Egoism: Thomas Hobbes and Kurt Baier
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2019.007Keywords
psychological egoism, rational egoism, ethical egoism, Thomas Hobbes, Kurt BaierAbstract
The article presents main dimensions of Hobbes’ egoism and confronts it with three interpretation of it. Five types of egoism distinguished by Kurt Baier are also presented: common-sense egoism, psychological egoism, egoism as a means to the common good, rational egoism and ethical egoism. I try to justify the opinion that egoism as a monistic standpoint is wrong and that self-interest motivation can be interpreted as a by-motivation only, so in the way which is different from egoism.References
Baier Kurt. 2009. „Egoizm”, przeł. Paweł Łuków. W: Przewodnik po etyce, red. Peter Singer, wyd. 4, 238-246. Warszawa: Książka i Wiedza.
Baier Kurt. 1958. The Moral Point of View: a Rational Basis of Ethics. Ithaca–New York: Cornell University Press.
Czung Hun. 2016. „Psychological Egoism and Hobbes”. Filozofia 3 (71): 197-208.
Fukuyama Francis. 1996. Koniec historii, przeł. Tomasz Bieroń i Marek Wichrowski. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Gaskin John Charles Addison. 2009. „Wprowadzenie.” W: Thomas Hobbes. Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, 9-84. Przeł. Czesław Znamierowski. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Gert Bernard. 2006. „Hobbes’ Psychology”. W: Cambridge Companion to Hobbes, ed. by Tom Sorell, 157-174. Cambridge: Cambridge Companions Online & Cambridge University Press.
Hartmann Nicolai. 1935. Ethik, 2. Aufl. Berlin–Leipzig: Walter De Gruyter & Co.
Hobbes Thomas. Elements of Law Natural and Politic, https://xet.es/Hobbes/Elements%20of%20Law%20Hobbes.pdf, dostęp 28.10.2018.
Hobbes Thomas. 1956. Elementy filozofii, przeł. Czesław Znamierowski. T. 2. Warszawa: PWN.
Hobbes Thomas. 2009. Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przeł. Czesław Znamierowski. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Kant Immanuel. 2005. „Idea historii powszechnej w aspekcie kosmopolitycznym”, przeł. Mirosław Żelazny. W: Immanuel Kant, Rozprawy z filozofii historii, 31-43. Kęty: Wydawnictwo ANTYK Marek Derewiecki.
Kant Immanuel. 2002. Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. Mścisław Wartenberg. Warszawa: De Agostini – Altaya.
Kopciuch Leszek. 2013. Thymos i pożądliwość. Stosunek Francisa Fukuyamy do antropologii Thomasa Hobbesa i Johna Locke’a. W: Inspiracje i kontynuacje problemów filozofii XVII wieku, red. Jolanta Żelazna, 199-212. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kowalczyk Stanisław. 1994-1995. „Koncepcja życia społecznego klasycznego liberalizmu”. Roczniki Nauk Społecznych 1 (XXII–XXIII): 143-156.
Lemetti Juhana, ed. 2012. Historical Dictionary of Hobbes’s Philosophy. Lanham–Toronto–Pleymouth, UK: The Scarecrow Press, Inc.
Lloyd Sharon A. 2009. Morality in the Philosophy of Thomas Hobbes. Cases in the Law of Nature. Cambridge: Cambridge University Press.
Munkler Herfried. 2001. Thomas Hobbes, 2 wyd. Frankfurt–New York: Campus Verlag.
Reiner Hans. 1974. Die Grundlagen der Sittlichkeit. Zweite, durchgesehene und stark erweiterte Auflage von Pflicht und Neigung. Meisenheim am Glan: Verlag Anton Hain.
Reiner Hans. 1964. Die philosophische Ethik. Ihre Fragen und Lehren in Geschichte und Gegenwart. Heidelberg: Quelle & Meier.
Schlick Moritz. 1974. Zagadnienia etyki, przeł. Maria i Andrzej Kawczakowie, Warszawa: PWN.
Smith Georg H. 2017. „Thomas Hobbes”. W: Self-Interest and Social Order in Classical Liberalism. Essays of Georg. H. Smith, 37-49. Washington D.C.: Cato Institute.
Tokarczyk Roman A. 1998. Hobbes. Zarys żywota i myśli. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Worsnip Alex. 2015. „Hobbes and normative egoism”. Archiv für Geschichte der Philosophie 4 (97): 481-512.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 3071
Number of citations: 0