Ptak z Budki Canolda
DOI:
https://doi.org/10.12775/AE.2024-2025.09Keywords
Hilary Krzysztofiak, Kazimierz Kutz, ptaki, Górny Śląsk, gwizdAbstract
Głównym tematem eseju jest obecność i znaczenie ptaków w twórczości Hilarego Krzysztofiaka. Punktem wyjścia jest dzieciństwo i dojrzewanie artysty na Górnym Śląsku, gdzie hodowla ptaków cieszyła się szczególną popularnością i estymą. Ważne miejsce w twórczości malarza w latach sześćdziesiątych XX w. zajmuje cykl pt. Ptaki, ale najwięcej uwagi poświęcono obrazowi Ślepe nocne ptaki, a także rysunkowi Kompozycja z ptakami (1973). Ostatnim elementem wywodu jest muzyczna wrażliwość i kompetencja Krzysztofiaka, a zwłaszcza jego ekscentryczna, „ptasia” pasja – gwizd.
References
Erhardt L., [Wspomnienie], [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak). Malarstwo i rysunek. [Wystawa przygotowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie], oprac. H. Kotkowska-Bareja, E. Zawistowska, Warszawa 1997.
Krzysztofiak H., Nieukończona autobiografia, [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Kutz K., Piąta strona świata, Kraków, 2010.
–, [Wspomnienie], [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Mycielski Z., List do Hilarego Krzysztofiaka, Warszawa, 17 marca 1976 r., [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Wojciechowski A., Warszawa – Monachium – Waszyngton – Warszawa, [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Zieliński J., Hilary: obraz albo świat cały, [w:] Hilary (Hilary Krzysztofiak).
Filmy dokumentalne
Hilary z budki Canolda, reż. S. Kubiak, Telewizja Polska 2001.
Niedokończony autoportret, reż. U. Dubowska, Telewizja Polska 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aleksander Nawarecki

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 3
Number of citations: 0