Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Archiwum Emigracji

Prowansalski dom. Helena Het Kwiatkowska i Dora Bianka, polskie artystki na południu Francji
  • Strona domowa
  • /
  • Prowansalski dom. Helena Het Kwiatkowska i Dora Bianka, polskie artystki na południu Francji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. 2022: 2021-2022: Zeszyt 29 /
  4. EMIGRACJA POLSKA NA POŁUDNIU FRANCJI I W PARYŻU

Prowansalski dom. Helena Het Kwiatkowska i Dora Bianka, polskie artystki na południu Francji

Autor

  • Marta Chrzanowska-Foltzer

DOI:

https://doi.org/10.12775/AE.2021-22.013

Słowa kluczowe

polskie artystki na południu Francji w XX w., malarstwo kobiet, polskie ślady w Prowansji, Het Kwiatkowska, Dora Bianka

Abstrakt

Autorka, na podstawie dotychczas nieopracowanych dokumentów źródłowych, dokonuje analizy przebiegu karier polskich malarek, Heleny Het Kwiatkowskiej (1882–1956) i Dory Bianki (1896–1979), które w okresie międzywojennym osiągnęły sukces w swojej dziedzinie, rozwijając kariery nie tylko w Paryżu, lecz także w obszarze Morza Śródziemnego. W życiu i twórczości obu artystek Prowansja, rozumiana szeroko, jako terytorium wyobraźni, zajmowała szczególne miejsce. W latach 30. XX wieku świadectwem silnej więzi łączącej artystki z południem Francji były ich prowansalskie domy. Het Kwiatkowska związana była z regionem Alpes-Maritimes, mieszkając nieopodal Chateauneuf de Grasse. Dora Bianka pracowała i wystawiała w Marsylii, a posiadała dom w Aix-en-Provence, w mieście Paula Cézanne’a. Analiza wybranych dzieł obu malarek, pod względem ikonograficznym i artystycznym, pozwala prześledzić, jak odkrywanie południa, a w efekcie osiedlenie się tam, wpływało na charakter ich twórczości oraz na przebieg karier. Artykuł jest próbą przywrócenia pamięci o zapomnianych, polskich malarkach, których obrazy trafiają coraz częściej do polskich kolekcji, i których sylwetki, w kontekście odnalezionych źródeł, zasługują na obszerne, monograficzne opracowanie.

Bibliografia

Archiwum Marty Chrzanowskiej-Foltzer w Aix-en-Provence, korespondencja Thibault J.-F. z M. Chrzanowską-Foltzer; Thibault J.-F., „Marcelle Challiol. Wspomnienie”, rkps, marzec 2020.

Biblioteka Miejska w Marsyli, archiwum Cahiers du Sud, JB MS 14937, korespondencja Jean Ballard–Dora Bianka.

Fundacja Rose Taupin-Dora Bianka w Paryżu, archiwum Dory Bianki, Bianka D., Notatki, ręko-pis; Bianka D., „Début de biographie”, rkps.

Bianka D., Magie d’Aix-en-Provence, Opéra 2 juin 1948.

Castelli M., La Photographie est-elle un Art?, „Sud Magazine. Arts, Mondes, Sports” 1930, nr 38.

Catalogue de la 1ère exposition du Groupe „La Jeune Pologne” à la Galerie du Musée Crillon, Paris 1922.

Chrzanowska-Foltzer M., Du pluriel au singulier, le cheminement artistique d’André Blondel, [w:] André Blondel, le dessin fulgurant. De la couleur à la ligne, Musée des Arts et Métiers du Livre, Montolieu 2016.

–, Helena Het Kwiatkowska (1882–1996), une artiste polonaise oubliée, [w:] Het Kwiatkowska. Les chairs de l’âme, Paris 2018.

Détaille A., Provence des mas et des bastides, Marseille 1972.

Dmochowska J., W kręgu Pankiewicza, Kraków 1963.

Exposition de peintures Het Kwiatkowska, Galerie Art et Artistes Polonais du 9 au 21 janvier 1933, Paris 1933.

J.S., Het Kwiatkowska in den Kunsthandel Santee Landweer, „Elsevier’s” 1934, R 44.

Kasterska M., Polskie malarki w Paryżu, „Świat” 1922, nr 26.

–, Tegoroczny Salon Jesienny w Paryżu, „Świat” 1924, nr 2.

Krull G., Suarès A., Marseille, Paris 1935.

Montagu E., Life as a Submarine, [w:] Honourable rebel: The Memoirs of Elizabeth Montagu, Beaulieu 2003.

Pomierski M., Exposition de „La Jeune Pologne”, „Bulletin polonais littéraire, scientifique et artistique” 1922, nr 399.

Salon Jesienny w Paryżu, „Świat” 1928, nr 1.

Salon Jesienny w Paryżu, „Sztuki Piękne” 1931, nr 12.

Sentenac P., Dora Bianka. Peintre de Marseille, „Sud Magazine” 1930, nr 46.

Thibault-Fischbacher J.-F., Marcelle Challiol puis Het Kwiatkowska, [w:] Het Kwiatkowska. Les chairs de l’âme, Paris 2018.

Wierzbicka A., Dora Kucembianka, [w:] taż, Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów 1900–1939, Warszawa 2008.

Wierzbicka A., Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji, cz.: 2: Lata 1900–1929, Warszawa 2015.

–, Het Kwiatkowska, [w:] Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów 1900–1939, Warszawa 2008.

Wierzyński K., Zawado, [w:] Cygańskim wozem. Poezja i Proza, t. 2, Kraków 1981.

Wodnicki A., Obrazki z krainy d’Oc, Kraków–Budapeszt 2012.

Woroniecki E., L’Art polonais à Paris. […] Madame [Kucem]bianka aux „Mots et Images” […]. „La Pologne politique, économique, littéraire et artistique” 1927, II półrocze.

–, L’Art polonais à Paris. Exposition Permanente des Artistes Polonais au siège de l’Association France-Pologne, (deuxième session), „La Pologne politique, économique, artistique et littéraire”, 1924, II półrocze.

Z życia artystycznego w Paryżu, „Światowid: Ilustrowany Kurier Tygodniowy” 1927, nr 47.

Archiwum Emigracji

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2022-10-19

Jak cytować

1.
CHRZANOWSKA-FOLTZER, Marta. Prowansalski dom. Helena Het Kwiatkowska i Dora Bianka, polskie artystki na południu Francji. Archiwum Emigracji [online]. 19 październik 2022, s. 190–206. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/AE.2021-22.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

2022: 2021-2022: Zeszyt 29

Dział

EMIGRACJA POLSKA NA POŁUDNIU FRANCJI I W PARYŻU

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 941
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

polskie artystki na południu Francji w XX w., malarstwo kobiet, polskie ślady w Prowansji, Het Kwiatkowska, Dora Bianka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa