O problemie komunikacji w pracach Aleksieja Aleksiejewicza Leontieva (przekład i opracowanie: Aleksadra Kondrat)
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2017.016Słowa kluczowe
komunikacja, działanie, społeczeństwo, podmiot, komunikacja pedagogiczna, komunikacji nauczająca, obraz świataAbstrakt
Artykuł poświęcony jest całościowej analizie różnych aspektów problemu komunikacji w pracach Aleksieja Aleksiejewicza Leontieva, zajmującej centralne miejsce w jego naukowej spuściźnie. Szczegółowo przeanalizowana została wzajemna relacja kategorii komunikacji i działania, podstawy i sens rozpatrywania komunikacji Leontieva jako działania (działalności). Wprowadzono klasyfikację rodzajów komunikacji w czterech jej podstawach: orientacja (rzeczowo zorientowana, społecznie zorientowana i osobowościowo zorientowana komunikacja), psychologiczna dynamika, semiotyczna specjalizacja i stopień zapośreniczenia. Szczególna uwaga poświęcona została koncepcji komunikacji pedagogicznej, służącej z jednej strony, rozwojowi ogólnej teorii komunikacji, a z drugiej – samodzielnej roboczej koncepcji. Podsumowano heurystyczną komunikację i interakcję pomiędzy koncepcją komunikacji A. A. Leonteva i koncepcją obrazu świata Aleksieja Nikołajewicza Leontieva, Elene Artemievy, Sergeya Dmitrievicha Smirnova itd., które są rozwijane w szczególności w opracowaniu koncepcji komunikacji nauczającej.
Bibliografia
Leontʹev А. А., Psihologiâ obŝeniâ [Psychologia komunikacji], Moskva 2005.
Leontʹev D. А., Sovmestnaâ deâtelʹnostʹ, obŝenie, vzaimodejstvie [Wspólna działalność, komunikacja, współdziałanie], „Vestn. vysš. Školy” 1989, nr 11; tenże, Psihologiâ smysla [Psychologia sensu], Moskva 1999.
Leontʹev А. А., Pedagogičeskoe obŝenie [Pedagogiczna komunikacja], Moskva 1979.
Leontʹev А. А., Pedagogičeskoe obŝenie [Pedagogiczna komunikacja], Moskva 1996.
Brophy J. E., Good T. L., Looking in Classrooms, Longman, New York 1997.
Leontʹev А. А., Âzykovoe soznanie i obraz mira [Świadomość językowa i obraz świata], [w:] Âzyk i soznanie: paradoksalʹnaâ racionalʹnostʹ [Język i świadomość: paradoksalna racjonalność], Moskva 1993.
Leontʹev А. А., Âzyk i rečevaâ deâtelʹnostʹ v obŝej i pedagogičeskoj psihologii [Język i werbalna działalność w ogólnej i pedagogicznej psychologii], Moskva 2001.
Artemʹeva E. Û., Osnovy psihologii subʺektivnoj semantiki [Podstawy psychologii subiektywnej semantyki], Moskva 1999.
Leontʹev A. N., Izbrannye psihologičeskie proizvedeniâ [Wybrane prace psychologiczne], [w:] tenże, Sobr. soč.: t. 2. Moskva 1983.
Petuhov V. V., Obraz mira i psihologičeskoe izučenie myšleniâ [Obraz świata i studium psychologiczne myślenia], „Vestn. Mosk. unta.” Seriâ 14. Psihologiâ 1984, № 4.
Smirnov S. D., Psihologiâ obraza: problemy aktivnosti psihičeskogo otraženiâ [Psychologia obrazu: problemy aktywności psychicznego odbicia], Moskva 1985.
Leontʹev А. А., Âzyk i rečevaâ deâtelʹnostʹ v obŝej i pedagogičeskoj psihologii [Język i werbalna działalność w ogólnej i pedagogicznej psychologii], Moskva 2001.
Klimov E. A., Obraz mira v raznotipnyh professiâh [Obraz świata w różnych zawodach], Moskva 1995.
Hanina I. B., Semantičeskie faktory obučaûŝego obŝeniâ [Semantyczne czynniki uczącej komunikacji], Moskva 1986.
Hanina I. B., Invarianty obraza mira i ih istoki [Inwarianty obrazu świata i ich początki], [w:] Deâtelʹnostnyj podhod v psihologii: problemy i perspektivy [Działalnościowe podejścia w psychologii: problemy i perspektywy], red. W. W. Davydov, D. A Leontʹev, Moskva 1990.
Hanina I. B., Obraz mira i professionalʹnyj mir [Obraz świata i zawodowy świat], „Świat Psychologii” 2009, nr 4.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 368
Liczba cytowań: 0