Ptak z Budki Canolda
DOI:
https://doi.org/10.12775/AE.2024-2025.09Słowa kluczowe
Hilary Krzysztofiak, Kazimierz Kutz, ptaki, Górny Śląsk, gwizdAbstrakt
Głównym tematem eseju jest obecność i znaczenie ptaków w twórczości Hilarego Krzysztofiaka. Punktem wyjścia jest dzieciństwo i dojrzewanie artysty na Górnym Śląsku, gdzie hodowla ptaków cieszyła się szczególną popularnością i estymą. Ważne miejsce w twórczości malarza w latach sześćdziesiątych XX w. zajmuje cykl pt. Ptaki, ale najwięcej uwagi poświęcono obrazowi Ślepe nocne ptaki, a także rysunkowi Kompozycja z ptakami (1973). Ostatnim elementem wywodu jest muzyczna wrażliwość i kompetencja Krzysztofiaka, a zwłaszcza jego ekscentryczna, „ptasia” pasja – gwizd.
Bibliografia
Erhardt L., [Wspomnienie], [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak). Malarstwo i rysunek. [Wystawa przygotowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie], oprac. H. Kotkowska-Bareja, E. Zawistowska, Warszawa 1997.
Krzysztofiak H., Nieukończona autobiografia, [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Kutz K., Piąta strona świata, Kraków, 2010.
–, [Wspomnienie], [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Mycielski Z., List do Hilarego Krzysztofiaka, Warszawa, 17 marca 1976 r., [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Wojciechowski A., Warszawa – Monachium – Waszyngton – Warszawa, [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Zieliński J., Hilary: obraz albo świat cały, [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Filmy dokumentalne
Hilary z budki Canolda, reż. S. Kubiak, Telewizja Polska 2001.
Niedokończony autoportret, reż. U. Dubowska, Telewizja Polska 1998.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Aleksander Nawarecki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 3
Liczba cytowań: 0