Henry More’s Moral Philosophy: Self-Determination and its Limits
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2017.029Słowa kluczowe
Henry More, platonicy z Cambridge, etyka, wolna wola, boniform facultyAbstrakt
Filozofia moralna Henry’ego More’a: samookreślenie i jego granice
W 1667 roku Henry More (1614–1687) opublikował Enchiridion ethicum (1667) przełożony następnie jako An Account of Virtue. Chociaż w czasach More’a książka ta była powszechnie znana, obecnie należy do jego najbardziej zapomnianych dzieł. Niniejszy artykuł rozpoczynam od przedstawienia najważniejszych zasad filozofii moralnej More’a, po czym koncentruję się na czterech najbardziej charakterystycznych aspektach Enchiridion ethicum: podkreśleniu roli zarówno rozumu jak i uczuć, koncepcji boniform faculty, która to władza pozwala na doświadczenie i docenienia dobra, pojęciu wolnej woli jako wewnętrznej zasady samookreślenia. Szczególną uwagę zwracam na przeprowadzone przez More’a rozróżnienie dwóch rodzajów działań wolicjonalnych; są to działania wolne, podczas których podmiot może podejmować wybory, oraz działania konieczne, w których wola podmiotu zostaje określona tak, że nie ma on swobody wyboru.
Bibliografia
Cudworth, Ralph. Three treatises on ‘On Liberty and Necessity’. London: British Library, Additional MSS 4978-82.
Cudworth, Ralph. A Treatise Concerning Eternal and Immutable Morality. Cambridge:
Cambridge University Press, 1996.
Cudworth, Ralph. True Intellectual System of the Universe. London, 1678.
Descartes, René. Second Set of Replies in The Philosophical Writings of Descartes. Translated by John Cottingham, Robert Stoothoff and Dugald Murdoch. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
More, Henry. An Account of Virtue. London, 1690.
More, Henry. A Collection of Several Philosophical Writings. London, 1662.
More, Henry. Enchiridion ethicum. London, 1667.
Norris John. Practical Discourses. London, 1691.
Gill, Michael. “Rationalism, Sentimentalism, and Ralph Cudworth”. Hume Studies no. 30 (2004), pp. 149–181.
Hatfield, Gary. Routledge Guide to Descartes’ Meditations. Abingdon: Routledge, 2014.
Passmore, John. J.A. Ralph Cudworth. An Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1951.
Sellars, John. “Stoics against Stoics in Cudworth’s A Treatise of Freewill”. British Journal for the History of Philosophy no. 20.5 (2012), pp. 935–952.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 502
Liczba cytowań: 0