Realitas formalis/realitas obiectiva. Paradoks Kartezjańskiego reprezentacjonizmu
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2013.022Słowa kluczowe
Descartes, reprezentacjonizm, umysł, idea, sposób istnieniaAbstrakt
W artykule zostają poddane dyskusji niektóre aspekty niezwykle oryginalnej teorii reprezentacji, która zostaje rozwinięta przez Descartes’a w jego „Medytacjach” i opiera się ontologicznym izomorfizmie idei oraz ich materialnych korelatów. Podczas analizy wykazane zostaje, że kartezjańska koncepcja pociąga za sobą nieuchronne problemy z rozróżnieniem i skorelowaniem wspomnianych przedmiotów, co wiąże się z problemem konstytutywności ich sposobów istnienia. W konsekwencji w podsumowaniu artykułu wskazuje się, że reprezentacjonizm oparty na izomorficznej teorii reprezentacji okazuje się wewnętrznie sprzeczny.Bibliografia
Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii. Zarzuty uczonych mężów wraz z odpowiedziami autora, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, S. Swieżawski, t. 1, Warszawa 2010.
Eco U., Teoria semiotyki, przeł. M. Czerwiński, Kraków 2009.
Nietzsche F., O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, [w:] idem, Pisma pozostałe 1862–1875, przeł. B. Baran, Kraków 1993.
Wittgenstein L., Tractatus logico-philosophicus, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa 2002.
Żukowski B., Esse est percipi? Metafizyka idei George’a Berkeleya, Kęty 2012.
Pobrania
Opublikowane
2013-06-27
Jak cytować
1.
ŻUKOWSKI, Bartosz. Realitas formalis/realitas obiectiva. Paradoks Kartezjańskiego reprezentacjonizmu. Studia z Historii Filozofii [online]. 27 czerwiec 2013, T. 4, nr 2, s. 125–136. [udostępniono 12.12.2024]. DOI 10.12775/szhf.2013.022.
Numer
Dział
ARTYKUŁY
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 528
Liczba cytowań: 0