Gerauda de Cordemoy argumenty w sprawie zgodności filozofii Descartes’a z Pismem Świętym
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2018.033Słowa kluczowe
Bóg, Objawienie, Stworzenie Świata, Filozofia, Dusza, Ciało, Materia, Dualizm, Okazjonalizm, Prawa NaturyAbstrakt
Cordemoy należy do czołowych przedstawicieli francuskiego okazjonalizmu wieku siedemnastego. Jego wkład w dyskusję na ten temat zawiera główne dzieło uczonego, jakim jest Sześć rozpraw na temat unii i rozłączności duszy i ciała. Jako wyznawca i kontynuator filozofii Descartes’a, autor ten wielokrotnie korzysta w swojej twórczości filozoficznej z rozwiązań, jakie zastał u swego poprzednika. Ma wobec niego dług wdzięczności i być może dlatego pisze on krótki, ale interesujący List na temat zgodności jego filozofii z Pismem Świętym. Niniejszy artykuł podejmuje owo zagadnienie. Wyjaśnia się tu również stanowisko samego Descartes’a w tej sprawie. Następnie pokazuje się główne argumenty z utworu Cordemoy’a. Należą do nich zbieżność filozofii Descartes’a z Objawieniem, zwłaszcza Księgą Genesis. Ponadto dowodzi się, że dualizm Kartezjański to filozoficzna odmiana podwójnej natury Jezusa, co ma czynić filozofię nowożytną zgodną z Wiarą i lepiej się jej przysługującą od panującego w Szkole arystotelizmu, który dopuszcza fałszywe pojęcia duszy w zwierzętach i roślinach. Do artykułu dołącza się przekład wspomnianego Listu.
Bibliografia
Cordemoy Gerauld de. 1968. OEuvres philosophiques. Edition critique présenté par Pierre Clair et François Girbal. Paris: PUF.
Cordemoy Gerauld de. 1993. Rozprawa fizykalna o mowie. Tłum. Jerzy Kopania i Barbara Głowacka. Warszawa: Zakład Semiotyki Logicznej UW Znak–Język– Rzeczywistość Polskie Towarzystwo Semiotyczne.
Cordemoy Gerauld de. 2016. Sześć rozpraw o rozłączności oraz unii duszy i ciała. Tłum. Tomasz Stegliński. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Descartes René. 1958. Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem. Tłum. zbiorowe. Warszawa: PWN.
Descartes René. 1937. Prawidła do kierowania umysłem. Tłum. Ludwik Chmaj. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Filozoficzne.
Descartes René. 1960. Zasady filozofii. Tłum. Izydora Dąmbska. Warszawa: PWN.
Descartes René. 1981. Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach. Tłum. Wanda Wojciechowska. Warszawa: PWN.
Descartes René. 2004. Świat albo Traktat o świetle. Tłum. Tomasz Śliwiński. Kraków: Aureus.
Descartes René. Zarzuty i odpowiedzi późniejsze, Korespondencja z Hyperaspistesem, Arnauldem i More’em. Tłum. Jerzy Kopania. Kęty: Wydawnictwo Antyk, 2005.
Hall Alfred Rupert. 1966. Rewolucja naukowa 1500–1800, Kształtowanie się nowożytnej postawy naukowej. Tłum. Tadeusz Zembrzuski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Minois Georges. 1996. Kościół i nauka, dzieje pewnego niezrozumienia: od Galileusza do Jana Pawła II. Tłum. Adam Szymanowski. Warszawa: Volumen.
OEuvres de Descartes. 1897–1913. Red. Charles Adam, Paul Tannery. Vol. I oraz IX. Paris: Leopold Cerf.
Shapin Steven. 2000. Rewolucja naukowa. Tłum. Stefan Amsterdamski. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Śliwiński Tomasz. 2013. „Kartezjańskie i pozakartezjańskie elementy filozofii Geraulda de Cordemoy”. W: Inspiracje i kontynuacje problemów filozofii XVII wieku, red. Jolanta Żelazna, 35–68. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Śliwiński Tomasz. 2013. „René Descartes, Louis De La Forge i Gerauld de Cordemoy: o życiu, śmierci oraz stanie duszy po jej rozłączeniu od ciała ludzkiego”. W: Z badań nad filozofią XVII wielu, red. Honorata Jakuszko, 41–58. Lublin: Lubelskie Towarzystwo Naukowe.
Śliwiński Tomasz. 2013. „Geraulda de Cordemoy teoria ruchu materii oraz wyjaśnienie wzajemnych oddziaływań duszy i ciała w oparciu o teorię przyczyn okazjonalnych”. Folia Philosophica UŁ (26): 1–26.
Śliwiński Tomasz. 2012. „Wolność Boga w tworzeniu obrazu wiedzy ludzkiej a wolność człowieka do jej przyjmowania, jako zagadnienie w filozofii R. Descartesa”. IMF Hybris (18): 62–98.
Święczkowska Halina. (2014). „O pewnych problemach racjonalistycznej filozofii umysłu i filozofii języka. Uwagi na marginesie Rozprawy fizykalnej o mowie Geraulda de Cordemoy”. Białostockie Archiwum Językowe (14): 261–276.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 456
Liczba cytowań: 0