http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Problem tolerancji w edukacji międzykulturowej
  • Strona domowa
  • /
  • Problem tolerancji w edukacji międzykulturowej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA /
  4. ARTYKUŁY

Problem tolerancji w edukacji międzykulturowej

Autor

  • Józef Górniewicz https://orcid.org/0000-0003-1696-961X

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.003

Słowa kluczowe

tolerancja, edukacja międzykulturowa, dialog kultur, kompetencje międzykulturowe, komunikacja międzykulturowa

Abstrakt

W artykule omówiono znaczenie tolerancji w procesie edukacji międzykulturowej. Tolerancja jest wartością moralną i postawą. Jej kształtowanie stanowi zasadniczy cel w procesie wychowania formalnego i pozaformalnego. Zagadnienie tolerancji omówiono w odniesieniu do założeń ideowych edukacji międzykulturowej.

Bibliografia

Allport, Gordon. Osobowość i religia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1988.

Bandura, Albert. Teorie społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Brzeziński, Dariusz. „Źródła ksenofobii w pluralistycznym świecie”. Tekstualia – Polimpsesty Literackie, Artystyczne, Naukowe 2 (2007): 1–14.

Górniewicz, Józef. „Idea tolerancji w perspektywie pedagogicznej”. W: Edukacja: w stronę kluczowych wartości, red. Jerzy Górniewicz, 41–56. Olsztyn–Białystok: Centrum Badań Społecznych UWM, 2016.

Górniewicz, Józef. „Od pedagogiki kultury do pedagogiki refleksyjnej, czyli od Diltheya do Lenzena: pięć pokoleń niemieckich badaczy problematyki wychowawczej. Analiza z pozycji postpedagogicznych”. W: Pobrzeżne problemy współczesnej pedagogiki, red. Jerzy Górniewicz, Agata Małyska, 159–174. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM, 2015.

Griese, Hartmut. „Pedagogika »interkulturowa« w społeczeństwie »multikulturowym«”. Rocznik Edukacji Alternatywnej 1 (2004/2005): 21–26.

Griese, Hartmut. Szkice z socjologii wychowania i andragogiki. Łódź: Wydawnictwo Dajas, 2002.

Grzegorczyk, Andrzej. W poszukiwaniu ukrytego sensu. Myśli i szkice filozoficzne. Lublin: Academicon, 2018.

Grzegorczyk, Andrzej. Życie jako wyzwanie. Warszawa: IFiS PAN, 1993.

Hołówka, Jacek. „Trzy traktaty o tolerancji”. Przegląd Filozoficzny 3 (1995): 7–29.

Januszewska, Edyta. Heterotopie dziecięcego uchodźstwa: Syryjczycy w Libanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019.

Jarymowicz, Maria. Poza egocentryczną perspektywę widzenia siebie i świata. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.

Jarymowicz, Maria. Psychologiczne podstawy podmiotowości. Szkice teoretyczne, studia empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Keller, Józef. „Tolerancja jako zasada i postawa moralna”. Studia Filozoficzne 1 (1961): 181–200.

Korporowicz, Leszek. „Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji”. W: U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, red. Marian Kempny, Alina Kapciak, Sławomir Łodziński, 64–72. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.

Kowalewski, Jacek, Wojciech Piasek (red.). Antropologizowanie humanistyki – zjawisko, proces, perspektywy. Olsztyn: Instytut Filozofii UWM, 2009.

Lazari-Pawłowska, Ija. „Trzy pojęcia tolerancji”. Studia Filozoficzne 8 (1994):105–121.

Lewowicki, Tadeusz. „Wielokulturowość i edukacja”. Ruch Pedagogiczny 3–4 (2010): 5–20.

Lewowicki, Tadeusz. „Wielokulturowość i edukacja – zagadnienia ogólne i ujęcie porównawcze”. W: Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości, red. Tadeusz Lewowicki, Franciszek Szloska, 21–29. Warszawa–Radom: Wydawnictwo APS, 2009.

Locke, John. List o tolerancji. Warszawa: PWN, 1963.

Mach, Zdzisław. Niechciane miasta. Migracje i tożsamość społeczna. Kraków: Universitas, 1998.

Magala, Sławomir. Kompetencje międzykulturowe. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2011.

Marynowicz-Hetka, Ewa. „Koncepcja transkulturowości Wolfganga Welscha – w kierunku transwersalnego paradygmatu pedagogiki społecznej”. Pedagogika Społeczna 3 (2019): 47–60.

Mikołajczyk, Hubert T. „Rozum transwersalny, czyli o postmodernistycznym rozumieniu racjonalności”. Słupskie Studia Filozoficzne 8 (2009): 31–40.

Młynarczuk-Sokołowska, Anna. Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja międzykulturowa w perspektywie współistnienia kultur. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2020.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Nikitorowicz, Jerzy. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.

Nikitorowicz, Jerzy. Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: TransHumana, 1995.

Ossowska, Maria. Normy moralne – próba systematyzacji. Warszawa: PWN,1985.

Pasamonik, Barbara. „Kłopoty z tolerancją”. Edukacja 3 (2003): 89–98.

Pilch, Tadeusz. „Polska nietolerancyjna. Ustalenia pojęciowe i metodologiczne”. W: Tolerancja, red. Barbara Karolczak-Biernacka, 106–116. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.

Podgórecki, Józef. „Kompetencje komunikacyjne”. Seria „Studia i Rozprawy”, red. Józef Podgórecki, 31–36. Warszawa: Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa i Ochrony, 2007.

Podgórecki, Józef. Postawy moralne. Opole: Wydawnictwo WSP, 1986.

Poniedziałek, Jacek. Postmigracyjne tworzenie tożsamości regionalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011.

Sobecki, Mirosław. Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2016.

Sobecki, Mirosław. Postawy młodzieży podlaskich szkół średnich wobec uchodźców w świetle założeń edukacji międzykulturowej. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2019.

Surma, Barbara. „Edukacja międzykulturowa a wychowanie do pokoju w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori”. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 1–2 (2010): 24–33.

Szczurek-Boruta, Alina. O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości: konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014.

Welsch, Wolfgang. Nasza postmodernistyczna moderna. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1998.

Sikora, Sławomir, Adam Pomieciński (red.). Zanikające granice. Antropologizowanie nauki i jej dyskursów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-02-24

Jak cytować

1.
GÓRNIEWICZ, Józef. Problem tolerancji w edukacji międzykulturowej. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 24 luty 2023, T. 43, nr 1, s. 33–56. [udostępniono 30.9.2023]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 136
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

tolerancja, edukacja międzykulturowa, dialog kultur, kompetencje międzykulturowe, komunikacja międzykulturowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa