http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Children after traumatic experiences
  • Strona domowa
  • /
  • Children after traumatic experiences
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences /
  4. ARTYKUŁY

Children after traumatic experiences

Autor

  • Angelika Lenart Department of General Pedagogy Faculty of Social Sciences of the John Paul II Catholic University in Lublin https://orcid.org/0000-0002-4106-1518

DOI:

https://doi.org/10.12775/31577

Słowa kluczowe

trauma, trauma experience, PTSD, ASD, posttraumatic development, relationship disorders

Abstrakt

Children who have experienced traumatic events in their lives and grew up in an environment that neglected their needs and in which abuse occurred will feel the long-term and varied impact of these events on their lives. That is why, working with children who have experienced trauma is so important but also difficult. Caregivers and educators should first learn about their history and understand the impact of traumatic events they have experienced before focusing on their behaviour. They ought to build appropriate relationships that will allow to gain confidence and a sense of security. The article presents the phenomenon of trauma and its types, the impact of traumatic experiences on child development and the consequences that follow. It was shown what work with a child should look like after traumatic experiences.

Bibliografia

Bartnikowska, U. „Z doświadczeniami „przetrwania”- w szkole. O adaptacji szkolnej socjującej dziecka”. In: „Dysocjacja – terra incognito? – od adaptacji do patologii. Zaburzenia dysocjacyjne u dzieci po traumach”, ed. L. Drozdowski, J. Helios, W. Jedlecka, G. Lewko, H. Dufner, U. Bartnikowska, Annals of Diagnostic Paediatric Pathology 3-4 (2013): 103-130.

Bryant, Richard A. Harvey, Allison G. Zespół ostrego stresu. Teoria, pomiar, terapia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.

Dudek, B. Zaburzenie po stresie traumatycznym, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.

Drozdowski, L. System opieki nad dzieckiem i rodziną, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, 2009.

Gruszczyński, W. Trauma a zespół stresu pourazowego. In: W przestrzeni stresu i lęku medyczne i społeczne aspekty traumy, ed. J. Jośko-Ochojska. 147-170. Katowice: Śląski Uniwersytet Medyczny, 2016.

Gustak, M., M. Głuszek-Osuch. Czynniki warunkujące PTSD u dzieci i młodzieży, In: Konsekwencje psychiczne traumy – uwarunkowania i terapia, ed. J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek. 154-169. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2009.

Heitzman, J. Zaburzenia potraumatyczne – możliwości psychoterapeutyczne, przegląd koncepcji. In: Konsekwencje psychiczne traumy – uwarunkowania i terapia, ed. J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek. 321-339. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2009.

Jadczak-Szumiło, T., G. Wrona. Dziecko pod opieką grupy roboczej. Diagnoza i opracowanie planu pomocy. Poradnik Praktyczny, Kraków: Suprema Lex, 2018.

Kalsched, D., Wewnętrzny świat traumy. Achetypowe obrony jaźni. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2015.

Kulig, B., T. Saj, Szkoła wrażliwa na traumę. Warszawa: SOS Wioski Dziecięce, 2019.

Kwarta, P., J. Grzelińska, T. Pietras. „Potraumatyczny rozwój u dzieci i młodzieży - perspektywy badawcze”, Postępy Psychiatrii i Neurologii, 3 (2012): 293–297.

Popiel, A., E. Pragłowska. Psychopatologia reakcji na traumatyczne wydarzenia In: Konsekwencje psychiczne traumy – uwarunkowania i terapia, ed. J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek, 38-45. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2009.

Posttraumatic Stress Disorder in the DSM-5: Controversy, Change, and Conceptual Considerations. 2017. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5371751/

Skotnicka, B. „Prenatalne, perinatalne i postnatalne czynniki zagrożenia niepełnosprawnością intelektualną: profilaktyka i edukacja”, In: Problemy Edukacji, Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1 (2014), 67-79.

Słaboń-Duda, A. „Wczesna relacja matka - dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka”, Psychoterapia, 2(2011): 11-18.

Spear, L. The Behavioral Neuroscience of Adolescence, New York: W.W. Norton, 2010.

Sczepaniak, A. „Zaburzenia więzi jako efekt wczesnodziecięcego krzywdzenia dziecka”, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 3 (2016): 74-90.

Sztompka, P. Trauma wielkiej zmiany, Warszawa: ISP PAN, 2000.

Taylor, Ch. Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017.

Włodarczyk, J., K. Makaruk, P. Michalski, M. Sajkowska, Ogólnopolska diagnoza skali i uwarunkowań krzywdzenia dzieci 2018. https://diagnozakrzywdzenia.pl/raport.pdf

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-09-19

Jak cytować

1.
LENART, Angelika. Children after traumatic experiences. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 19 wrzesień 2020, T. 37, nr 1, s. 165. [udostępniono 25.3.2023]. DOI 10.12775/31577.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 167
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

trauma, trauma experience, PTSD, ASD, posttraumatic development, relationship disorders
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa