Eseje Davida Hume’a a Oświecenie
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2016.062Słowa kluczowe
Hume, Oświecenie, eseje, natura ludzka, wiara w postęp, rozum i doświadczenieAbstrakt
Pomimo iż życie i działalność Davida Hume’a przypada na wiek Oświecenia, to odpowiedź na pytanie, czy można go uznać za przedstawiciela i głosiciela idei oświeceniowych, nie jest tak oczywista. Aby bliżej przyjrzeć się tej kwestii, należy wziąć pod uwagę te rozprawy Hume’a, które w czasach mu współczesnych były powszechnie czytane i dyskutowane a także miały wpływ na opinię publiczną, a do takich właśnie dzieł z pewnością można zaliczyć jego Eseje poświęcone moralności, polityce i literaturze. Warto podkreślić, że ich wpływu na dzieje filozofii nie da się porównać z głównym dziełem Hume’a, jakim jest Traktat o naturze ludzkiej, zawierający najważniejsze elementy filozofii szkockiego myśliciela. W odróżnieniu od Traktatu, który dopiero po śmierci Hume’a zyskał należne uznanie i uwagę, to właśnie Eseje przyniosły mu upragnioną sławę literacką. Stąd też wydaje się iż w epoce Oświecenia Hume zasłynął głównie jako eseista i znakomity historyk, aniżeli jako wybitny filozof i teoretyk poznania. Głównym celem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, jakie treści zawarte w esejach Hume’a mogą stanowić wyraz idei oświeceniowych. Aby udzielić na nie odpowiedzi, w pierwszej kolejności przedstawiam główne idee, powszechnie uznawane za oświeceniowe, a następnie w oparciu o analizę treści esejów wskazuję na pewne cechy, które mogą stanowić wyraz tych idei. W ostatniej części staram się rozważyć, czy i w jakim sensie Hume może być uznany za przedstawiciela epoki Oświecenia.
Bibliografia
Buckle S., Hume and the Enlightenment, [w:] Hume and the Enlightenment, ed. C. Taylor, S. Buckle, Pickering & Chatto, London 2011.
Cassirer E., Filozofia Oświecenia, przeł. T. Zatorski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
Copleston F., Wprowadzenie, przeł. J. Marzęcki, [w:] Historia filozofii, t. 4, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1995.
Drozdowicz Z., Filozofia Oświecenia, PWN, Warszawa 2006.
Drozdowicz Z., Główne nurty w nowożytnej filozofii francuskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 1991.
Hume D., Eseje z dziedziny moralności i literatury, przeł. T. Tatarkiewicz, oprac. i wstęp W. Tatarkiewicz, PWN, Warszawa 1955.
Hume D., Eseje z dziedziny moralności, polityki i literatury, przeł. Ł. Pawłowski, Wydawnictwo
Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
Hume D., Mój żywot, [w:] Badania dotyczące rozumu ludzkiego, przeł. J. Łukasiewicz, K. Twardowski, Warszawa, De Agostini, 2001.
Hume D., O pisaniu esejów, przeł. T. K. Sieczkowski, „Hybris” 2002.
Filipczuk M., Problematyka polityczna w esejach Davida Hume’a, „Principia” 2002, t. XXXII–XXXIII.
Israel J., A Revolution of the Mind: Radical Enlightenment and the Intellectual Origins of Modern Democracy, Princeton University Press, Princeton – Oxford 2010.
Israel J., Enlightenment Contested. Philosophy, Modernity, and the Emancipation of Man 1670–1752, Oxford University Press, Oxford 2006.
Kant I., Co to jest Oświecenie?, [w:] T. Kroński, Kant, Wiedza Powszechna, Warszawa 1966.
Kuderowicz Z., Filozofia nowożytnej Europy, PWN, Warszawa 2014.
La Vopa A. J., A New Intellectual History? Jonathan Israel’s Enlightenment, „Historical Reviews, The Historical Journal” 2009, no. 52 (3).
Outram D., The Enlightenment, Cambridge University Press, Cambridge 1995.
Vyverberg H., Human Nature, Cultural Diversity, and the French Enlightenment, Oxford, Oxford University Press, New York 1989.
Zabieglik S., Historia filozofii na tle cywilizacji europejskiej (do końca XVIII wieku), t. 1, Prace Wyższej Szkoły Finansów i Administracji w Sopocie, Nauki Społeczne, Fundacja na Rzecz Polskich Związków Kredytowych, Sopot 2003.
Zabieglik S., Wiek doskonalenia: Z filozofii szkockiego Oświecenia, Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1997.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1442
Liczba cytowań: 0