Problem tolerancji w edukacji międzykulturowej
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.003Słowa kluczowe
tolerancja, edukacja międzykulturowa, dialog kultur, kompetencje międzykulturowe, komunikacja międzykulturowaAbstrakt
W artykule omówiono znaczenie tolerancji w procesie edukacji międzykulturowej. Tolerancja jest wartością moralną i postawą. Jej kształtowanie stanowi zasadniczy cel w procesie wychowania formalnego i pozaformalnego. Zagadnienie tolerancji omówiono w odniesieniu do założeń ideowych edukacji międzykulturowej.
Bibliografia
Allport, Gordon. Osobowość i religia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1988.
Bandura, Albert. Teorie społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
Brzeziński, Dariusz. „Źródła ksenofobii w pluralistycznym świecie”. Tekstualia – Polimpsesty Literackie, Artystyczne, Naukowe 2 (2007): 1–14.
Górniewicz, Józef. „Idea tolerancji w perspektywie pedagogicznej”. W: Edukacja: w stronę kluczowych wartości, red. Jerzy Górniewicz, 41–56. Olsztyn–Białystok: Centrum Badań Społecznych UWM, 2016.
Górniewicz, Józef. „Od pedagogiki kultury do pedagogiki refleksyjnej, czyli od Diltheya do Lenzena: pięć pokoleń niemieckich badaczy problematyki wychowawczej. Analiza z pozycji postpedagogicznych”. W: Pobrzeżne problemy współczesnej pedagogiki, red. Jerzy Górniewicz, Agata Małyska, 159–174. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM, 2015.
Griese, Hartmut. „Pedagogika »interkulturowa« w społeczeństwie »multikulturowym«”. Rocznik Edukacji Alternatywnej 1 (2004/2005): 21–26.
Griese, Hartmut. Szkice z socjologii wychowania i andragogiki. Łódź: Wydawnictwo Dajas, 2002.
Grzegorczyk, Andrzej. W poszukiwaniu ukrytego sensu. Myśli i szkice filozoficzne. Lublin: Academicon, 2018.
Grzegorczyk, Andrzej. Życie jako wyzwanie. Warszawa: IFiS PAN, 1993.
Hołówka, Jacek. „Trzy traktaty o tolerancji”. Przegląd Filozoficzny 3 (1995): 7–29.
Januszewska, Edyta. Heterotopie dziecięcego uchodźstwa: Syryjczycy w Libanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019.
Jarymowicz, Maria. Poza egocentryczną perspektywę widzenia siebie i świata. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.
Jarymowicz, Maria. Psychologiczne podstawy podmiotowości. Szkice teoretyczne, studia empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Keller, Józef. „Tolerancja jako zasada i postawa moralna”. Studia Filozoficzne 1 (1961): 181–200.
Korporowicz, Leszek. „Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji”. W: U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, red. Marian Kempny, Alina Kapciak, Sławomir Łodziński, 64–72. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.
Kowalewski, Jacek, Wojciech Piasek (red.). Antropologizowanie humanistyki – zjawisko, proces, perspektywy. Olsztyn: Instytut Filozofii UWM, 2009.
Lazari-Pawłowska, Ija. „Trzy pojęcia tolerancji”. Studia Filozoficzne 8 (1994):105–121.
Lewowicki, Tadeusz. „Wielokulturowość i edukacja”. Ruch Pedagogiczny 3–4 (2010): 5–20.
Lewowicki, Tadeusz. „Wielokulturowość i edukacja – zagadnienia ogólne i ujęcie porównawcze”. W: Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości, red. Tadeusz Lewowicki, Franciszek Szloska, 21–29. Warszawa–Radom: Wydawnictwo APS, 2009.
Locke, John. List o tolerancji. Warszawa: PWN, 1963.
Mach, Zdzisław. Niechciane miasta. Migracje i tożsamość społeczna. Kraków: Universitas, 1998.
Magala, Sławomir. Kompetencje międzykulturowe. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2011.
Marynowicz-Hetka, Ewa. „Koncepcja transkulturowości Wolfganga Welscha – w kierunku transwersalnego paradygmatu pedagogiki społecznej”. Pedagogika Społeczna 3 (2019): 47–60.
Mikołajczyk, Hubert T. „Rozum transwersalny, czyli o postmodernistycznym rozumieniu racjonalności”. Słupskie Studia Filozoficzne 8 (2009): 31–40.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna. Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.
Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja międzykulturowa w perspektywie współistnienia kultur. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2020.
Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Nikitorowicz, Jerzy. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.
Nikitorowicz, Jerzy. Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: TransHumana, 1995.
Ossowska, Maria. Normy moralne – próba systematyzacji. Warszawa: PWN,1985.
Pasamonik, Barbara. „Kłopoty z tolerancją”. Edukacja 3 (2003): 89–98.
Pilch, Tadeusz. „Polska nietolerancyjna. Ustalenia pojęciowe i metodologiczne”. W: Tolerancja, red. Barbara Karolczak-Biernacka, 106–116. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
Podgórecki, Józef. „Kompetencje komunikacyjne”. Seria „Studia i Rozprawy”, red. Józef Podgórecki, 31–36. Warszawa: Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa i Ochrony, 2007.
Podgórecki, Józef. Postawy moralne. Opole: Wydawnictwo WSP, 1986.
Poniedziałek, Jacek. Postmigracyjne tworzenie tożsamości regionalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011.
Sobecki, Mirosław. Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2016.
Sobecki, Mirosław. Postawy młodzieży podlaskich szkół średnich wobec uchodźców w świetle założeń edukacji międzykulturowej. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2019.
Surma, Barbara. „Edukacja międzykulturowa a wychowanie do pokoju w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori”. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 1–2 (2010): 24–33.
Szczurek-Boruta, Alina. O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości: konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014.
Welsch, Wolfgang. Nasza postmodernistyczna moderna. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1998.
Sikora, Sławomir, Adam Pomieciński (red.). Zanikające granice. Antropologizowanie nauki i jej dyskursów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 514
Liczba cytowań: 0