Hansa Castorpa sen o wielkości natury
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2013.007Słowa kluczowe
estetyka, wzniosłość, marzenie senne, natura, duchowa przemianaAbstrakt
Kluczowe rozdziały “Czarodziejskiej góry” Tomasza Manna, mianowicie, „Noc Walpurgii” oraz „Śnieg” zostają w niniejszym artykule zinterpretowane w kategoriach doświadczenia estetycznego. W obu Hans Castorp zostaje wprowadzony w sen, który można traktować jako hermeneutyczny symbol. Castorp doświadcza uczucia wzniosłości, które jest źródłem jego duchowej przemiany. Widziany z tej perspektywy, Castorp okazuje się literackim wyrazem nowej antropologicznej koncepcji człowieka, a „Czarodziejska góra” – krytyką usiłowań urzeczywistnienia takiej koncepcji jedynie za pomocą argumentacji intelektualnej.Bibliografia
Kosiński J., Malowany ptak, przeł. T. Mirkowicz, Warszawa 1992.
Kant I., Krytyka władzy sądzenia, przeł. J. Gałecki, Warszawa 1964.
Mann T., Czarodziejska góra, przeł. J. Kramsztyk i J. Łukowski, Warszawa 1965.
Nietzsche F., Narodziny tragedii z ducha muzyki, przeł. L. Staff, Warszawa 1907.
Żelazny M., Nietzsche, „ten wielki wzgardziciel”, Toruń 2007.
Żelazny M., Filozofia i psychologia egzystencjalna, Toruń 2010.
Pobrania
Opublikowane
2013-04-15
Jak cytować
1.
PAKALSKI, Dariusz. Hansa Castorpa sen o wielkości natury. Studia z Historii Filozofii [online]. 15 kwiecień 2013, T. 4, nr 1, s. 107–120. [udostępniono 9.2.2025]. DOI 10.12775/szhf.2013.007.
Numer
Dział
ARTYKUŁY
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1519
Liczba cytowań: 0