Realitas formalis/realitas obiectiva. Paradoks Kartezjańskiego reprezentacjonizmu
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2013.022Schlagworte
Descartes, reprezentacjonizm, umysł, idea, sposób istnieniaAbstract
W artykule zostają poddane dyskusji niektóre aspekty niezwykle oryginalnej teorii reprezentacji, która zostaje rozwinięta przez Descartes’a w jego „Medytacjach” i opiera się ontologicznym izomorfizmie idei oraz ich materialnych korelatów. Podczas analizy wykazane zostaje, że kartezjańska koncepcja pociąga za sobą nieuchronne problemy z rozróżnieniem i skorelowaniem wspomnianych przedmiotów, co wiąże się z problemem konstytutywności ich sposobów istnienia. W konsekwencji w podsumowaniu artykułu wskazuje się, że reprezentacjonizm oparty na izomorficznej teorii reprezentacji okazuje się wewnętrznie sprzeczny.Literaturhinweise
Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii. Zarzuty uczonych mężów wraz z odpowiedziami autora, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, S. Swieżawski, t. 1, Warszawa 2010.
Eco U., Teoria semiotyki, przeł. M. Czerwiński, Kraków 2009.
Nietzsche F., O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, [w:] idem, Pisma pozostałe 1862–1875, przeł. B. Baran, Kraków 1993.
Wittgenstein L., Tractatus logico-philosophicus, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa 2002.
Żukowski B., Esse est percipi? Metafizyka idei George’a Berkeleya, Kęty 2012.
Downloads
Veröffentlicht
2013-06-27
Zitationsvorschlag
1.
ŻUKOWSKI, Bartosz. Realitas formalis/realitas obiectiva. Paradoks Kartezjańskiego reprezentacjonizmu. Studia z Historii Filozofii. Online. 27 Juni 2013. Vol. 4, no. 2, pp. 125-136. [Accessed 4 Juli 2025]. DOI 10.12775/szhf.2013.022.
Ausgabe
Rubrik
ARTYKUŁY
Stats
Number of views and downloads: 601
Number of citations: 0