowa a pytanie o »prywatne i regionalne ojczyzny« – zarys problemu”. W: Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej, red. Jerzy Nikitorowicz, 54–65. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 1997.

Kożyczkowska, Adela, Kazimierz Kossak-Główczewski. „Kultura, język i edukacja kaszubska: gdańska szkoła badań nad kulturą i edukacją regionalną. Wybrane aspekty”. Edukacja Międzykulturowa 4 (2015): 317–325.

Misiejuk, Dorota. Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 2013.

Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy, 2019.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2020.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Nikitorowicz, Jerzy. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

Ogrodzka-Mazur, Ewa. „Dziecko i regionalizm”. Życie Szkoły 4 (2004): 3–11.

Ogrodzka-Mazur, Ewa. 2021. „Społeczne »zakotwiczanie« przejawiane przez młodych uczących się na pograniczu polsko-czeskim: poczucie spójności, odrębności i ciągłości”. Kultura i Edukacja 1: 11–33. https://doi.org/10.15804/kie.2021.01.01.

Olbrycht, Katarzyna. Edukacja kulturalna jako edukacja do wzrastania w człowieczeństwie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019.

Ornstein, Allan C., Francis P. Hunkis. Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998.

Petrykowski, Piotr. „Dziedzictwo kulturowe a miejsce i czas”. Studia Edukacyjne 28 (2013): 94–107.

Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Petrykowski, Piotr. Społeczno-kulturowe aspekty podstaw wychowania. Olsztyn: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP, 2005.

Poleszczuk, Jan, Katarzyna Sztop-Rutkowska, Łukasz Kiszkiel, Andrzej Klimczuk, Rafał J. Mejsak, Katarzyna Winiecka. Diagnoza partycypacji w kulturze w województwie podlaskim. Białystok, 2012.

Sobecki, Mirosław. 2018. „Wielowymiarowe poczucie tożsamości społeczno-kulturowej. Idea i badanie. Perspektywa pedagogiczna”. Kultura i Edukacja 3: 85–103. https://doi.org/10.15804/kie.2018.03.06.

Szwarc, Alina. 2014. „Rola i miejsce treści kulturowych w procesie kształcenia na przykładzie podlaskich gimnazjów”. Ars inter Culturas 3: 171–178. https://doi.org/10.34858/AIC.3.2014.51.

Szwarc, Alina. 2021. „Treści (między)kulturowe w procesie kształcenia przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – na podstawie analizy aktualnych podstaw programowych”. Edukacja Międzykulturowa 2: 379–393. https://doi.org/10.15804/em.2021.02.21.

Śliwerski, Bogusław. Edukacja (w) polityce: polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Impuls, 2015.

Walker, Decker F., Jonas F. Soltis. Program i cele kształcenia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997.

Wojnar, Irena. „Światowa dekada rozwoju kulturalnego – nowe propozycje dla edukacji”. W: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, red. Irena Wojnar, Jerzy Kubin, 129–149. Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”, 1998.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dz.U. z 1999 r. Nr 14, poz. 129. Załącznik nr 1 i 2.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. z 2017 r., poz. 356. Załącznik nr 2.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-02-24

Jak cytować

1.
SZWARC, Alina. Edukacja regionalna w opinii uczniów szkół podstawowych – komunikat z badań. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 24 luty 2023, T. 43, nr 1, s. 79–96. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 680
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

region, edukacja regionalna, treści regionalne, podstawa programowa, szkoła
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa