Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Studia z Historii Filozofii

Struktury muzyczne a struktury matematyczne. Dyskusja z Michałem Hellerem
  • Strona domowa
  • /
  • Struktury muzyczne a struktury matematyczne. Dyskusja z Michałem Hellerem
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 Nr 3 (2014) /
  4. ROZPRAWY

Struktury muzyczne a struktury matematyczne. Dyskusja z Michałem Hellerem

Autor

  • Krzysztof Lipka Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa

DOI:

https://doi.org/10.12775/szhf.2014.031

Słowa kluczowe

struktury muzyczne, struktury matematyczne, Michał Heller, filozofia sztuki

Abstrakt

Artykuł podejmuje dyskusję ze stanowiskiem Michała Hellera, który w kilku akapitach swej książki Filozofia i wszechświat (Kraków 2006) czyni porównanie pomiędzy strukturami matematycznymi i muzycznymi, stwierdzając istnienie ścisłego paralelizmu pomiędzy nimi (s. 113–118).  Nazbyt powierzchowne potraktowanie tej trudnej kwestii prowadzi do wielu nieścisłości. Stwierdzenie Hellera głoszące, że „struktury matematyczne w modelach czy teoriach fizycznych są w stosunku do struktury świata niczym muzyczny zapis nutowy w stosunku do utworu muzycznego”, jest nieprawidłowy. O ile zapis nutowy ma odpowiadać modelowi fizycznemu i jest skomponowany ze struktur muzycznych, struktury takie mogą odpowiadać jedynie innym strukturom, zaś struktura muzyczna już u swych podstaw posiada pewną strukturę matematyczną. W dalszej części swej argumentacji Heler nieprecyzyjne posługuje się pojęciem „nut” – niekiedy chodzi mu o melodię, niekiedy o jej zapis lub o dźwiękowe elementy utworu muzycznego. Inna sporna kwestia dotyczy organizacji materiału w strukturze muzycznej i matematycznej. W muzyce klasycznej uporządkowanie dźwięków w pewien utwór jest zawsze całkowicie arbitralnym i ograniczonym wyborem dźwięków, ułożonych w sposób tonalny; nie jest podporządkowany żadnym innym regułom. W zestawieniu ze strukturą matematyczną prezentuje się raczej jako pewien system podobny do liczb, które rozłożone są wedle reguł, które w ogóle nie mają charakteru matematycznego. Sama partytura nie tworzy żadnej struktury muzycznej, zaś określona struktura muzyczna pojawia się jedynie podczas jej interpretacji (podczas wykonywania utworu i jego odbioru). Istotna różnica pojawia się także na płaszczyźnie zapisanych znaków. Treść znaków liczbowych jest stała nawet wówczas, gdy zostaje wyizolowana z całego systemu matematycznego. Zawsze oznacza ona coś jednego i takiego samego, tj. pewną ilość. W przeciwieństwie do tego, nuta, która nie znajduje się na pięciolinii, staje się całkowicie pozbawiona znaczenia.  Liczbowy charakter struktury dźwiękowej nie tkwi w niej samej, a jedynie ze względu na muzykę. Tymczasem struktury matematyczne, choć zdaniem Hellera, stanowią podstawę świata, są samowystarczalne w obrębie swej własnej dziedziny, tj. matematyki, i mogą w niej samodzielnie istnieć.  Dlatego też należałoby uznać, że matematyka ma istnienie dwojakie: istnieje zarówno sama dla siebie, a także dla świata, które podstawę stanowi. W przeciwieństwie do niej, muzyce przynależy jedynie jeden sposób istnienia – istnieje ze względu na sztukę. Przy całym swym splendorze, nie może ona istnieć sama dla siebie. Tworząc struktury muzyczne, artysta nie rozważa ani liczbowej podstawy dźwięków, ani ich poczucia akustycznego, ani też żadnego innego znaczenia związanego z sama muzyką. Wreszcie, systemy matematyczne zapewne dość często odnoszą się do zagadki istnienia w sposób, który podważa całą naszą wiedzę i ogląd rzeczywistości. Na czym zatem polega odmienność struktur muzycznych? Pewne jest tylko jedno: zarówno struktury muzyczne, jak i matematyczne głęboko poruszają ducha ludzkiego.  Być może na tym polega ich największe podobieństwo.

Bibliografia

Heller M., Filozofia i wszechświat, Kraków 2006.

Husserl E., Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przeł. J. Sidorek, Warszawa 1989.

Kassner R., Moralność muzyki, przeł. S. Leśniak, Kraków 2009.

Kline M., Matematyka przestała być nauką pewną i niepodważalną (wstęp do Mathematics. The Los of Certainty, New York 1980), przeł. R. Murawski, [w:] Współczesna filozofia matematyki. Wybór tekstów, red., przekł., komentarze R. Murawski, Warszawa 2002.

Schelling F. W. J., Filozofia sztuki, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1983.

Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, t. 1–2, przeł. J. Garewicz, Warszawa 1994–1995.

Studia z Historii Filozofii

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-11-17

Jak cytować

1.
LIPKA, Krzysztof. Struktury muzyczne a struktury matematyczne. Dyskusja z Michałem Hellerem. Studia z Historii Filozofii [online]. 17 listopad 2014, T. 5, nr 3, s. 89–104. [udostępniono 21.3.2023]. DOI 10.12775/szhf.2014.031.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 Nr 3 (2014)

Dział

ROZPRAWY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 601
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

struktury muzyczne, struktury matematyczne, Michał Heller, filozofia sztuki
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa