Selbstwiderspruch und Synthese. "Der Zauberberg" Thomas Manns als Suche nach deutscher Identität
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2014.020Schlagworte
Niemcy, Luter, muzyka, (ir)racjonalność, humanizm – idea środkaAbstract
Sprzeczność i synteza. Czarodziejska góra Tomasza Manna w poszukiwaniu niemieckiej tożsamości
Artykuł jest próbą ujęcia Czarodziejskiej góry Tomasza Manna jako powieści o Niemczech. Zdaniem pisarza duchowa kondycja Niemiec, której uosobieniem jest Hans Castorp, tworzyła się w historii poprzez zderzenie czynników kultury zachodniej z pierwiastkami Wschodu. Pierwszym protestem przeciw Zachodowi było wystąpienie Marcina Lutra, prowadzące do „uwewnętrznienia” niemieckiego życia. W konsekwencji w kulturze tego kraju dochodzi do dominacji muzyki, odzwierciedlającej proces, w którym na zasadzie kontrapunktu sprzęgnięte zostają charakterystyczne dla obu antagonistycznych obszarów elementy samowoli i porządku. Idea humanizmu Tomasza Manna, będąca kontynuacją postulatów Goethego i Nietzschego, jest projektem ich syntezy.
Literaturhinweise
Mann T., Gesammelte Werke in 13 Bänden, Band 3, 11, 12, Frankfurt am Main 1990.
Mann T., Tagebücher 1918-1921, hrsg. von Peter de Mendelssohn, Frankfurt am Main 1979.
Nietzsche F., Fragmente XI (1887) umwertungsheft Herbst 1887, www.nietz-sche-spuren.de.
Nietzsche F., Jenseits von Gut und Böse, www.nietzsche-spuren.de.
Plessner H., Die verspätete Nation, Frankfurt am Main, 1974.
Sprecher T., Davos in der Weltliteratur, in: Das „Zauberberg“-Symposium 1994 in Davos, Thomas-Mann-Studien, Band 11, Frankfurt am Main 2008.
Wysling H. (hrsg. unter Mitwirkung von Marianne Fischer, Dichter über ihre Dichtungen, Thomas Mann, Band 14/1, 14/3, München 1975.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Stats
Number of views and downloads: 1389
Number of citations: 0